Jag har 1010 EBQ, och har tillverkat luckor. Fräsarna finns på
http://www.tooltrust.se/

Det är lämpligt att montrera maskinen i bord när man fräser delar till luckor. Eftersom speglarna fräses stående med en så liten maskin som en 1010, är det vi närmare eftertanke direkt tvunget att montera maskinen i bord. Jag använder Festool Basis 5A

www.toolbox.se har ett enormt utbud med både 8 och 12mm fast annat också som Leigh jiggar och woodpecker stål och satser.

Du kan iofs göra speglar utan att använda de tungdrivna specialfräsarna men då blir det en del jiggande.

Har oftast fräst med profilfräsar men möjligheter finns utan dessa.

Har fräst mina luckor i ek med Makita RP1110 (1000W) och Toolbox stål (8mm skaft): kullagrad elipsfräs med ytterdiameter på 63mm och skärlängd på 19mm. Fräste varje kant i tre omgångar för att inte Makitan skulle klaga, inte för att den någonsin sa nåt men jag ville inte att den skulle få chansen, den lever längre om man tar det lungt.

Nu har jag skaffat en 3hk från Makita (3612C för upp till 12.7mm) för att slippa rigga om och för att kunna skära mer i ett svep. Inte direkt en maskin att handjaga med, men den skall iofs sitta i bord mesta delen av sitt liv.

OF1010 tror jag blir en flexibel maskin som klarar det mesta. Skulle jag själv ta en Festo så skulle det bli storebror OF1400 då den verkar ha det mesta utbudet av tbh. Nu vet jag inte prisskillnaden men om den inte är för stor så ta den större.

Såg att det var ettag sedan denna var aktiv men testar ändå.

Jag ska i förskaffa mig en handöverfräs och undrar egentligen vilket är det bästa vamet för en budjet under 2000 kr? Någon som har tips och bra erfarenheter av något?

Har läst lite trådar och de flästa verkar rata alla billiga varijanter och då ses det som billigt under 3000 kr, varför är det sån skit varför finns det då så många billiga märken kvar på marknaden?

Det beror nog mest på vad man förväntar sig. Generellt är det väl så att billigare maskiner inte har lika bra precision framförallt inte om de används mycket. Motoreffekten är ju också av intresse så den orkar fräsa det du tänkt dig. Likaså kanske handhavandet (tex. byte av frässtål) inte är lika smidigt. Dammupptagningen kanske är sämre osv. Men alla dessa parametrar får man ju sätta ett personligt värde på.

För 2000 kr håller du ju dig långt från de riktiga budgetmaskinerna, så du kommer ändå få en klart vettig maskin som kommer hålla länge om du inte använder den väldigt mycket. Som du säkert redan läst dig till så kan dåliga frässtål göra den bästa maskin orättvisa. Så satsa även på bra stål.

Ett alternativ kan vara att du kikar på om du hittar något bättre begagnat?

Allt under 3000:- är inte skit, men antagligen inte lika bra som det över 3000:- beroende på vad du ska använda den till förstås.

Jag har två fräsar, en för fräsbordet och en för att köra löst. Den i fräsbordet är dyr med funktioner som passar bra i bordet och en stark motor.

Den lösa är den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264292

Bosh POF 1400, Räcker till det mesta jag behöver göra. Mjukstart, konstantelektronik mm och trevliga tillbehör. Min kom med hylsa för både 6 mm och 8 mm. Så beroende på vad du ska använda fräsen till så kan den räcka långt.

Aj aj aj passa dig för Trend! Läste precis massa dåliga recensioner på axminister. För det priset hade jag nog tittat på dewalt eller blåbosch. Om inte annat från Axminister.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.