Har haft funderingar på att bygga ett bord till min pelarborr ganska länge, hamnar ofta i läget att jag tvingar fast någon form av anhåll som sitter lite halvkass och mest ställer till det. Det skulle vara trevligt att ha något som går att justera enkelt och komma igång snabbt med. Att dessutom kunna tvinga fast saker nära borret vore trevligt.

Det jag oroar mig för lite är att jag kommer att vilja höja och sänka bordet (det gör jag ju idag) för olika längd på borr och storlek på arbetstycke och då kommer ju skalorna på anhåll och bord inte att stämma. Mekanismen för höj/sänk på min borr är särdeles svajiga och den hamnar aldrig på samma plats. Funderade först på om man skulle ha en fast position men tror inte det är möjligt. Kanske kan få till något koniskt hål under offerplattan som man kan använda för "kalibrering".

Hur har ni andra gjort?

Det är aldrig bordet som ger anhåll till höjd, det måste vara i din borrmaskin.
X-Y-positionen för borrhålet ges av anhållssystemet i bordet. Det finns väl kommersiella lösningar?

Jag har tyvärr ingen pelarborr så jag kan inte bjuda på något tips. Men jag såg tidigare idag ett klipp från den lite excentriske Mattias Wandel där han förklarar varför han inte vill ha ett bord på pelarborren.

• Gilla
patrik861
  • Laddar…
Med anhåll menar jag i X-Y riktningen, höjden går naturligtvis att ställa på borrmaskinen. Det jag menar var att jag gärna hade velat ha bordet på samma höjd eftersom det är i princip omöjligt att ställa om höjden utan att ändra X-Y positionen.

Kommersiella lösningar finns men det är roligare att bygga något själv - kanske lär man sig något. ;)

Jo Mattias gillar inte dessa borden och jag förstår väl hans synpunkter, jag hade tänkt göra en rund offerbit som placeras off-center så att man kan rotera den för att få fram nytt material. Eftersom jag bara håller på på fritiden så håller de nog ett bra tag och gör jag 4-5st på en gång har jag för ett bra tag framöver.

För min del så saknar jag ofta anhållet och möjligheterna att sätta fast arbetsstycket på ett smidigt sätt. Ett krav är dock att det skall gå fort att plocka av bordet så att man kan köra med enbart metallbordet på borren - på så sätt har man det bästa av två möjligheter...

Inte svar på din fråga men eftersom du skriver att det är roligt att bygga själv så kanske du kan få någon inspiration av denne finurlige man:)

Tack för tipsen, jag måste väl erkänna att jag tittat ganska mycket på Mattias sidor - det är verkligen en favorit bland de amerikanska sidorna. Synd att han "bara" uppdaterar en gång i veckan och nu har han ju gift sig också så det kommer väl att gå utför.... ;)

Det här bordet har jag tagit mest inspiration av så långt, http://woodgears.ca/reader/walters/drillpress_table.html

Dock tror jag att han har en bättre pelarborr än jag för han verkar inte oroa sig för någon form av kalibrering av anhållet. Sedan är det säkert som Mattias skriver att man måste använda andra metoder för att få precision än att förlita sig på ett anhåll men ändå...

Det var ju ett trevligt bord som du säkert kan utveckla så att det passar dina behov. Jag upplever att de flesta pelarborrar för hemmabruk jag tittat på lämnar en hel del att önska vad gäller den precision du söker.

Du kan kanske använda centreringsdonet till fräsen eller en laser för att få bordet hyfsat centrerat om du sedan har möjlighet att låsa det såpass att det stannar kvar.

Jag hoppas istället att det blir dubbelt så mycket nu med både Matthias och Rachel i verkstaden:)
Dock kommer kanske projekten med motoriserade ställningar och dyl. att minska nu när det finns någon som övervakar idéerna.

Här är en annan favorit som jag brukar följa.

Real7 skrev:
Jag har tyvärr ingen pelarborr så jag kan inte bjuda på något tips. Men jag såg tidigare idag ett klipp från den lite excentriske Mattias Wandel där han förklarar varför han inte vill ha ett bord på pelarborren.
Jag tycker han har fel här. Byggde ett bord enligt Steve Ramseys design och det har förändrat min pelarborr från en halvsketen borrmaskin på stativ till en precisionsborrare som gör att jag kan göra långa rader med hål som linjerar upp exakt. Jag lyckades inte få bra resultat innan detta.

Länken till bordet jag byggt:
https://www.youtube.com/watch?v=LWn1lRTuOlk

Jag tror det krävs ganska extraordinära åtgärder för att bordet inte skall rubbas när man ändrar höjden. Nu har jag kanske inte tittat så noga men jag kan inte minnas att jag sett något bord med skalor på anhållen. Jag tror helt enkelt inte det är meningsfullt att ha några.

En möjlighet skulle kunna vara att sätta fast något rör eller skena i foten som bordet kan glida mot. Bordet blir då fixerat i sidled. Men jag misstänker att det ändå blir svårt att få till detta med tillräcklig precision. Tipset hittade f.ö. jag här:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-pa-pelarborrsbord.html?perpage=15#post874570

Själv kör jag med en ganska enkel variant:

IMG_0240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet kunde gärna varit större men fördelen med detta är att det sitter på ett litet koordinatbord. Det gör att jag kan fästa anhållet med tvingen ungefär där jag vill ha det. Sedan märker jag ut för hålet på biten som skall borras, lägger den på plats och justerar in efter borret med hjälp av koordinatbordet. Arbetsstycket kan jag fästa med en tving runt kanten men jag hade gärna haft några skenor i bordet. Oftast räcker det dock med stödet från anhållet som ganska effektivt hindrar arbetsstycket från att snurra.

IMG_0243.jpg
Skapa konto

Biten i mitten kan enkelt dras ut och vändas för att slutligen bytas ut mot en ny vid behov. Nu borrar jag inte speciellt mycket men jag kan tänka mig att en rund ocentrerad offerbit hade varit bättre.

Nu lämnar ju mitt "bord" ganska mycket övrigt att önska. Jag ville mest tipsa om möjligheten att montera bordet på ett koodinatbord om du kan hitta ett sådant till rimliga pengar.

Slutligen så antar jag att du redan har googlat en hel del men om du mot förmodan skulle ha missat det så får man fram massor med bilder om man googlar på "drill press table".

• Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Tackar för tipsen, ett koordinatbord vore väl inte så dumt men jag tror det får räcka med ett justerbart anhåll för nu. Vad kostar ett vettigt koordinatbord?

Det har blivit en del googling som vanligt när man skall köpa/göra något. Man vill ju helst att det skal bli bra med en gång. Den runda offerbiten känns som en bra ide - särskilt om man vill ha bordet på samma ställe hela tiden. Visst blir inläggen lite besvärligare att göra men det är ju bra lärprojekt det också...

När det gäller borrbord hade jag nog skippat "inbyggd" offerbit. Den slits ut väldigt fort och det är verkligen superenkelt att istället lägga under typ vadsomhelst när man borrar och ändå kunna utnyttja anhållet fullt ut, så länge vadsomhelst är tunnare än anhållet är högt.

Däremot gillar jag en löstagbar centrumplatta som kan bytas ut mot annat om man ex vill köra en sliprulle.

Tack för alla tips, nu har jag fått till något som jag är ganska nöjd med ännu så länge. Avvaktar att göra uttag för offerbit så får jag se om det funkar som det är nu. Att lägga en spillbit 6mm MDF/plywood under fungerar bra även med ett så lågt anhåll.

Fick lägga en distans under bordet för att kunna använda höjdinställningen även med bordet på. Passade på att lägga in en centrering i form av en M10 bult med några brickor och sedan två tumskruvar för fixering. Sitter som berget.

En sak som jag inte räknade med var den kraft som den enkla skruvtvingen skulle lägga på profilerna. Insåg ganska snabbt att genomgående skruv och stora brickor var enda sättet att få det att sitta ordentligt.

drilltable.jpg
Skapa konto

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.