Tänkte utöka min verktygspark med en handöverfräs. Några förslag på vad jag ska köpa?

Kenneth

Festool OF 1400. Tveklöst.
Kostar förvisso från 3500.- ex. moms, men Oj, oj, oj vilken maskin.

Själv var jag dum nog att köpa en budgetmaskin för 1600.- (grön Bosch), något jag ångrar idag.

När jag köpt maskiner har jag fokuserat på vikten och "balansen". Hellre en lätt och bra balanserad maskin än "värstingen" med starkaste motor.
För privat bruk klarar man sig med lite mindre effekt bara handöverfräsen är lätt att hantera. Du får ta lite mindre mtrl vid varje körningen och se till att ha vassa frässtål.
Har en gammal ELU 96 som är runt 30år som jag fått "ärva" och med ett lagerbyte på + lite nya kol så fungerar den alldeles utmärkt.
Firman där jag brukar hyra lite udda maskiner tyckte inte att 30 år var något speciellt för en ELU 96 när jag köpte kol där senast.

helt rätt AndersS, bättre maskiner får man leta efter, men o`key jag kan jämföra med Hitachi. Min är modellen större än din förstår jag, 177E. ca 25år gammal liksom sågen som f ö var en av de första i sverige, köpte den på en mässa i Malmö, obs anhållet var i plast på de första modellerna, men har funkat utan problem. Har för mig att B&D köpte upp ELU, antagligen för att plocka godbitarna....
elumaskiner.jpg

finns visst ännu, men nu heter den DeWalt, också ett Black&Decker company.
Men där är fler finesser på Elun, DeWalt=lågprismärket ;D

rodw625ek.jpg

Om man ska vara lite skämtsam så spelar det ingen roll vad du har för maskin, bara du har bra frässtål!!! Ta mig nu inte på orden och spring iväg och köp den billigaste maskinen du kan hitta, visst är det skillnad! Men mitt budskap är att mycket av hur resultatet blir sitter i stålen!

Har själv en Festool OF 1010 och en OF 2000, vilka båda är mycket trevliga maskiner.
För din del skulle jag nog rekomendera Festols lilla, OF1010 EBQ!, som är en liten smidig maskin, men med alla finesser.
Oavsett fabrikat eller modell så se till att få en maskin med reglerbart varvtal!

/AB

Jag tror B&D går aldeles utmärkt, kolla priset hos Jula. Sen har det stor betydelse vad för frässtål man använder, som någon skrev, och inte minst arbetsstycket. Att göra konstverk i regelvirke man hämtat hos ByggMax, kräver nog stort kunnande och erfarenhet. ;)

OT:
saturnus2 skrev:
...och inte minst arbetsstycket. Att göra konstverk i regelvirke man hämtat hos ByggMax, kräver nog stort kunnande och erfarenhet. ;)
Kul att du nämnde det :) Har använt byggmax (kassa) regelvirke till en del prototyptillvekning, och det har blivit riktigt vackert!
Om detta beror på erfarenhet eller bra frässtås kan man ju diskutera ;)

Hur som helst för att inte bara vara off topic:
Var beredd att betala x antal hundralappar för ett bra frässtål! Då blir man inte besviken. De satser med 10-12 stål som man kan inhandla för 150kr på diverse lågprisaffärer duger inte ens som prydnadsföremål :)
Skulle tippa på att min frässtålssamling är värd mer än det dubbla jämfört med maskinerna. Detta trots att jag har 2 dyra(/prisvärda) Festoolmaskiner ::)

/AB

Hejsan! Har kört en del med ö-handsfräs och kan väl konstatera som vanligt att man får det man betalar för. Ta en Bosch (spelade faktiskt ingen roll om den var grön eller blå) och tryck ner handtaget på den sidan höjdlåsningen sitter. Notera glappet som finns i styrstängerna. Kikade runt och testade och klämde på de olika maskinerna och hittade till slut en DeWalt 621 som inte hade något glapp alls, förmodligen bronsbussingar rund gejdrarna. Det som jag inte är nöjd med på min 621'a är : Kan ej köra med 12mm frässtål (om du tex skall tillverka luckor med ram runt så finns det nästan enbart 12mm frässtål för detta). Jag saknar också finjusteringsmöjlighet av fräsdjup.

Min fräs http://www.patwarner.com/dw621.html

Ta en titt på överhandsfräsarnas mästare för att få lite inspiration !
Mästaren http://www.patwarner.com

kann inte säga annat en att du ska köpa en festool of 1010 ebq-plus då får du bla annat med styrskena sen kan du komplitera med deras gedigna tillbehör vist kostar den lite mer men som sakt man får vad man betalar för det är en fruktansvärt stor skilnad på använda ovan visad b&d villket även den finns i min maskinpark.

den stora skilnaden är att feston är betydligt stadigare & lättare att köra än b&d en överhandsfrös är ju inte någe enkelt verktyg att använda så jag lovar att det är lättare att fräsa rakt med en fräs som får på skena i stället för med annhåll sen får man ju kvaliteten på löpet så min rekomendatiom ligger alltså på att feston ärr lättare att få fina resultat med....

observera att of1010ebq är lämplig för mindre jobb inte för stora saker men vist klarar den även stora saker bättre än ovan nämda b&d

Tack för tipsen.

Var köper jag bra frässtål?

Kenneth

Kenneth_m skrev:
Tack för tipsen.

Var köper jag bra frässtål?

Kenneth

ett råd är köp en biligare satts först så att du har en grund sen köper du de lite finare vart efter som du ska göra det riktigt fina jobben bra fräs-stål kostar en förmögenhet jag ljuger inte om jag har fräs-stål för en 10-15tusen riktiga=dyrt.

men vist festool säljer även de ok frästål men de är dyrt

Billiga frässtål, typ Jula eller classe; 12 för 149:- kan duga men du måste vara medveten om att dom *inte* skall köras på hög hastighet. Dom är inte klassade för det. B&D klarar upp till 16000rpm eller var det 18000rpm medans DeWalt och Bosch mfl är klassade upp till 30000rpm. För säkerhetens skull... och för fina snitt.

Alla fräsar, oavsett prisklass, kommer upp i över 20000rpm. Vissa utan hastighetsreglering, även proffsmaskiner, ligger på runt 24000rpm. Då vill det till att stålen är någorlunda bra.

Bosch och DeWalt håller bra kvalitet och ett relativt vettigt pris bara man håller sig från speciella profilstål. CMT är bra också, otroligt urval, kolla www.toolboxsweden.se, dom kan köpas via de flesta järnhandlare som har frässtål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.