Heimlaga. Kan du inte köra med ett "back fence" på vertikalen om du har problem med variationer. Investeringen borde bli relativt liten.

PC220002-small.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ha..Just det. Slippriga tangenter ;) SCM är det. 4-kuttern också

katos skrev:
Heimlaga. Kan du inte köra med ett "back fence" på vertikalen om du har problem med variationer. Investeringen borde bli relativt liten.

Vet man inte precis vad man gör kan en sådan bli läskig. Ligger biten klämd mellan kuttern och ett anhåll som på bilden finns det inget kastskydd. Handmatning är helt uteslutet. Precis sådant vi fick lära oss att sky på yrkesskolan. Vi fick se fina svarvita 16-mm-filmer med flygande fingrar i slow-motion som demonstrerar vad som kan hända.

mvh Findus

Ja det var just för att undvika såna där farliga back-fences som jag kom att tänka på en gammal billig trekutterhyvel.....eller en ännu äldre och ännu billigare enkutterlisthyvel. Där får man ju samma funktion ställd på kant. I princip är det bara överkuttern jag skulle använda.

Hittills har jag ju bara haft vertikalfräsen på Stenbergaren och inget matarverk. Den har separat inställbara halvor på anslaget men anslaget är relativt kort. Fastän anslagshalvorna var parallella och utmatningshalvan var framställd enligt skärdjupet gick det inte att få jämnbreda bitar när jag profilerade över hela brädden. Det blev som att rikthyvla med för kort rikthyvel

Det var då jag skulle köpa ett billigt begagnat matarverk som jag fick jonseredfräsen nästan på köpet.
Nu håller jag på och letar efter ett begagnat anslag med separatrörliga halvor och modern spånkåpa. Om jag inte hittar något bra anslag så bygger jag ett av 30 mm plåt och 200x200x20 vinkeljärn och litet annat smått och gott som jag har samlat hem från skroten.

Redigerat:
Hmm, undrar om inte bristen på matarverk kan var en stor del av problemet. Kan du inte montera det först och testa?

Det är klart att man ska använda matarverk och tryckrullar mot anhållet. Jag vet inte riktigt hur du skulle kunna få in fingrarna i närheten av kuttern då? Risken för kast finns såklart men det går minimera med kunskap och försiktighet.

Daniel_N skrev:
Hmm, undrar om inte bristen på matarverk kan var en stor del av problemet. Kan du inte montera det först och testa?
Säkert kan jag göra det!
Vi kan ju börja med det som plan A....och om det misslyckas går vi vidare till plan B

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.