3 996 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Köpa sticksåg. Blå bosch?
Det är nog just hobbyverksamhet och lite nyttjande som är nackdelen med batteri då de tappar i effekt vilket är vad man behöver i maskiner som är stora förbrukare som sågar.Robertr81 skrev:Bosch har ju ett system där batterierna fungerar mellan olika enheter. Kan man inte köpa nya batterier ist för att skrota hela maskinen?
Går tom att byta cellerna ganska lätt i ett batteri. Även byta gamla NiMH mot lithiumceller. (Kräver dock ny skyddskrets samt lithiumladdare)
För mig handlar det mest om hobbyverksamhet men förstår fördelen med 230v. Men som någon ovan skrev så kanske jag ska välja modellen med "limpa" ist
Visst kan du renovera och även köpa nya ackar om du köper en dyrare maskin. Har en stor mängd batterimaskiner men även 230V, bla annat 30-40 åriga ELU som fortfarande snurrar utan problem (t.ex. cirkelsåg, handöverfräs, etc).
Däremot har jag inga batterimaskiner kvar som är äldre än 10 år.
Ok, för 2000 plus några hundringar till får du en GST 160. Har själv en sådan sedan ett halvår tillbaka och även om jag inte har erfarenhet av Makita, Dewalt, Festool, Mafell (som tydligen spöar all konkurrens men till ett pris) med flera, så kan jag bara säga att den är m y c k e t bra.Robertr81 skrev:
Jag är helnöjd, för mig är det ren glädje att använda den. Rekommenderar den rakt av!
Även om den är dyr så tycker jag att den är värd pengarna och jag är övertygad om att bra verktyg och maskiner är roligare att använda, ger självklart bättre resultat och då använder vi dem mer vilket i sig ger oss mer för pengarna.
En annan sak jag lärt mig, som inte har med maskinen att göra är att inte vara dumsnål och köpa billiga skräpblad. Bra blad gör stor skillnad.
Lycka till med beslut och köp!
//Ronnie
Synd det inte verkar finnas någon mellanmodell. Men nu lutar det åt 160 
Köpte ju blå bosch 18v skruvdragaren och den kostade runt 3000:- vill jag minnas. Bästa maskin jag någonsin ägt och använt. Och Jag har använt den mer än vad jag räknade med. Batterierna är kanon fortfarande efter 3 år
Köpte ju blå bosch 18v skruvdragaren och den kostade runt 3000:- vill jag minnas. Bästa maskin jag någonsin ägt och använt. Och Jag har använt den mer än vad jag räknade med. Batterierna är kanon fortfarande efter 3 år
Redigerat:
Var inte rädd för att handla från utlandet, ofta går det att göra klipp från ffa. Tyskland.Robertr81 skrev:
Här har du batteriversionen i L-boxx (ex. batteri och laddare) för dryga €200 ink frakt hem till din dörr eller utlämnningsställe.
https://www.rubart.de/Bosch-Akku-St...utm_medium=cpc&refID=106&utm_source=idealo_de
Bra pris i Sverige, dock framgår det inte om det är med L-boxx.
http://maskinspecialisten.com/produ...v-li-sticksag-utan-batterier-och-laddare.html
http://maskinspecialisten.com/produ...v-li-sticksag-utan-batterier-och-laddare.html
Samtidigt har det hänt ganska mycket på batterifronten senaste 10åren. Men förstår vad du menar. Livslängden är ju begränsad och det blir en utgift att köpa nya batterier vilket gör helhetskostnaden ganska dyr på sikt. Dock har Lithiumbatterier inget minne och sköter man dom rätt så håller dom länge.
(Skyddskretsen gör väl iofs jobbet med att sköta batteriet) Tex så ska dom inte förvaras fullt uppladdade om dom ligger oanvända längre perioder. Men mest rädd för att tillverkaren plötsligt byter standard efter ett tag. Då är utvägen att själv byta celler. Synd att det inte fanns en modul med nätdel man kunde köpa och koppla in där batteriet ska sitta.
(Skyddskretsen gör väl iofs jobbet med att sköta batteriet) Tex så ska dom inte förvaras fullt uppladdade om dom ligger oanvända längre perioder. Men mest rädd för att tillverkaren plötsligt byter standard efter ett tag. Då är utvägen att själv byta celler. Synd att det inte fanns en modul med nätdel man kunde köpa och koppla in där batteriet ska sitta.
Skyddskretsen skyddar mot överladdning och stoppar så att du inte kan köra laddnivån, SOC, för lågt men den kan inte göra ngt åt självurladdningen. Därför är det sämre att lägga undan ett urladdat än ett fulladdat batteri.Robertr81 skrev:Samtidigt har det hänt ganska mycket på batterifronten senaste 10åren. Men förstår vad du menar. Livslängden är ju begränsad och det blir en utgift att köpa nya batterier vilket gör helhetskostnaden ganska dyr på sikt. Dock har Lithiumbatterier inget minne och sköter man dom rätt så håller dom länge.
(Skyddskretsen gör väl iofs jobbet med att sköta batteriet) Tex så ska dom inte förvaras fullt uppladdade om dom ligger oanvända längre perioder. Men mest rädd för att tillverkaren plötsligt byter standard efter ett tag. Då är utvägen att själv byta celler. Synd att det inte fanns en modul med nätdel man kunde köpa och koppla in där batteriet ska sitta.
Redigerat:
Jo visst PCB skyddar mot över och urladdning samt självdrar lite med. Självklart förvarar man inte ett urladdat batteri en längre period. Det håller jag helt med om. Men vad jag har lärt mig ska dom heller inte förvaras längre perioder fullt laddade utan mer runt 50-60%. Det gör att man får ta fram och ladda dom ibland pga självurladdningen. Krävs lite vård för att maximera livslängden.
Redigerat:
Klicka här för att svara