AXS
Nyinflyttad i lägenhet upptäckte jag att det bara finns ett eluttag per rum, behöver genast åtgärdas.

Tänkte hyra spårsåg, dubbelklingad, men behöver en bättre borrmaskin än jag har idag till att borra ut för dosor och rör mellan rummen. Totalt 7 eluttag.

Lägenheten är byggd 1950 och består av betong och lättbetong. Gjort samma sak innan en gång, då lånade jag en hitachi i 2000:- klassen, funkade bra.

Så frågan lyder; Vad ska jag köpa för maskin för att borra i betong inkl dosor? Max 1500:-.

Kanske denna?
http://www.bauhaus.se/borrhammare-800w-makita-inkl-vaska-hr2610.html

Redigerat:
Är det inte bättre att du låter elektrikern som ska göra eldragningen borra upp för dosorna också? Denne borde ha all utrustning som krävs...

AXS
Hmm, det är möjligt. Vi tänkte dock ta ett rum i taget och lite speciallösningar för att få det snyggt, min erfarenhet är att elektriker oftast bara kör på och missar detaljerna.

Men vad tror du om maskinen? Duger den?

Ja den duger. Till en lägenhet hade jag köpt en jula eller biltema, så sällan som den används

• Gilla
AXS
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Ja den duger. Till en lägenhet hade jag köpt en jula eller biltema, så sällan som den används
Så resonerade jag också men så gick det 10 år och man behövde bättre grejer.
Bättre att köpa den makitan för 1200kr än att lägga 5-600 på jula även om det säkert funkar om det nu är en borrhammare man ska ha.
Det man bör tänka på att borrhammaren kankse inte alltid är det rätta den är så stark så den kan slå sönder materialet bakom tegel tex.
Lättbetong går utmärkt att borra i med en slagborrmaskin, oftast beror det på att man köpt billig maskin och billiga borrstål när man tycker det tar dåligt.
Köp borrstål av bra kvalite och upptäck skillnaden, makitan var bra pris så den hade jag köpt också.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Det blev en Makita HR2470.

En jäkla bra maskin det där, haft samma eller föregångaren på gamla jobbet. Den fixade det mesta man kunde önska sig och vi plågade den utan att den gav upp!

Så privat borde den hålla resten av livet

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.