Funderar på fördelen med en riktig spånsug jämmfört med en grovdammsugare.

Fördelar jag kan se: Större behållare/säck. misstänker att den inte tappar effekt när säcken börjar bli full
Nackdel: Ingen autostart vid påslag av verktyg. Ej mobil

Vad annars ser ni som för/nackdelar? Vilken kapacitet bör man köpa för att säkerställa bra funktion (3fas)? Handlar i dagsläget om anlslutning till kap/gersåg, klyvsåg, rondellputs men troligen fräs o hyvel framöver

Bra dåliga märken?

Fördelen med spånsug är att den evakuerar mer luft och klarar därmed att ta bort damm på ett större område runt verktyget. När det kommer till fräs/hyvel spånor så är spånsugen bättre i kraft av sina grövre rör.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Men om anslutningen till verktyget bara är 30-50mm så fungerar grovdammsugare bättre eftersom den skapar ett större undertryck som drar mera luft genom ett smalt rör.

Autostart kan ordnas, bl.a. genom styrning via spjäll vid maskinerna ("blast gates" på Fine Woodworking-språk).

Som jag har förstått det (ber om ursäkt för Svengelskan, en konsekvens av läsning av bl a Fine Woodworking samt Youtube-surfning) står spånsugen för "low pressure — high volume" evakuering och dammsugare för motsatsen dvs "high pressure — low volume".

Spånsugen förflyttar stora mängder luft med lägre tryck (sug) i stora rör och dammsugaren mindre mängder luft men med högre tryck (sug) i mindre rör. Och nu kommer det knöliga: för vissa maskiner funkar spånsug bättre och för andra är dammsugare det man ska satsa på.
Daniel-N har i någon tråd redogjort för när vad funkar bäst till vad. Jag är bara knäckt och inser att jag förmodligen behöver dubbla system. (Sänksåg är tex en sån där mackapär som trivs bäst med dammsugare men rikthyvelns bästa kompis tydligen är en spånsug.)

Det är bara att konstatera att snickeri är en materialsport och att man behöver (och vill ha) allt!

//Ronnie

• Gilla
Malila2016 och 3 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Det är bara att konstatera att snickeri är en materialsport och att man behöver (och vill ha) allt!

//Ronnie
Man kan göra riktig sport av det genom att strunta i maskinerna och bara köra med handverktyg. Mycket tystare, mycket mindre damm, inget buller och massor av fysisk träning.

• Gilla
Malila2016 och 1 till
  • Laddar…
Jag har jobbat i fyra olika snickerier och inget av dom har ens haft en dammsugare, men istället rejäla spånsugsanläggningar.
I ett hobbysnickeri där det troligen används mer handmskiner har dammsugaren förstås ett större användningsområde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.