14 124 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Spikpistol för 500:-
Jag funderar också på att skaffa en dylik.Chinaski skrev:
Hur är det med spiken, måste man använda Harald Nyborgs, eller går det med vilka som helst?
Har hört att det ibland måste vara specialspik till "billiga" spikpistoler, vet ej om det stämmer, men lika bra att fråga...[/quote]
Haubold som är proffsmärke måste man ha haubold spik till. Bra sätt att garantera försäljning av spik.
Riktig spik är inte så dyr. Jag köpte en låda plastbandad 75x2,8 och en låda plastbandad 90x3,1.mattiasp skrev:[quote author=Linnex link=1144063755/0#26 date=1147458573]Någon som vet om biltemaspiken är godkännd för utomhusbruk?
Var och kollade på den (fanns uppbruten förpackning). Den ser inte ut som varmgalvad spik som jag är van vid men den är inte blankförzinkad. Ser mer ut som blank silverfärg.
Priset är ju mycket atraktivt men man vill ju inte chansa.... Är galvkvaliten motsvarande blankförzinkad så är ju priset oxå lika.... :-?
Båda sorterna är vanliga och finns i regel på hyllan i butiker som inte riktar sig till Helge Hempulare.
Priset blev ungefär 500 inkl moms för båda kartongerna.
Då är det riktig varmgalvad Gunnebospik.[/quote]
Knappast 500 kr för 2000+2000 spik va?
Nej, 1500 st 75x2,8 och 1000 st 90x3,1.
Det blir dyrare än Biltemas, men jag tycker fortfarande att det inte blir speciellt dyrt med riktig spik som man kan lita på, vad avser rostskydd och stålkvalitet.
Det blir dyrare än Biltemas, men jag tycker fortfarande att det inte blir speciellt dyrt med riktig spik som man kan lita på, vad avser rostskydd och stålkvalitet.
Har skaffat en spikpistol som jag testade idag.
Hm satte (eller försökte sätta) 90 mm spik i kortsidan oå en 145 regel.
Spiken gick inte i!??! Det var 20 mm kvar för att spiken skulle vara i botten. Är pickan defekt eller skall det vara så här?
Köpte den på HaraldN, kostade 750 så jag hade väl inte högsta förhoppningen men trodde absolut att den skulle tya 90mm spik som det stod på lådan.
Spiken gick inte i!??! Det var 20 mm kvar för att spiken skulle vara i botten. Är pickan defekt eller skall det vara så här?
Köpte den på HaraldN, kostade 750 så jag hade väl inte högsta förhoppningen men trodde absolut att den skulle tya 90mm spik som det stod på lådan.
Antingen är det spiken (Harald Nyborgs) som är lite för svåra att få i eller så är det din slang och/eller kompressorn som ger för lite luft.
Riktig slang, cirka 8 bars tryck och se till att kompressorn startar tidigt.
/Kent
Riktig slang, cirka 8 bars tryck och se till att kompressorn startar tidigt.
/Kent
Jag har haralds spikpistol och skjutit åtskilliga tusen spikar under byggtiden.magric skrev:Har skaffat en spikpistol som jag testade idag.
Min erfarenhet av den och 90-spik är att man måste ligga över 8 bar på pickan för att säkerställa att få i spikarna. Så jag använder deras 10 bars kompressor då min gamla kompressor gick ner till ca 6,5 bar innan den startade.
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6375&n=10
Var inne på Harald idag och priset på hyllkanten sa 499 SEK så jag köpte en till brorsan med :-D
Svenska hemsidan har fortfarande gamla priset men om ni kollar Danska hemsidan så är det kampanj i Danmark.
Kanske läge att ringa "sin" Harald butik o fråga...
Svenska hemsidan har fortfarande gamla priset men om ni kollar Danska hemsidan så är det kampanj i Danmark.
Kanske läge att ringa "sin" Harald butik o fråga...
Tar upp en gammal tråd. Jag har fått tag i en gammal sådan här spikpistol men den saknar något i ett skruvhål på bakstycket. Någon som råkar veta vad det ska vara där?
Klicka här för att svara