Hej,

Jag behöver främst köpa mig en bra allround slipmaskin. Valet står mellan en Rotex RO 125 och en Mirka ROSS650 150

På sikt ser jag ett behov att på sikt skaffa mig en dyckertpistol för små lister, ramar. Samt en enklare all round "färgsputa" (1Liter) att lacka plywoodskivor etc med. Om jag skulle välja verktyg drivna av tryckluft för alla tre får jag för mig att jag skulle får mer kvalitet för samma totalpeng? En eldriven dyckertpistol verkar kosta x3 för samma märke (Makita).

Men det är ju kanske så att dessa tre maskiner inte kan köra på en och samma kompressor? Isof vilken kompressor spec är lagom för detta, "hobbynivå" ?
Färgsprutan är minst viktig för mig, antagligen går det lika bra att lacka plywood två lager med en moddlare?

Redigerat:
Färgspruta och dyckertpistol kräver inte mycket av kompressorn. Slipmaskinenen kräver lite mer den behöver ge minst 500liter/min vid 6-7 bar.

Har tre sådana mirkamaskiner väldigt smidiga att använda jmf med en eldriven maskin.
Rotexen har förstås fler funktioner.

Redigerat:
@larsbj
Tack för ditt svar! Bra om kompressor spec. Håller du med om att Mirkan är allsidig o passar till såväl slipa fönster , putsa trä efter hyvling , allmän rust av ett hus? Jag kommer absolut ute att slipa och lacka någon bil :)

Som exenter maskin är den utmärkt för dina ändamål, nu jämför du med Rotexen som har fler funktioner som gör att den är bättre för grovslipning. Men blir då avsevärt klumpigare att jobba med.

För att ha samma möjligheter som med Rotexen behöver du Mirkan plus en roterande slipmaskin, men har då en mer professionell utrustning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.