Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Det brukar inte vara nått problem, men det kan hugga fast. Hög hastighet på borren och lågt tryck. Sprutad Plexi kan ha lite mer inbyggda spänningar än gjuten Plexi och den sprutade kan ha en tendens att spricka så där ska man vara extra försiktig. lättast är det om man har en pelarborrmaskin då kan man "mata" sakta och risken för att det hugger när man går igenom är liten. Pollykarbonat är så segt att det aldrig brukar vara nått problem möjligtvis när man går igenom. Så grundtipset är kör med minimalt tryck.
Inte med hålsåg men väl med flatborr. Se till att plexiskivan är väl förankrad i något, annars kommer hålsågen skicka runt skivan som ett rotorblad när den tar tag.
Kanske inte så jättebra guide men där finns lite matnyttig information såsom smörjmedel, olja och sånt.
Står dock inte om just hålsåg men principen är densamma, pausa mellan så du slipper överhettning och smälter ner plasten runt borrhålet.
Länk till guiden: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5148
Står dock inte om just hålsåg men principen är densamma, pausa mellan så du slipper överhettning och smälter ner plasten runt borrhålet.
Länk till guiden: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5148
Lite sent svar kanske men jag testade att sätta en 102mm hålsåg (billigaste modellen på Jula) och trycka den med skruvdragaren i ett moment genom en bit 4mm Plexiglas XT (dvs extruderad akryl).
Inga tendeser till flisning eller sprickblidning, men det geggade lite pga överhettning.
Har man högre krav på finishen på kanten på insidan av hålet så bör det nog göras i pelarborr och kanske inte hela vägen igenom i ett moment så att man inte överhettar.
http://img821.imageshack.us/img821/3927/hlsg4mmplexiglasxt.jpg
Inga tendeser till flisning eller sprickblidning, men det geggade lite pga överhettning.
Har man högre krav på finishen på kanten på insidan av hålet så bör det nog göras i pelarborr och kanske inte hela vägen igenom i ett moment så att man inte överhettar.
http://img821.imageshack.us/img821/3927/hlsg4mmplexiglasxt.jpg
Redigerat:
Polykarbonat är betydligt trevligare att borra i än plexi, som kan vara sprickbenäget. För båda gäller fräsning om man vill ha snygga kanter. För plexi kan detta kombineras med våtslipning och flampolering för en perfekt kant. Jag tror dock inte att flampolering funkar på polykarbonat.
