Hej alla!
Jag tänkte köpa men en svets och försöka lära mej svetsa. Har haft en sökning på Blocket,
men dom har varit för avancerade eller för dyra. Nu har Jula en Stanley för 1799:- Nån som
känner till den?
Jag tänkte köpa men en svets och försöka lära mej svetsa. Har haft en sökning på Blocket,
men dom har varit för avancerade eller för dyra. Nu har Jula en Stanley för 1799:- Nån som
känner till den?
Det är ju en invertersvets i vettig storlek (150 ampere är minimum tycker jag). En inverter ger likström och likström skall man ha om det skall bli till någonting när man svetsar.
Billigsvetsar är annars ofta transformatorsvetsar som ger växelström. Sådana är ingenting att ha. Skall man kunna åstadkomma någorlunda användbara svetsfogar som amatör så behöver man en ordentlig svets.
Som jag ser det är kvaliteten det största problemet.
En 200 ampres likriktare som går på 16 ampere enfas.....det stämmer inte. Man brukar inte få ut mer än 150 ampere svetsström av 16 ampere 230 volt och svetsen kan inte själv skapa energi. Att den dessutom väger bara 4 kilo gör det hela ännu mer skumt. Stanleys elmaskiner är omstämplade billighetsvaror från Kina.
Personligen skulle jag inte våga köpa en svets där tillverkaren med största sannolikhet ljuger om effekten. Hur mycket annat ljuger de om?
Jag brukar hitta begagnade likriktarsvetsar (primitivare föregångare till inverter) för småpengar både här och var. Tycker det borde dyka upp någonting i dina trakter också.
Annars tillverkar Kemppi en 150 amperes inverter som är erkänt bra och prisvärd.
Billigsvetsar är annars ofta transformatorsvetsar som ger växelström. Sådana är ingenting att ha. Skall man kunna åstadkomma någorlunda användbara svetsfogar som amatör så behöver man en ordentlig svets.
Som jag ser det är kvaliteten det största problemet.
En 200 ampres likriktare som går på 16 ampere enfas.....det stämmer inte. Man brukar inte få ut mer än 150 ampere svetsström av 16 ampere 230 volt och svetsen kan inte själv skapa energi. Att den dessutom väger bara 4 kilo gör det hela ännu mer skumt. Stanleys elmaskiner är omstämplade billighetsvaror från Kina.
Personligen skulle jag inte våga köpa en svets där tillverkaren med största sannolikhet ljuger om effekten. Hur mycket annat ljuger de om?
Jag brukar hitta begagnade likriktarsvetsar (primitivare föregångare till inverter) för småpengar både här och var. Tycker det borde dyka upp någonting i dina trakter också.
Annars tillverkar Kemppi en 150 amperes inverter som är erkänt bra och prisvärd.
Tack för svaret heimlaga!
Jag kan ingenting om svetsning, men skulle som sagt vilja lära mej svetsa. Även om den bara ger 150A så torde det väl räcka för lite hobbysvetsning. Om jag skulle bli superduktig, och kanske ta på mej lite mindre arbeten, får jag väl köpa nåt större.
Jag kan ingenting om svetsning, men skulle som sagt vilja lära mej svetsa. Även om den bara ger 150A så torde det väl räcka för lite hobbysvetsning. Om jag skulle bli superduktig, och kanske ta på mej lite mindre arbeten, får jag väl köpa nåt större.
150 ampere räcker för dina behov men jag har som sagt inget förtroende för en produkt som redan från början går under falsk flagg.
Vi vet ju inte ens om den är en inverter annat än i texten på skalet.
Vi vet ju inte ens om den är en inverter annat än i texten på skalet.
150 Ampere lär räcka bra du bör klara dig hyffsat med drygt 100 A för hemma bruk om du inte tänker svetsa allt för stora och grova saker. Antagligen är svetsen framtagen för länder med grövre säkringar på 230 volt än vad vi har men du lär klara dig bra ändå med 16 A. Vad som spelar roll är hur svetsen levererar sina 150 Ampere. Jag tror att billigare svetsar är bra mycket bättre i dag än för 10 år sen så den kan säkert funka bra men jag skulle köpt en dyrare modell men jag använder mina svetsar mycket och vill ha bra grejer ska man hobby svetsa vill man antagligen inte lägga ut dom pengarna.
En liten fundering bara, vilken bågspänning brukar man räkna med vid normal svetsning? (Jag menar alltså inte tomgångsspänningen). Om det är ca 25V som ESAB skriver så är det ju uppenbart så att Stanley ljuger i sin marknadsföring.
Annars skulle jag gissa att svetsen agerar strömkälla och ger sina 200A och spänningen blir vad den blir... Jag antar att bågen slocknar om gapet blir för stort isf.
Dock tror jag inte att svetsens låga vikt nödvändigtvis är ett problem. Jag har switchade rack-nätaggregat som ger 200A och väger ca 3 kg. Svetsens låga vikten kommer troligen av en modern design med hög switchfrekvens och därmed en väldigt liten transformator.
En begagnad proffssvets är säkert roligare, men jag tror du kommer bli nöjd med denna också trots marknadsföringssiffrorna..
PS. Om jag inte minns fel så har jula tidigare sålt ESABs Buddy arc 200, den kanske är bättre? (jag har ingen aning)
Annars skulle jag gissa att svetsen agerar strömkälla och ger sina 200A och spänningen blir vad den blir... Jag antar att bågen slocknar om gapet blir för stort isf.
Dock tror jag inte att svetsens låga vikt nödvändigtvis är ett problem. Jag har switchade rack-nätaggregat som ger 200A och väger ca 3 kg. Svetsens låga vikten kommer troligen av en modern design med hög switchfrekvens och därmed en väldigt liten transformator.
En begagnad proffssvets är säkert roligare, men jag tror du kommer bli nöjd med denna också trots marknadsföringssiffrorna..
PS. Om jag inte minns fel så har jula tidigare sålt ESABs Buddy arc 200, den kanske är bättre? (jag har ingen aning)
Jag tänkte såhär:
Inmatad maxeffekt: 16A * 230V = 3680 W
Utmatad effekt vid 25V (antagen) bågspänning och 200A = 25*200 = 5000 W
Således går specen inte ihop... Men som sagt, bågspänningen 25V är bara tagen ur ett datablad för några elektroder från ESAB.
Om man räknar baklänges så funkar det utmärkt att ha t.ex. 15V bågspänning vid 80% effektivitet på svetsinvertern och fortfarande klara sig med 16A vid 230V.
Hoppas det hjälpte!
Således går specen inte ihop... Men som sagt, bågspänningen 25V är bara tagen ur ett datablad för några elektroder från ESAB.
Om man räknar baklänges så funkar det utmärkt att ha t.ex. 15V bågspänning vid 80% effektivitet på svetsinvertern och fortfarande klara sig med 16A vid 230V.
Hoppas det hjälpte!
Kanske ska börja med nåt ännu billigare: http://www.jula.se/catalog/verktyg-...matorsvetsar/svetstransformator-210046/#tab02 Den verkar ju leverera 160 A. Och har fått bra recensioner. Fick ett reklamblad från Jula idag där Stanlyn fanns på kampanj. Därför intresset för den.
Nu är det lite tröghet i säkringen med så det kanske går bra ändå. Det finns ESAB enfasmaskiner som också levererar 200A och det är inget fusk. ISO-linjen för SMAW är om jag inte minns fel 20V + 0,04 x I vilket då blir 28V och 5600W. och om nån mot förmodan är intresserad så är motsvarande för TIG 10V + 0,04 x I och för MIG/MAG 15V + 0,05 x I (tror jag).Anders243 skrev:
Jag tänkte såhär:
Hoppas det hjälpte!![]()
hög switchfrekvens ger liten trafo och induktor vilket sparar plats och vikt men ger istället ett större kylbehov på switchningen och där tycker jar att det fuskas lite på lågprismaskiner.
Om Stanleyn är bra eller inte vet jag inte, jag kikade på dom för 3-4 år sen på en mässa och då imponerade dom inte nån stans. Riktigt risigt och taffligt. Heimlaga har rätt, det är brandade maskiner från nån leverantör men när jag tittade på dom var det Italienskt och inte Kinesiskt.
Det är fö ganska stor skillnad på en lågprissvets mot en riktig svets när det kommer till svetsegenskaper, hur dom tänder, om dom ger den effekten som behövs i starten mm. Skitsvetsar nappar tex mycket lättare än riktiga prylar.
Redigerat:
Detta är en växelströmssvets därav det låga priset. Den är svår att lära sig svetsa med. Det går väl att hjälpligt bränna ihop järn med en sån, men det beror ju på vad du vill uppnå. Jag skulle definitivt kolla efter en likriktare i stället.pools skrev:
Jag håller med, skit i den.K Keld skrev:
Det är onekligen ett bra pris på Stanleyn..
Bästa svaret
Nej vad du än gör köp ingen transformatorsvets.
Jag har haft en Esab transformator och även om den modellen var bättre kvalitet än kinatransformatorerna så var den ändå ett elände att svetsa med.
Skall man som amatör kunna lära sig svetsa någotsånär måste man ha en välfungerande svets. En transformator är inte en välfungerande svets och en kinatransformator är knappast ens en fungerade svets.
Världen är full av folk som inbillar sig att de inte kan svetsa bara för att de har försökt lära sig med en svets som inte fungerar hur skicklig man än är.
Jag vet inte vem det här är och om företaget är seriöst men de har ett bra kampanjpris på en en Kemppi Minarc 180 för 8400 kronor inklusive moms och en begagnad Kemppi Minarc 150 för 5800.
Båda är riktigt bra svetsar. Proffskvalitet som går att lära sig svetsa med. En helt annan kvalitetsklass än Stanleyn och priset är bra.
https://www.blocket.se/vasterbotten/KEMPPI_Minarc_180_Evo_inverter_kampanj_51983749.htm?ca=2&w=2
Här är en bra begagnad likriktare för ett bra pris om den är hel:
https://www.blocket.se/lulea/Svets_74190515.htm?ca=2&w=2
Det brukar vara relativt enkelt att byta dioder och de är det vanliga felet i en gammal likriktare. Vi bytte dioder i min Unitor i förrfjol. Den är från 60-talet och verkar vara nästan outslitlig.
Det gäller bara att kontrollera att styrenheten släpper igenom ström på olika inställningar för den är dyrare att byta. En bra likriktare är en aning svårare att svetsa med än en bra inverter men i stället är den lättare att reparera.
Ta en titt på de här i stället för att fokusera på att du måste köpa julaskräp.
Jag har haft en Esab transformator och även om den modellen var bättre kvalitet än kinatransformatorerna så var den ändå ett elände att svetsa med.
Skall man som amatör kunna lära sig svetsa någotsånär måste man ha en välfungerande svets. En transformator är inte en välfungerande svets och en kinatransformator är knappast ens en fungerade svets.
Världen är full av folk som inbillar sig att de inte kan svetsa bara för att de har försökt lära sig med en svets som inte fungerar hur skicklig man än är.
Jag vet inte vem det här är och om företaget är seriöst men de har ett bra kampanjpris på en en Kemppi Minarc 180 för 8400 kronor inklusive moms och en begagnad Kemppi Minarc 150 för 5800.
Båda är riktigt bra svetsar. Proffskvalitet som går att lära sig svetsa med. En helt annan kvalitetsklass än Stanleyn och priset är bra.
https://www.blocket.se/vasterbotten/KEMPPI_Minarc_180_Evo_inverter_kampanj_51983749.htm?ca=2&w=2
Här är en bra begagnad likriktare för ett bra pris om den är hel:
https://www.blocket.se/lulea/Svets_74190515.htm?ca=2&w=2
Det brukar vara relativt enkelt att byta dioder och de är det vanliga felet i en gammal likriktare. Vi bytte dioder i min Unitor i förrfjol. Den är från 60-talet och verkar vara nästan outslitlig.
Det gäller bara att kontrollera att styrenheten släpper igenom ström på olika inställningar för den är dyrare att byta. En bra likriktare är en aning svårare att svetsa med än en bra inverter men i stället är den lättare att reparera.
Ta en titt på de här i stället för att fokusera på att du måste köpa julaskräp.
Köp en bra beggad svets som heimlaga säger. En modern invertersvets. Är det inget för dig så är det bara att sälja vidare utan någon märkbar förlust.
Köper du stanleyn och tycker det är jättetråkigt med svets så får du väl i bästa fall en kasse kottar för den
Köper du stanleyn och tycker det är jättetråkigt med svets så får du väl i bästa fall en kasse kottar för den
Jag tror det är svårt att hitta en bättre svets för så där små pengar går man på en beg svets är dom ofta ganska dyra eller rejält stora och tunga och att välja en riktigt gammal 1 fasare för att komma ner i pris skulle jag inte göra för dom var riktigt usla.