26 719 läst ·
37 svar
27k läst
37 svar
begagnad Morten RPH 330, köptips
Nej, ingen spånsug över. Jag bara tänkte att det är lätt att glömma. Att hyvla utan spånsug är i praktiken inte möjligt. Fundera noga på spånsugsanläggningen i lokalen innan du springer och skaffar en spånsug vilken som helst.
Hej kära byggahusare!
Jag kidnappar den här tråden då kompetensen verkar finnas här sedan innan.
Detta är mitt första inlägg trots att jag varit medlem sedan 2010
.
Ni har hjälp mig i mycket, har renoverat ett hus. Är snart klar.. Har köpt en massa vettiga verktyg på er inrådan, men har på senare tid börjat fokusera på att få en ordentligt utrustad snickarbod till mer finsnickeri än byggbod som det varit tidigare.
Efter att ha läst (istortsett allatrådar som finns i den här avdelningen) och fått feeling för maskinrenovering. Så köpte jag en morten rph 330, osett
..
Saknar både spånhuvar och anhåll.. Spånhuvarna, är väl inte värre än att jag för tillverka ett par.
Men anhållet. Det är definitivt förbi mina kunskaper.. Vad gör jag? Har kollat runt och hittar inget begagnat vid första anblick iallafall. Kanske finns någon som håller på med gamla maskiner som har något liggande. Finns det något man skulle kunna modda? Finns ju massvis med anhåll och grejer till bandsågar, bänksågar och fräsar men inget till gamla hyvlar från -89..
Maskinen går fint, var rätt rostig. Borden börjar bli bra efter lite tlc, funderar på om jag skall plocka ur kuttern och ge den en hessabehandling den med. Men tar jag ur den, då borde man kanske byta alla lager och kanske tom ta och köpa ny matarvals? Eller skall jag sälja den och lägga till några tusenlappar och köpa en färdig kanske? Storleken på hyveln passar egentligen mig helt ypperligt..
Jag kidnappar den här tråden då kompetensen verkar finnas här sedan innan.
Detta är mitt första inlägg trots att jag varit medlem sedan 2010
Ni har hjälp mig i mycket, har renoverat ett hus. Är snart klar.. Har köpt en massa vettiga verktyg på er inrådan, men har på senare tid börjat fokusera på att få en ordentligt utrustad snickarbod till mer finsnickeri än byggbod som det varit tidigare.
Efter att ha läst (istortsett allatrådar som finns i den här avdelningen) och fått feeling för maskinrenovering. Så köpte jag en morten rph 330, osett
Saknar både spånhuvar och anhåll.. Spånhuvarna, är väl inte värre än att jag för tillverka ett par.
Men anhållet. Det är definitivt förbi mina kunskaper.. Vad gör jag? Har kollat runt och hittar inget begagnat vid första anblick iallafall. Kanske finns någon som håller på med gamla maskiner som har något liggande. Finns det något man skulle kunna modda? Finns ju massvis med anhåll och grejer till bandsågar, bänksågar och fräsar men inget till gamla hyvlar från -89..
Maskinen går fint, var rätt rostig. Borden börjar bli bra efter lite tlc, funderar på om jag skall plocka ur kuttern och ge den en hessabehandling den med. Men tar jag ur den, då borde man kanske byta alla lager och kanske tom ta och köpa ny matarvals? Eller skall jag sälja den och lägga till några tusenlappar och köpa en färdig kanske? Storleken på hyveln passar egentligen mig helt ypperligt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Grattis till hyveln!
Här finns lite tips om anhåll
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-anhall-till-kombinerad-plan-rikthyvel.288865/
Här finns lite tips om anhåll
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-nytt-anhall-till-kombinerad-plan-rikthyvel.288865/
Gratulerar! En kåpa över matarväxeln borde även ligga högt upp i priolistan.
Jag måste tyvärr erkänna att jag fortfarande inte fått ordning helt och hållet på min hyvel. Jag startade eget företag i våras efter en livsomtumlande period. Så all vaken tid har antingen gått åt till att jobba eller att vara pappa.
Jag måste tyvärr erkänna att jag fortfarande inte fått ordning helt och hållet på min hyvel. Jag startade eget företag i våras efter en livsomtumlande period. Så all vaken tid har antingen gått åt till att jobba eller att vara pappa.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Tackar! Har 100% förståelse för din situation. Har ej startat företag, men en ordentlig renovering och barn ser till så man är sysselsatt på fritiden. Har bokat in en snickare som skall hjälpa mig att färdigställa det sista. Lägger inte en sommar till på renoveringen. Ibland är man dumsnål..A Emil_K skrev:Gratulerar! En kåpa över matarväxeln borde även ligga högt upp i priolistan.
Kåpa över matarväxeln finns faktiskt, var bara tvungen att demontera lite för att se hur det ser ut och funkar..
Hehe bilder kommer allt eftersom, dammsuger blocket. Blev en gammal hyvel och en svarv idagFrustrator skrev:
Tusen tack för länken, det var enklare än jag trodde! Men borra i bordet tror jag blir overkill för mig. Har ju inte hittat någon vettig pelarborr än. Men jag klarar mig utan längdjusteringen så länge. Kommer inte planhyvla något större tror jag. Än iallafall
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden