3 531 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Verkliga såglängder på styrskenor
Sida 1 av 2
Det kanske är självklart för vissa, men kan vara bra att veta;
Mätte upp hur mycket det går att såga i Festools 800 respektive 1400 skenor med TS55, utan att en av styrrullarna på plattan går "offline" dvs. styrrullen hamnar utanför skenan = ostabil såg
800 skena = 69,5 cm
1400 skena = 129,5 cm.
Mätte med lite säkerhetssmarginal. Ca 0,5 cm kanske.
Mvh
Mätte upp hur mycket det går att såga i Festools 800 respektive 1400 skenor med TS55, utan att en av styrrullarna på plattan går "offline" dvs. styrrullen hamnar utanför skenan = ostabil såg
800 skena = 69,5 cm
1400 skena = 129,5 cm.
Mätte med lite säkerhetssmarginal. Ca 0,5 cm kanske.
Mvh
En 3000mm skena till TS55 står på önskelistan så behöver man inte vara orolig, men tråkigare utgift får man leta efter 
Makita har en som är lite billigare men fortsatt 2000kr. Sjukt pris för lite aluminium...
Makita har en som är lite billigare men fortsatt 2000kr. Sjukt pris för lite aluminium...
Ja den långa skenan är sjukt dyr, men jag har inte ångrat köpet en enda gång. Otroligt gott att kunna kapa skivor på längden i ett enda snitt.
Enda nackdelen är att den är förbannat otymplig att svinga runt i min källarverkstad.
//Ronnie
Enda nackdelen är att den är förbannat otymplig att svinga runt i min källarverkstad.
//Ronnie
Åh hade hoppats på att någon skulle svara. "Nej inte värt det, köp inte"P Pysslarn skrev:
Köpte mina skenor från Tyskland. De låg packade i seriösa kartonger för ändamålet. Styvt kraftig kartong. Känns lugnt att köpa på det viset igen.R roli skrev:
Jag köpte min 3-meters Makitaskena från Toolab om jag minns rätt. Skenan skickades direkt från Makita Sverige inslagen i en sällsynt seriös låda av läkt, tänk takläkt och 8 mm MDF, eller om det var 6 mm board.
Om man ska hårdra det är emballeringen och att prylarna kommer fram i gott skick leverantörens och speditörens problem.
Om man ska hårdra det är emballeringen och att prylarna kommer fram i gott skick leverantörens och speditörens problem.
Har för mig att du modifierat om Makita skena dvs. fräst bort styrningsklack längs skenan, om jag inte minns fel. Var detta nödvändigt för att fungera med TS55 ?mattiasp skrev:
Jag köpte min 3-meters Makitaskena från Toolab om jag minns rätt. Skenan skickades direkt från Makita Sverige inslagen i en sällsynt seriös låda av läkt, tänk takläkt och 8 mm MDF, eller om det var 6 mm board.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det finns mellanting. Jag har festools 2424 och skulle inte få plats med en 3000. Med rejäl takhöjd hade förstås allt varit enklare.
Nej, modifieringen behövdes för att få full funktionalitet med mikrojustering på skenanslaget till OF1400. TS55 fungerar utmärkt med makitaskenan i omodifierat skick.M magnlar skrev: