Hej!
Min sommarjobbare Jesper har svårt att släppa snickeriet även när han är ledig. Självklart ska han ha snickeri hemma också och bland annat en svarv och en liten Emco-kombi är inköpta sen tidigare. Häromveckan blev det också en äldre Arboga E100 bänkborrmaskin, vilken får bättre plats än en fullstor pelarborrmaskin. Tanken är nu att han på lediga stunder efter skolan skall renovera denna enligt konstens alla regler. Eftersom han har dyslexi som hämmar skrivande/läsande har jag lovat att starta och skriva i denna tråd.
Tanken med tråden är dels att visa hur det går såklart, men också att efterhand kunna ställa frågor till alla som läser och sitter inne med en massa kunskap.
Maskinen är en Arboga E100 bänkborrmaskin, jag gissar lite löst att den är från 50-60 talet?. Den har en 0,6hk motor med en hastighet samt fyra mekaniska växlar 200-1300 rpm. Växlas med vred från utsidan, inga lösa kugghjul. Slaglängd ca 85mm. Maskinen har morsekona 3. I gömmorna letade jag upp en snabbchuck, en Albrechtkopia med B18-MK3 kona 3-16mm. Tyvärr var morsedelen helt fylld av märken, så en ny B18-MK3 beställdes från OTD. Första lektionen blev alltså - använd aldrig en morsekona som är skadad!
Maskinen fungerar som den står idag och vi har provborrat några hål i stål utan problem. Men följande är tänkt att göras (inte nödvändigtvis i rätt ordning)
1) Rejäl rengöring och målning av maskinen.
2) Tillverkning av en arm för höj/sänk
3) Byte av ett eller flera lager som låter illa i växellådan
4) ställa in maskinen ordentligt givetvis
5) Ett vred har en spricka och behöver svetsas lite
6) Nytt fett behövs säkert.
7) Demontera chucken från konan och montera den nya konan
8) Leta på blocket etc efter maskinskruvstycke och kanske även koordinatbord. Eller så blir det ett hemmabyggt bord för att borra trä.
9) Tillverkning av en distans mellan pelaren och bordet för att kunna höja huvudet högre upp från bordet.
10) Motorn låter som det går fint, och jag har inte mycket koll på den delen och kan inte bistå honom där. Förmodligen kollar vi bara att kablar är i fint skick. Maskinen har redan en euro-kontakt.
11) Det kommer säkert mera....
Min sommarjobbare Jesper har svårt att släppa snickeriet även när han är ledig. Självklart ska han ha snickeri hemma också och bland annat en svarv och en liten Emco-kombi är inköpta sen tidigare. Häromveckan blev det också en äldre Arboga E100 bänkborrmaskin, vilken får bättre plats än en fullstor pelarborrmaskin. Tanken är nu att han på lediga stunder efter skolan skall renovera denna enligt konstens alla regler. Eftersom han har dyslexi som hämmar skrivande/läsande har jag lovat att starta och skriva i denna tråd.
Tanken med tråden är dels att visa hur det går såklart, men också att efterhand kunna ställa frågor till alla som läser och sitter inne med en massa kunskap.
Maskinen är en Arboga E100 bänkborrmaskin, jag gissar lite löst att den är från 50-60 talet?. Den har en 0,6hk motor med en hastighet samt fyra mekaniska växlar 200-1300 rpm. Växlas med vred från utsidan, inga lösa kugghjul. Slaglängd ca 85mm. Maskinen har morsekona 3. I gömmorna letade jag upp en snabbchuck, en Albrechtkopia med B18-MK3 kona 3-16mm. Tyvärr var morsedelen helt fylld av märken, så en ny B18-MK3 beställdes från OTD. Första lektionen blev alltså - använd aldrig en morsekona som är skadad!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen fungerar som den står idag och vi har provborrat några hål i stål utan problem. Men följande är tänkt att göras (inte nödvändigtvis i rätt ordning)
1) Rejäl rengöring och målning av maskinen.
2) Tillverkning av en arm för höj/sänk
3) Byte av ett eller flera lager som låter illa i växellådan
4) ställa in maskinen ordentligt givetvis
5) Ett vred har en spricka och behöver svetsas lite
6) Nytt fett behövs säkert.
7) Demontera chucken från konan och montera den nya konan
8) Leta på blocket etc efter maskinskruvstycke och kanske även koordinatbord. Eller så blir det ett hemmabyggt bord för att borra trä.
9) Tillverkning av en distans mellan pelaren och bordet för att kunna höja huvudet högre upp från bordet.
10) Motorn låter som det går fint, och jag har inte mycket koll på den delen och kan inte bistå honom där. Förmodligen kollar vi bara att kablar är i fint skick. Maskinen har redan en euro-kontakt.
11) Det kommer säkert mera....
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Kul tråd och fin maskin att renovera. Ett tips är att skippa koordinatbordet pga av den begränsande höjden om man vill få plats med ett maskinskruvstycke.
Det är en nackdeln med bänkborrmaskinerna. Men det finns planer på att höja upp den om vi bara hittar något bra material att lägga emellan.Björn Melander skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
https://www.maskinisten.net/ är en guldgruva med info och kunskap om Arbogamaskiner.
Maskinskruvstycken är dyra och kommer inte till sin rätt i en ren pelarborr. Jag har ett alldeles för fint men skulle hellre ha ett bra borrskruvstycke (med tex större gap mellan käftarna och som bygger mindre på höjden).
Det finns koordinatbord som bygger mindre på höjden, har letat länge och det jag till slut hittade bygger ca 10 cm. Skulle inte vilja vara utan även om det inte behövs för borrning i trä.
Det finns koordinatbord som bygger mindre på höjden, har letat länge och det jag till slut hittade bygger ca 10 cm. Skulle inte vilja vara utan även om det inte behövs för borrning i trä.
Grattis till Jesper! Bra tillskott till maskinparken som är imponerande med tanke på att han är en förhållandevis ung man.
Ska bli roligt att följa den här renoveringstråden, av egen erfarenhet vet jag ju att slutresultatet kommer att bli superbra. (Är själv på jakt efter en Arboga pelarborr så jag kommer att lära mig en massa nyttigt här.)
I och med det här inköpet blir det väl ännu mer angeläget att få trefas till garaget — precis som det är för mig...
//Ronnie
Ska bli roligt att följa den här renoveringstråden, av egen erfarenhet vet jag ju att slutresultatet kommer att bli superbra. (Är själv på jakt efter en Arboga pelarborr så jag kommer att lära mig en massa nyttigt här.)
I och med det här inköpet blir det väl ännu mer angeläget att få trefas till garaget — precis som det är för mig...
//Ronnie
Jag kommer att följa, då jag är inne på samma bana, jag har en sprängskiss och anvisning på isärtagning, från http://www.arbogamachinery.com/
Här är en tråd som beskriver renovering av en E100:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=124&t=16339
Skaffa även ett motorskydd till maskinen om det inte redan finns. Bränner man motorn kostar omlindning mer än maskinen är värd.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=124&t=16339
Skaffa även ett motorskydd till maskinen om det inte redan finns. Bränner man motorn kostar omlindning mer än maskinen är värd.
Klicka här för att svara
