Verktyg & Maskiner
Celos: [citat] Jepp. Och nu har jag sågat lite. förmodligen till grannarnas stora förskräckelse. Men kul är det :-D
bygga_bo: Om minnet inte sviker mig har vissa Robland-maskiner även sålts under märket Startrite. Sannolikheten för en vettig sökträff kan alltså öka om du tar med "Startrite" i sökbegreppen.
Cheesen: [citat] Det finns även att köpa.
Cheesen: [citat] Hitachis slagskruvdragare har vi en på firman... Väldigt mycket slag för pengarna.
PNO: Beställ ett skydd i perforerad plåt hos första bästa plåtslagare. Fyrkant 9/9 i, jag tror det är 14mm delning, brukar bli snyggt. Och med så små hål kan man ligga ganska nära remmen utan att riskera att få in ett finger. http://www.montano.se/product.html/perfoplat?category_id=307 Jag hittar just nu inte den skrift från Arbetsmiljöverket som beskriver hur långt de anser att det ska
devizion: Stämmer, det bör vara för 45°, dock något jag aldrig använt. Inte haft problem med att den förlorar 90° på min H410, men de ser ut som det nedre stoppet(Insexskruven) inte ligger dikt an anhållet? Skruven fungerar både som ett positivt stopp och ett stöd, kan hjälpa ditt problem.
DennisCA: Njae jag kommer inte på något speciellt, maskinen är spegelvänd så man vänder åt andra hållet men det märker man ju ganska snabbt själv. Det är ganska omständigt att posta stålen då man inte kan vrida åt bultarna när stålet pekar rakt upp utan man måste ställa in stålet, rotera kuttern och dra åt. Det blir mycket fram och tillbaka...
Fjallman: [citat] Behövde en dammsugare under pågående renovering.
Bernieberg: Föreslår bockverktyg för rännkrokar. Vill minnas att de krokarna är 5 mm och ca 20 mm breda så det funkar bra till din bit också. Fritt ur minnet så blir väl bockningsradien sådär 20 mm. Verktyget lånar du hos en bygghandlare (kanske inte Byggmax etc.), för det mesta gratis (i alla fall om du köper ett par krokar). [bild]
Hedens: Skulle gjort färdig ikväll men han inte göra elen pga sen timma. Men i morgon ska det iaf provsågas. Välldigt nöjd med beslutet att spurs kåpan blev kanon! [bild] [bild]
Liteavvarje: Kolla med dom här , kanske bäst att ringa www.verkter.se/excenterslip-bosch-gex-125-1-ae-50-delar-slippapper.html Scrolla ner
Frustrator: Iläggsplatta är väl det svenska ordet men googla zero clearance insert så får du massa YouTubefilmer om hur man gör..
Robert-san01: Eller något från England till en bråkdel av priset. http://www.axminster.co.uk/health-safety-workwear-ppe/tool-belts-pouches-braces/tool-pouches
TeroM: Hade samma frågeställning ett par år sen, https://www.byggahus.se/forum/threads/borrmaskin-naetansluten-utan-slag-tips.220834/ Gick för Makitan och är nöjd med den.
Myhran: inväntar bra kampanj på sågarna och se vilken det blir men makitan håller jag närmast men som sagt kan ju bli den som är mest prisvärd oxå ps har ägt en meec pryl så näää aldrig mer.....
Thydan: Jag skulle definitivt låta bli den sidan. Det finns knappt några förekomster av adressen på Google,dvs inga som helst omdömen, kommentarer om sidan etc, det finns ingen kontaktinformation på sidan (bara ett formulär som troligtvis går till närmsta papperskorg eller prinsen av Nigeria) och orimliga priser. Om det verkar för bra för att vara sant, ja, ni vet resten.
pools: [citat] Glöm det där med tusen frågor. Du får ställa 10 000 frågor om du vill.:crysmile: Är bara glad om jag kan hjälpa till. Jag har själv haft så mycket hjälp av detta forum, så jag ställer gärna upp. :D Jag kan dessvärre inte svara på din fråga, har inte provat, men det borde gå bra. Så länge du kan klampa, förlåt, tvinga fast jiggen går det nog bra. Problemet är väl
Liteavvarje: Smörjer inga ädlare delar och inte ofta heller En smörjkanna olja kommer inte i håg vilken sort den är väl 5 år nu , men vanlig motorolja En glasburk med lock och vanligt konsistensfett , fick av en bilreparatör säkert 5 år Allt fungerar till det jag behöver när det gäller att smörja bort gnissel
Bo.Siltberg: Jag har en sådan, fast på en fungerande såg i bruk :( Hittar du ingen så borde det gå att borra ett nytt hål och montera två tryckknappar, en som sluter och en som bryter. Det finns även färdiga t.ex http://www.tripus.se/index.php?page=webshop&action=produkt&id=138&sidmenu=36&submenu=38&sida=produktbeskrivning [bild]
Alcyone: hej, har hittat en snickerimaskin på blocket: https://www.lovangersmaskin.se/product.html/kombimaskin-wolftech-cm315/310/8?category_id=101 Har någon erfarenhet av denna? Är tänkt att användas för diverse snickeriarbeten på vårt torp. Mvh Martin
erix0n: Köpte Nilfisks på Harald Nyborg och den passade bra (doh) :) Känslan var att gummipackningen sitter för högt upp för att det skulle lira till 100%
LeKlint: [citat] Tack för svar. Fick bli slipmaskin. Måste ändå laga delar av den med spackel så det lutar åt att måla den i slutändan.
Lime113: Hur mycket har förändrats senaste 8 åren. Är fräsutbudet ungefär detsamma? Några lärdomar eller står vi fast vid ungefär samma sak som då? :)
Simon Swartling: [citat] Hehe, nu ett år efter min fråga har jag också använt den ett år, och får absolut hålla med :D
Kim Gyllenhorn: [citat] Ah, precis något sånt var det jag ville ha. Äntligen ett sökord att mata Google med - stort tack!