Byggahus.se

Olja till ojekanna??

1. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Hej!

Oljan i oljekannan tog slut igår! Det var då alltså dags att fylla på den, men med vad?

Googlade lite lätt på detta med oljor och smörjmedel. Det visade sig vara ett hav fullt av olika meningar och sorters oljor osv.

Först och främst undrar jag om det finns någon bra "allaround" olja som man kan ha i oljekannan för daglig andvänding som att t.eks smörja den gnisslande dörren.

Har förstått att WD-40 och 5-54 inte är det bästa att andvände när man endast ska smörja något

Undrar även om det finns någong bra, kortfattat litteratur som förklarar grundarna?

Tack så mycket för hjälpen!

2. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Vanlig motorolja av valfri kvalité fungerar utmärkt.

3. siggebo
    Verktygstokig · Orust · 373 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Jag har luftverktygsolja i min för att göra det så enkelt som möjligt.

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Man tager vad man haver.
    Motorolja finns väl alltid, rester från oljebytet i gräsklipparen kanske om man inte byter olja på bilen själv.
    Eller sågkedjeolja, eller...

Det är ju så små mängder man använder, bara enstaka droppar, så man behöver nog inte oroa sig för arbetsmiljön.

5. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    På vilket sätt menar du att det blir enklare med luftverktygsolja?

6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 778 inlägg

prototypen

Medlem
    Luftverktygsolja är nog lite segare och häftar bättre mot underlaget.
    Själv så blir det över en halv tub utombordsdrevsolja när jag byter åt en släkting och det fungerar i min kanna.
    Men spillolja skulle jag inte använda, alltför mycket cancerogent och giftigt i den.

Protte

7. siggebo
    Verktygstokig · Orust · 373 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Bara att köra i luftverktyg utan att behöva plocka fram special. Dessutom har jag inte bil så någon motorolja blir det inte över.

8. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Motorolja för fyrtaktsmotorer, växellådsolja eller sågkedjeolja skulle jag säga är lämpliga. Tvåtaktsolja, automatlådeolja eller matolja skulle jag säga är mindre lämpligt. Inte för tunn och inte som härdar med tiden. Annars inte så kinkigt.

9. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 310 inlägg

P-plats

Medlem
    Varför en oljekanna när ni inte vet vad ni ska ha i den?
    Köp en burk med mer lämplig olja istället...
    För lite allmän smörjning av gångjärn m.m. så använder jag alltid CRC Power Lube.

Mer på min hylla står även Tilias univetsalolja och en kedjeolja av okänt fabrikat...

Utöver detta finns rostlösare och avfettning men det handlade det ju inte om nu.

10. E
    Medlem · 2 229 inlägg
    Castrol Edge 10W60. Har en fyralitersdunk sedan tiden då jag körde oljetörstigt italienskt fullblod.

11. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Tack för informationen! Kommer att ta någon motorolja jag har liggande då.

Någon som vet om någon bok, tråd osv. som förklarar grunderna?

Skulle villja veta lite om olika sorters oljor och vad dom är bra för. Har hört om vegetabliska-, syntetiska, halvsyntetiska oljor. Har även sett att många rekomenderar teflonojla?

12. S
    Medlem · Västernorrland · 6 788 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Omöjligt att svara på om du inte anger exakt vad du ska smörja. Vilken olja som helst duger som sagt om du ska smörja vad som helst.

13. D
    Verktygstokig · Västmanland · 85 inlägg

dostoro

Verktygstokig
    Jag kör symaskinsolja i en kanna och tryckluftsolja i den andra. :)

14. E
    Medlem · 2 229 inlägg
    Märker du stor skillnad mellan de två?

15. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 4 278 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Så länge du inte anväder härdande olja som linolja eller obskyra hydraloljor som kan vara giftiga tror jag det mesta fungerar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.