Kommit på att jag saknar en plan och rikth yvel i mitt lilla hobbysnickeri men känner att jag nog behöver lite tips från er som har koll. Spanar på blocket efter något vettigt för en billig peng, men just nu verkar det tunnt.
Det finns ju en hel del Kina-maskiner som kostar mellan tre och fem tusen vilket passar min budget men de verkar inte kunna hyvla bredare än 200 mm, har man nytta av att kunna köra bredare? Nästa prissteg är ju över 10000 och det är definitivt utanför min budget.
Jag är inget proffs vad det gäller finsnickeri utan håller på att lära mig och min snickarbod tillåter inga gjutjärnskollosser.

• Gilla
Palle81
  • Laddar…
Kan rekommendera dig en Inca automatic rikt/planhyvel. Finns i lite olika utföranden (sök på forumet). En sådan i bra skick brukar ligga kring eller strax över 5000kr. Tyvärr kommer de rätt sällan ut nu för tiden. Senaste 2 jag såg gick båda för 6500kr (de var listade för det och försvann inom mindre än 1 dygn).

De hyvlar 260mm brett. Som rikthyvel tycker jag man generellt klarar sig gott med 200mm. Planhyvel vill man ha så brett som möjligt.

Jag ska nog sälja min så småningom, men det ligger alltifrån några månader till ett par år framåt i tiden.

• Gilla
J-O-H
  • Laddar…
Fick det svar jag hade väntat mig. Får fortsätta att hålla koll på blocket. Något speciellt man ska kolla på när man köper en plan och rikthyvel begagnat?

Inca som vectrex föreslog, den som heter automatic (som i sin tur finns i 2 varianter) är den att hålla utkik efter. Finns en variant utan matning också och den hade jag nog undvikit. Det är ganska enkelt att se skillnad på dom, varianterna med matning är betydligt högre.

En ok hyvel som går relativt ofta på Blocket och brukar vara billigare än Incorna är emcorex b20

En annan vad jag förstått ok lillhyvel som ibland dyker upp är Kity 636

Sen finns det ett flertal varianter som heter nåt med 260 också, ex denna

Skrev lite i detta inlägg om vad man bör kolla på vid köp https://www.byggahus.se/forum/threads/rikt-och-planhyvel-dewalt-dw1153.288325/#post-2624608

Microkatten
Alternativet kan vara att vara lite crazy och köpa Makitas planhyvel för 5700kr och rikta med (begagnade) handhyvlar, t.ex. no 5 och no 7. Då kan du höra på fågelkvitter samtidigt som du rikthyvlar, och behöver inte gå på yoga för att meditera. Dessutom får du en gratislektioner i tålamod. :p

https://www.ffx.co.uk/tools/product/Makita-2012Nb-0088381032858-240V-Portable-Planer-Thicknesser
http://www.axminster.co.uk/axminster-rider-no-5-jack-plane-ax945302
http://www.axminster.co.uk/axminster-rider-no-7-jointer-plane-ax945308

Microkatten Microkatten skrev:
Alternativet kan vara att vara lite crazy och köpa Makitas planhyvel för 5700kr och rikta med (begagnade) handhyvlar, t.ex. no 5 och no 7. Då kan du höra på fågelkvitter samtidigt som du rikthyvlar, och behöver inte gå på yoga för att meditera. Dessutom får du en gratislektioner i tålamod
Är fortfarande fascinerad över att du inte byggt en rikt-jigg till din planhyvel :)

Microkatten
Nej, riktiga jiggar har jag lämnat bakom mig, nu är det fågelsång som gäller,;)

Igår slog jag till på en emco plan och rikthyvel. Har inte hunnit sätta mig in i skicket mer än att motorn är provkörd och att jag behöver skifta ett par faser. Något speciellt man ska tänka på när man kollar över en sådan maskin?

• Emco plan och rikthyvel i ett verkstadsutrymme med verktyg och kablar på väggen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Emco plan och rikthyvel i ett garage, synliga spån och en provkörd motor.
    Skapa konto
  • Emco plan- och rikthyvel i en verkstadslokal med kablar och andra verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
Hennke85 Hennke85 skrev:
Igår slog jag till på en emco plan och rikthyvel. Har inte hunnit sätta mig in i skicket mer än att motorn är provkörd och att jag behöver skifta ett par faser. Något speciellt man ska tänka på när man kollar över en sådan maskin?
Ganska säker på att @DennisCA har en identisk maskin, han kanske kan kommer med lite matnyttiga tips.

Njae jag kommer inte på något speciellt, maskinen är spegelvänd så man vänder åt andra hållet men det märker man ju ganska snabbt själv. Det är ganska omständigt att posta stålen då man inte kan vrida åt bultarna när stålet pekar rakt upp utan man måste ställa in stålet, rotera kuttern och dra åt. Det blir mycket fram och tillbaka...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.