Verktyg & Maskiner
pleqtiz: [citat] Hade lite fel där ang ah styrkan :oops: (skämsstruten på).. Dem är på 4ah,8ah och 12 ah
torbeno: [citat] Jag fick tag på en Milwaukee också, dock modellen med ”korv-hållaren”. Inte för vanliga tuber. Jag har inte hittat nån som säljer den löst. Jag håller med om att den är grym, kraft i överflöd.
Gruvberget: Tack för omtanken, det är verkligen så. Det är en helt annan utmaning och så otroligt begränsande, men ska allt gå in i en bil och ett villagarage så finns inget annat att göra. Saknar även Felder rikthyveln med 2,5 m riktbord, inget blir ju helt rakt eller vinkelrätt längre [citat]
jac: Jag beställde ett gäng av ovan nämnda t-tracks från Rutlands och de verkar mycket lovande. Festool tvingarna passar perfekt och det gör även Kregs Automaxx bänktvingar: https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Tving-Automax-76mm-Kreg-Track-system Kregs flip-stop passar också hyfsat så man skulle även kunna använda dessa skenor istället för Kregs top-track. Ännu bättre passning blir
DennisCA: Något sånt skulle varit trevligt, den där bommen stjäl väldigt mycket utrymme!
vectrex: Känner inte igen det heller. Mjukstart och konstantströmselektroniken låter lite ”konstigt” men just under drift utan belastning tycker jag inte den låter konstigt alls, dock betydligt högre än min nya 3-fas såg.
Frustrator: Jag skickade ett PM till en forumsmedlem här 2012 och fick faktiskt svar från hela bara häromdagen så hoppet finns alltid :)
Hyltran från Veglemyren: Och mitt knipst trick är nog inget man ska använda sig av på dyra plattor :)
Jarlingar: Ännu mer off topic.. Mitt första sommarjobb så svarvade jag kopplingar till kylningen till ett kärnkraftverk i Tyskland.. :rofl: Var mycket papper att fylla i..
Snickerick: Kör man med vanlig borrhammare och långt borr får man nog "spåna ur" väldigt ofta och se till att borret hela tiden löper. I en grundmur av sprängsten lär man ju gå igenom diverse skarvar på både det ena och andra hållet så det kan trilla ner småsten och annat i borrhållet som man måste borra bort också. Men har du lyckats borra in det, borde det gå att knacka ut det, även om
Frustrator: Kanske läge att förlänga borden samtidigt? ;) Typ såhär http://lumberjocks.com/projects/80706
Alltgår: [citat] Den har smidiga mått, och just urtaget för benet är riktigt bra detalj.
henke_benke: har metallisk verktygstavla. magnet"vinklar" sätter jag högst upp på den så inte metallspån kommer dit
Matte_Nörden: Tack för snabba svar. Jag kommer inte att testa montera långhålsborren i den. Ska istället köpa hem ett par halvtumsstål. Jag testade nämnligen att montera för 13 mm men utan stål i. Den gick utan vidare att dra ihop från 13.0mm till 12.5mm. Ytterligare en fråga, för att köra med 8 och 6mm monterar man en spännhylsa, som är 12.0mm ytterdiameter, och spänner fast denna med en del
ZipLock: Det är en av de stora gåtorna i verktygsvärlden - varför är rakslipar mycket dyrare än vinkelslipar? En vinkelslip borde vara dyrare att tillverka.
stigen: Hej! Biltema har fyrkantiga ventilationskanaler med övergångar till 100mm runda rör. Dom svarta ventilerna finns på Jula. Dom passar perfekt ihop.
Anna_H: Det råkade inte vara någon stans i form av en liten krona med? Pappa har slitit ut sin...
EdwardPuzlemann: Köpte denna https://www.clasohlson.com/se/Magnetiserare/40-8459 Mest för att se om det var smidigt, funkar hur bra som.
prototypen: Nja vi riktiga Umebor säger att det ligger på Tegssidan, söder om älven
gårdsnissen: Hej! Tror mig behöva handöverfräs - ska bla användas till skåpsbygge och dekorera stolpar till en trappa. Funderat på Boschs GOF1250 eller Festool 1010, alternativt Dewalt 621 och läst trådarna här. Äger ingen sänksåg heller så en tanke var att slå på stort med fräs+sänksåg+2 skenor för att dels få kompabilitet men främst kanske kunna få ett bra paketpris. Var ute på
SamiHus: [citat] Jo du har förstått det rätt. Håller på renoverar 10an och sprang på en auktion där jag budade hem klyvsågen för en röding. Så tänkte plocka delar från den men efter att ha skrapat på ytan lite så verkar det vara en rätt okej maskin. Så valet blir mellan att plocka rattar skylt och kanske någe mer eller slänga ut på blocket o se vad man kan få. Bordet verkar vara samma
Herlitz: [citat] Fint jobb du gjorde Har du kvar och vill dela med dig av ritningarna?
corre: Du snickrar väggsektionen liggande, komplett med syllregel och hammarband, när du reser den så förankrar du den med ett par väggstöd. Enkel modell är glespanel spikad mot en nedslagen stolpe i marken. Enkelt och håller tills du har flera sektioner på plats. https://halmhusetihalta.files.wordpress.com/2015/09/stomresning3.jpeg Är du lite seriösare så hyr du montagestöd från lokala
Fred vom Jupiter: Jag unnade mig en elektrisk kakelsåg från Jula när jag nu håller på att kakla ett litet badrum. Emellertid använder jag kakelknäckaren till alla raka kapningar. Totalt har jag väl sågat tio plattor och knäckt 150 i badrummet nu när jag kommit halvvägs, men när sågen väl behövs är den bra att ha.
dokimazooo: Har kollat div trådar men var ganska gamla... läste att den var oprecis tex... avskyr det hos verktyg...