2 877 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Köra cirkelsåg på "klent" batteri
-Är den här sågen ok? https://www.harald-nyborg.se/hitachi-cirkelsag-18-volt.html
Ska kapa några skivor då och då vid sommarstugan.
-Går den att köra på 1,5Ah batteri? Har nämligen den här skruvdragaren och vill inte köpa fler batterier i onödan. https://www.hylte-lantman.com/hem-h...erktyg/hitachi-borrskruvdragare-18v-ds-18-djl
Rädd för att sågen blir för klen eller bara orkar köra ett snitt.
Vad tror ni?
Ska kapa några skivor då och då vid sommarstugan.
-Går den att köra på 1,5Ah batteri? Har nämligen den här skruvdragaren och vill inte köpa fler batterier i onödan. https://www.hylte-lantman.com/hem-h...erktyg/hitachi-borrskruvdragare-18v-ds-18-djl
Rädd för att sågen blir för klen eller bara orkar köra ett snitt.
Vad tror ni?
Kan ju som inte uttala mig om sågen som sådan då jag aldrig klämt på den... Men jag misstänker att 1,5A är i klenare laget för en cirkelsåg. Kör min 18v såg med 4A och tycker att det är gränsfall om man ska göra något större projekt. Å andra sida om du bara kör något hobbyprojekt i stugan lite då och då så borde det väl räcka, men räkna inte med att kunna få full effekt på sågen med så småa batterier.
Nu verkar det som att ni blandar ihop äpplen och päron, 18V är spänningen 1,5Ah eller 4Ah anger hur mycket energi som är lagrad i batterierna. Det går alltså att ta ut en 1,5A eller 4A i en timme ut respektive batteri innan de är tomma. Det anger inte hur mycket ström batterierna kan leverera.
Det är normalt inte angivet hur många Wattsom batterierna kan leverera. Det är alltså inget som säger att ett 4Ah batteri kan leverera en högre ström än ett 1,5Ah batteri. Möjligen kan det vara så då flera batterier antagligen ligger i parallellkopplade i 4Ah men det är inte säkert.
Jag kör en 18V makita såg på 3,4 och 1,5 Ah batterier och orken är den samma men 1,5Ah batterierna tar slut väldigt fort. Att såga skivor är inga problem. Se bara till att ha rätt sågklinga. Att såga blött tryckimpregnerat med en för bred 48tands klinga går men det är knappt.
Det är normalt inte angivet hur många Wattsom batterierna kan leverera. Det är alltså inget som säger att ett 4Ah batteri kan leverera en högre ström än ett 1,5Ah batteri. Möjligen kan det vara så då flera batterier antagligen ligger i parallellkopplade i 4Ah men det är inte säkert.
Jag kör en 18V makita såg på 3,4 och 1,5 Ah batterier och orken är den samma men 1,5Ah batterierna tar slut väldigt fort. Att såga skivor är inga problem. Se bara till att ha rätt sågklinga. Att såga blött tryckimpregnerat med en för bred 48tands klinga går men det är knappt.
Tack för svar! Då blir det ett köp, är bara några få snitt då och då som gäller. Typiskt kapa OSB eller två råspont.
Och enligt vad jag läst här innan så ger batterier med mindre Ah lägre ström ut precis av den anledningen du skriver.
Och enligt vad jag läst här innan så ger batterier med mindre Ah lägre ström ut precis av den anledningen du skriver.
Alltså man får mer kräm ur ett 5ah batteri än ett 1,5 Ah batteri då det ofta är fler celler i det stora batteriet som är parallellt kopplade.T toolman77 skrev:Nu verkar det som att ni blandar ihop äpplen och päron, 18V är spänningen 1,5Ah eller 4Ah anger hur mycket energi som är lagrad i batterierna. Det går alltså att ta ut en 1,5A eller 4A i en timme ut respektive batteri innan de är tomma. Det anger inte hur mycket ström batterierna kan leverera.
Alternativt så är det större celler som kan leverera starkare ström.. Din Skruvdragare är inte tillräckligt kraftig för att du märker detta men cirkelsågen blir trött när du kör ett klenare batteri då strömstyrkan som batteriet levererar blir lägre.. Min lilla 12v såg går ej att köra på lilla 1,2ah batteriet, den orkar bara såga 4mm djup på sin höjd med det. Men med 2 Ah batteriet så klyver jag med lätthet en 1tums bräda.
Klicka här för att svara