Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Det finns några trådar om verktygstavlor men jag hittar ingen riktigt som passar min frågeställning.
Jag har längs med en vägg i garaget monterat upp Plywood som jag betsat vit för att hänga upp saker på. För att skynda på det hela köpte jag två tavlor av hålad plåt från Jula samt två satser krokar och sånt.
Tyvärr tycker jag dessa funkar väldigt dåligt till det mesta så jag är inne på att plocka ner dessa igen och göra egna hängare.
Men då behöver jag inspiration till hur ni löst upphängning av exempelvis:
- Hammare
- Filar
- Stämjärn
- Tänger
- Fasta nycklar
Jag har längs med en vägg i garaget monterat upp Plywood som jag betsat vit för att hänga upp saker på. För att skynda på det hela köpte jag två tavlor av hålad plåt från Jula samt två satser krokar och sånt.
Tyvärr tycker jag dessa funkar väldigt dåligt till det mesta så jag är inne på att plocka ner dessa igen och göra egna hängare.
Men då behöver jag inspiration till hur ni löst upphängning av exempelvis:
- Hammare
- Filar
- Stämjärn
- Tänger
- Fasta nycklar
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Här kan du kolla hur jag gjorde:
https://www.byggahus.se/forum/threads/verkstad-kombinerad-foer-snickeri-och-mekaniskt-arbete.277198/
https://www.byggahus.se/forum/threads/verkstad-kombinerad-foer-snickeri-och-mekaniskt-arbete.277198/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Precis det jag letade efter!
Har du någon bättre bild på stämjärnshållaren?
Har du någon bättre bild på stämjärnshållaren?
Jag tycker kombo funkar väldigt bra. Mycket på krokarna som medföljer tavlorna och det som inte passar på krokar sitter på egengjorda attiraljer med rätt cc mått på hålen. Fördelen med håltavlor är att det är väldigt lätt att möblera om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Du ser ju ut att fått något bättre krokar än mig, de som ingick i Julas kit var knappt vinklade utåt.
Får se om jag tar ett race och bygger "hängare" i helgen.
Får se om jag tar ett race och bygger "hängare" i helgen.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Jag gillar inte riktigt att stämjärnseggen sitter oskyddade. Både för deras skull och för mina fingrars skull.
Jag byggde en liten träränna längst ned som eggen vilar i.
Jag byggde en liten träränna längst ned som eggen vilar i.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
De som ingick från Jula var vinklade kanske 20grader utåt, och inte speciellt långa.
Får kika runt på lite fler.
Får kika runt på lite fler.
Bifogar min härliga budgetlösning.
Hela hörnet landade på ca 500:- i slutändan.
Tyvärr har jag ingen bild på det färdiga resultatet eftersom jag blev av med garaget.
Verktygstavlan måttades upp för alla mina verktyg, dessa plockades bort och så målade jag tavlorna vita.
La sedan en Oljehärdar board på arbetsytan som "slitskikt".
Och även in med fler hyllor, lådor och sedan fronter på skåpen.
Hela hörnet landade på ca 500:- i slutändan.
Tyvärr har jag ingen bild på det färdiga resultatet eftersom jag blev av med garaget.
Verktygstavlan måttades upp för alla mina verktyg, dessa plockades bort och så målade jag tavlorna vita.
La sedan en Oljehärdar board på arbetsytan som "slitskikt".
Och även in med fler hyllor, lådor och sedan fronter på skåpen.
Jag gissar att tavlorna från Jula och CO har samma hålbild som motsvarande tavlor från Biltema. Storleken på hålen var ivarjefall samma för ett par år sedan. Jag antar att du redan har tittat på Biltemas krok-sortiment men om du mot förmodan skulle ha missat det så har de endel som kan vara intressant om du nu inte vill göra egna:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ar...tavla-och-hallare/Verktygshallare-2000017030/
Med det sagt, hemgjorda anpassade hållare i trä ser bra mycket snyggare ut.
Om någon skulle köpa Biltemas krokar så kan jag tipsa om att skruvarna som följer med är av engångs-typ. Troligen är de gjorda av mjukost för när man skruvat in dem en gång så är gängorna borta. Jag har själv ganska många Biltema hållare men jag köpte nya skruv från CO som håller betydligt bättre:
https://www.clasohlson.com/se/Skruv/11-1829
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ar...tavla-och-hallare/Verktygshallare-2000017030/
Med det sagt, hemgjorda anpassade hållare i trä ser bra mycket snyggare ut.
Om någon skulle köpa Biltemas krokar så kan jag tipsa om att skruvarna som följer med är av engångs-typ. Troligen är de gjorda av mjukost för när man skruvat in dem en gång så är gängorna borta. Jag har själv ganska många Biltema hållare men jag köpte nya skruv från CO som håller betydligt bättre:
https://www.clasohlson.com/se/Skruv/11-1829
Inte så mycket att se egentligen och definitivt inte särskilt snyggt. Men jag lägger upp några bilder på hur det ser ut hos mig för sakens skull. Det var några år sedan jag hängde upp tavlorna och verktygen behöver sorteras och organiseras om. De flesta snickeriverktygen som stämjärn osv ligger dessutom (tillfälligt?) i lådor. Men där hänger några fulstämjärn som visar att det funkar (hjälpligt) med Biltemas hållare också.
Just nu så funderar jag på att bygga ett såntdär jättesnyggt verktygsskåp som man ser i amerikanska tidskrifter till hyvlar, stämjärn etc. och låta verktygstavlorna hysa övriga mek- och husfix- verktyg. Det blir nog vilken dag som helst...
Just nu så funderar jag på att bygga ett såntdär jättesnyggt verktygsskåp som man ser i amerikanska tidskrifter till hyvlar, stämjärn etc. och låta verktygstavlorna hysa övriga mek- och husfix- verktyg. Det blir nog vilken dag som helst...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Jag använder också redundans-varianten som useless. För säkerhets skull.
Vad gäller tavlor och krokar verkar det finnas minst två hålavstånd. 2.5 cm och 2.54 cm. Det ser ju nästan lika ut men är ändå inte kompatibel.
Vad gäller tavlor och krokar verkar det finnas minst två hålavstånd. 2.5 cm och 2.54 cm. Det ser ju nästan lika ut men är ändå inte kompatibel.
Nu har jag tagit mig till jobbet så jag kan inte kolla hålavstånden på Biltemas tavlor just nu. Men som man också kan se på bilderna om man tittar noga på skruvmejselhållarna så ser man att hålen är ovala så det borde fungera med både 2,5 och 2.54 cm hålavstånd.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Visst. Men färdigbockade krokar passar inte alltid. Ifs har jag en gammal masonit-tavla från forntiden med tillhörande krokar som inte är kompatibla med moderna.