Hittade nedanstående frässtål bland de verktyg jag ärvt. Skäret är 12.0mm i diameter och skaftet är 13.0mm. Innan ni frågar, nej det är inte 12.7mm.
Frågan är vad detta stål kan ha använts i för maskin. Från samma ställe kommer två handöverfräsar, men ingen av dem tar mer än 8mm. Stålet låg i ett skåp där det mest ligger svarvtillbehör, ( och hyvelstål).
Jag kan ju se att cobolt har en serie med 13mm skaft, men jag har ingen aning om vad de hör till för verktyg.
Det hade varit kul att kunna använda, med tanke på längden verkar det bra för djupa tapphål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är vad detta stål kan ha använts i för maskin. Från samma ställe kommer två handöverfräsar, men ingen av dem tar mer än 8mm. Stålet låg i ett skåp där det mest ligger svarvtillbehör, ( och hyvelstål).
Jag kan ju se att cobolt har en serie med 13mm skaft, men jag har ingen aning om vad de hör till för verktyg.
Det hade varit kul att kunna använda, med tanke på längden verkar det bra för djupa tapphål.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Ett långhållsborr? (Pendelslitsborr?)
Tillägg: pucktvåa..
https://www.byggahus.se/forum/threads/langhals-pendelslitsborrning.202091/
Tillägg: pucktvåa..
https://www.byggahus.se/forum/threads/langhals-pendelslitsborrning.202091/
Ok, efter lite närmare efterforskning verkar det som det ska finnas någon slags tillsats till min inca major. Någon som använt en sådan tillsats och kan säga något om hur de är att jobba med? Om jag inte hittar orginaldelarna, är det värt att leta efter ersättningar?
Om jag förstår det rätt ska det finnas en borrchuck som gå på den koniska axeländen på sågen. Någon som vet om detta är en standardkona så det går att använda en annan chuck?
Om jag förstår det rätt ska det finnas en borrchuck som gå på den koniska axeländen på sågen. Någon som vet om detta är en standardkona så det går att använda en annan chuck?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Maskinen kanske är såld långt innan du var påtänkt........ Men ett stål blev kvar....
Sant...
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Helt fel..33JT chuck skulle det vara, är en säkerhetsskruv i botten också 5*15mm enligt Incagruppen på Yahoo. Mortise-bordet är toksvårt att hitta löst, men användbart om man redan har det
.
.
Ok... nu kommer jag kanske med en helt tokig tanke... jag tittade närmare på en av hanöverfräsarna, en ryobi r-500. Där står i specen att den tar 13mm frässtål. Då använder man den utan insatshylsa.
Är det rimligt att man kan köra detta frässtål i den? 13mm skaft, 12mm fräsdiameter, 75mm skärlängd.
Tror ni att det är möjligt att köra halvtumsfräsar direkt i den, istället för 13mm? Då öppnar ju marknaden sig för ett mycket större utbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det rimligt att man kan köra detta frässtål i den? 13mm skaft, 12mm fräsdiameter, 75mm skärlängd.
Tror ni att det är möjligt att köra halvtumsfräsar direkt i den, istället för 13mm? Då öppnar ju marknaden sig för ett mycket större utbud.
Märkliga mått på skaftdiametern på den fräsen, kan det verkligen stämma? Det är ivarjefall inga mått jag har sett tidigare. 6,35 mm (1/4") och 12,7 mm (1/2") verkar rimligare.
Men även om fräsen skulle passa så tror jag det blir problem med varvtalet. Den är specad till 22000 rpm medan långhålsborrar verkar ligga på 3-5000 rpm. Det skulle kunna bli dåligt...
Men även om fräsen skulle passa så tror jag det blir problem med varvtalet. Den är specad till 22000 rpm medan långhålsborrar verkar ligga på 3-5000 rpm. Det skulle kunna bli dåligt...
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag har ingen ryobi r-500 själv men det är väl den som såldes som en luna ett tag? (Typ ljusblå?)
Iallafall så läste jag om dem när jag letade fräs (till fräsbordet jag ska bygga när alla husprojekt är klara och jag städat verkstan, renoverat alla maskiner och sålt av dubletter...dvs ca år 2073). Jaja, vad jag läste då var att det skulle finnas en 1/2" hylsa till den fräsen..så kanske finns möjligheten
Iallafall så läste jag om dem när jag letade fräs (till fräsbordet jag ska bygga när alla husprojekt är klara och jag städat verkstan, renoverat alla maskiner och sålt av dubletter...dvs ca år 2073). Jaja, vad jag läste då var att det skulle finnas en 1/2" hylsa till den fräsen..så kanske finns möjligheten
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Och nej, långhålsborr skulle jag inte körs i fräsen, kan bli helt livsfarligt med fel verktyg i en maskin som roterar sådär 4ggr för fort..
Tillägg: pucktvåa som vanligt
Tillägg: pucktvåa som vanligt
Tack för snabba svar. Jag kommer inte att testa montera långhålsborren i den. Ska istället köpa hem ett par halvtumsstål. Jag testade nämnligen att montera för 13 mm men utan stål i. Den gick utan vidare att dra ihop från 13.0mm till 12.5mm.
Ytterligare en fråga, för att köra med 8 och 6mm monterar man en spännhylsa, som är 12.0mm ytterdiameter, och spänner fast denna med en del som ryobi kallar för collet sleeve. När man ska köra 13mm bytar man till en annan collet sleeve, där den enda synbara skillnaden är att denna är 13mm istället. Tror ni jag kan köra 12.0mm fräsar i setupen för 8mm fast utan den inre spännhylsan? Dvs samma montering som för 13 mm fast med en annan del. Lite svårt att förklara så här i text...
Ytterligare en fråga, för att köra med 8 och 6mm monterar man en spännhylsa, som är 12.0mm ytterdiameter, och spänner fast denna med en del som ryobi kallar för collet sleeve. När man ska köra 13mm bytar man till en annan collet sleeve, där den enda synbara skillnaden är att denna är 13mm istället. Tror ni jag kan köra 12.0mm fräsar i setupen för 8mm fast utan den inre spännhylsan? Dvs samma montering som för 13 mm fast med en annan del. Lite svårt att förklara så här i text...
Klicka här för att svara