Skaffade mig nyligen en enkel bordssåg Bosch GTS 10 XC efter att ha skalat ner mitt stora snickeri.

Jag undrar nu om ni andra som äger en sådan GTS 10 XC kan gå ut och starta den och låta den gå på tomgång. Hur låter den? Förutom det vinande ljudet från klingan och motorljudet så har jag ett "mekaniskt rasslande" som är snarare ett bakgrundsljud. Jag har känt om klämt inne i maskinen för att hitta något som är löst. Inte förrän jag plockade bort klingan och körde utan klinga inbillar jag mig att bakgrundsljudet försvann. Jag har även provat andra klingor men ljudet finns där ändå.

Maskinen sågar bra och fungerar bra för övrigt.

Nu jämför jag denna Bosch såg med en fullskallig 3-fas justersåg på 1000 kg som jag hade förut, men jag tycker ändå att det inte låter riktigt normalt.

L
Kanske lite glapp i dreven mellan motor och axel klinga på kuggarna , brukar vara rakskurna drev , när motorn drar utan belastning så svingar klingan upp farten och går förbi dragläget i dreven , saktar upp och får en ny puff igen , det blir inte så vid belastning , då du sågar
Samma skrammel på handklingor

Jag upplever inte att min låter illa under drift där emot så låter den lite rassligt under start och stopp p.g.a. elektroniken.

Känner inte igen det heller. Mjukstart och konstantströmselektroniken låter lite ”konstigt” men just under drift utan belastning tycker jag inte den låter konstigt alls, dock betydligt högre än min nya 3-fas såg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.