Hej!
Har börjat bygga på en säng från min favoritbok "Möbler att snickra själv efter gustavianska förebilder" (finns på snart sagt alla bibliotek). Har dock inte lyckats lista ut hur jag ska fräsa överliggaren på kortsidorna. Historiskt förmodar jag att man har använd nån specialvariant av en spånhyvel alt skrapa/sickel för detta.
Hur hade ni gjort?
Har börjat bygga på en säng från min favoritbok "Möbler att snickra själv efter gustavianska förebilder" (finns på snart sagt alla bibliotek). Har dock inte lyckats lista ut hur jag ska fräsa överliggaren på kortsidorna. Historiskt förmodar jag att man har använd nån specialvariant av en spånhyvel alt skrapa/sickel för detta.
Hur hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med ett sånt här frässtål kanske? Med reservation att jag missförstått, det där med kortsidor på överliggaren förstod jag inte riktigt men tittar man på bilderna ser det ut som det ska vara ett spår längs den kurvade formen. https://www.wealdentool.com/acatalog/Groovers_62.html
Överliggaren (kurvade stycket) har fräsningar på alla fyra sidor. Neråt kommer spåret för spegeln och uppåt ett grunt men enkelt spår. Dessa två fräsningar gör sig enkelt med slits/notfräs och passande kullager. Problemet är den dekorativa profilen framåt och bakåt. I tvärsnittet ser du att profilen är en radie. Helst vill jag göra likadant även om jag kanske får nöja mig men nån enklare profil. Men principen hur man fräser fronten på ett kurvat stycke är inte uppenbart om man som i mitt fall har både konkav och konvex båge (jmfr tex Mattias wandels curved moulding som bara fräser simpel båge). Min tanke var först att fräsa mot ett anhåll bestående av två kullager men det blev inte bra. Ska försöka ta några bilder imorgon för att visa problemet.
Finns det inget konformat frässtål som du kan skapa de båda vassa innerhörnen med (fräsa en gång från uppsidan och en gång från nedsidan) och sist så sandpapprar du den konväxa biten till önskad kupa?
(Jag har aldrig gjort något liknande så nu killgissar jag helt och hållet)
(Jag har aldrig gjort något liknande så nu killgissar jag helt och hållet)
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Jag tror fortfarande på en scratch stock 
Typ http://www.keithpeters.org/?p=1124 men med en rundstav som anhåll istället för en flat yta.
Typ http://www.keithpeters.org/?p=1124 men med en rundstav som anhåll istället för en flat yta.
Jag håller med frustrator, otroligt svårt att fräsa den delen. Jag ser på rak arm ingen möjlighet att gör det varken m handöverfräs, sinkmaskinen, överfräs eller vertikalfräs (men jag hoppas att jag har fel och någon har ett toppenbra tips!) Och det ska en rätt häftig CNC-fräs till för att kunna göra jobbet. Möjligtvis hade jag försökt att fräsa kanalen i form av ett spår med en vanlig notfräs. På så vis är det endast de djupa hörnen so, behöver "scratchas". Men det är inte heller helt trivialt, du behöver en setup som ser till att avståndet från stålet ut t kanten inte varierar oavsett om du är på den konkava eller konvexa delen och det ska inte vara beroende av att du inte råkar vrida fräsen lite för mycket (ingen rundstavs-styrning alltså).Frustrator skrev:
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
En rundstav på varje sida? Så stycket är låst emellan?
Ok, sorry för missuppfattning, nu fattar jag vilka spår som är trixiga.
Jag hade nog funderat på att göra en mdf mall att fräsa efter. Rundningen i spåret blir du utan men det blir du nog oavsett fräsmetod. Mallen har ju inget direkt att vila på på ämnet, ett förslag på hur det kan lösas.
En basplatta med några block lika tjocka som ämnet. Kurvade profilen tvingas i blocken, spåret i mitten för att kunna tvinga i mitten, kan nog lösas bättre men hinner inte ändra skussen nu...MDF-mallen (blå) skruvas ovanifrån ner i blocken.
(Lyckas inte rättvända skissen men idén framgår nog)
Edit. Basplattan behövs inte.
Jag hade nog funderat på att göra en mdf mall att fräsa efter. Rundningen i spåret blir du utan men det blir du nog oavsett fräsmetod. Mallen har ju inget direkt att vila på på ämnet, ett förslag på hur det kan lösas.
En basplatta med några block lika tjocka som ämnet. Kurvade profilen tvingas i blocken, spåret i mitten för att kunna tvinga i mitten, kan nog lösas bättre men hinner inte ändra skussen nu...MDF-mallen (blå) skruvas ovanifrån ner i blocken.
(Lyckas inte rättvända skissen men idén framgår nog)
Edit. Basplattan behövs inte.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "MDF skruvas"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla tips!
Det hela slutade med att endast skrapa/sickla. Var ganska trixigt och tidskrävande och furun som jag använde har rätt mycket kärna och är svår att sickla. Om jag skulle göra det igen skulle jag välja annat virke som furu utan kärna eller björk tro jag.
Det hela slutade med att endast skrapa/sickla. Var ganska trixigt och tidskrävande och furun som jag använde har rätt mycket kärna och är svår att sickla. Om jag skulle göra det igen skulle jag välja annat virke som furu utan kärna eller björk tro jag.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Snyggt! Nu vill vi ha bild på skrapan 
Skrapa av spillbitar av asp och alm. Hålen gängade direkt i trä (älskar det skrikande ljudet när man drar en maskinskruv i trägänga) men gängorna till stålet höll inte att dras om och om igen så där sitt gänginsatser. Stålen är av en gammal sickel, tror den är 2mm men det skulle nog vara bättre med ett något tjockare stål då jag går en del vibrationer vid djupare spår och med bred profil (mer än ca 3mm). Eggen polerad på vattensten. Ingen ”hook”.