Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en arbetsbänk på auktion.
Till min förvåning var den full proppade med prylar.
Första bilden visar en massa svarvstål(?) till metallsvarv gissar jag. Har jag fel? Går dessa att sälja? Är dom värda något?
Vet dock inte vad dom stora metall blocken bak på bänken är.
Andra bilden visar en massa cylindrar med koner. Vad är detta för något? Dom är tunga som as. Är det till svarvning också? Är det bara att slänga?
Tacksam för input
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Klossarna ser ut som chuckbackar, hur ser de ut på baksidan?
Alla stänger med konor och dyl är nog egentillverkade verktyg. Om man ska göra speciella bitar kan man bli tvungen att göra egna verktyg, som dessutom kan ta 10 ggr så lång tid att göra som själva biten.
Alla svarvstålen är jättefina och bör vara värda några kr
Alla stänger med konor och dyl är nog egentillverkade verktyg. Om man ska göra speciella bitar kan man bli tvungen att göra egna verktyg, som dessutom kan ta 10 ggr så lång tid att göra som själva biten.
Alla svarvstålen är jättefina och bör vara värda några kr
Om du vill bli av med svarvstålen gratis tar jag gärna hand om dem och betalar frakt
De där konorna påminner om någonting som jag har sett i en verkstad. Metallblocken ser inte alls bekanta ut. Du kan ju fråga på www.maskinisten.net.
De där konorna påminner om någonting som jag har sett i en verkstad. Metallblocken ser inte alls bekanta ut. Du kan ju fråga på www.maskinisten.net.
Svarvstålen/skärhållarna verkar hela så då är de värda betydligt mycket mer än de flesta arbetsbänkar. Första bilden uppe till höger under de gula askarna ser ut som ett set bokstavsstansar. På bilden i mitten dornet som är nr 3 från botten med de slitsade hylsorna det är ett JMH spänndorn de är dyra och bara det är värt en solig dag ca 500kr. De övriga dornen är nog använda för att balansera slipskivor till typ planslipmaskin http://www.jubileemactools.com/website-pages/MYFORD_MG12_Wheel_Balancing_Arbor_12-p-199.html . Blocken borde ha använts som distanser vid uppspänning tex vid fräsning men jag har inte sett den typen förut.
Tack för era svar! 
Blocken är släta på fyra sidor och undersidan ser lika dan ut som översidan. Får väl bli brevvikter av dom då
Vissa stål är nya och i förpackning och dom flesta andra ser ut att vara i bra skick. Ett par andra saknade själva stålet. Bra öga, det är mycket riktigt bokstavsstansar/sifferstansar.stomneby skrev:Svarvstålen/skärhållarna verkar hela så då är de värda betydligt mycket mer än de flesta arbetsbänkar. Första bilden uppe till höger under de gula askarna ser ut som ett set bokstavsstansar. På bilden i mitten dornet som är nr 3 från botten med de slitsade hylsorna det är ett JMH spänndorn de är dyra och bara det är värt en solig dag ca 500kr. De övriga dornen är nog använda för att balansera slipskivor till typ planslipmaskin [länk] . Blocken borde ha använts som distanser vid uppspänning tex vid fräsning men jag har inte sett den typen förut.
Blocken är släta på fyra sidor och undersidan ser lika dan ut som översidan. Får väl bli brevvikter av dom då
Klicka här för att svara