4 647 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Vridmoment vs hävarm.
Hjul brukar snarar ha en roterande rörelse.
Lite OT, men ändå...Jarlingar skrev:
Jag såg momentskruvdragaren till reaktortanklocket i en KWU Konvoi-reaktor nu i veckan som gick. Den var stor som en karusell med staket så att man inte skulle ramla ned från den. De fungerar inte som vanliga skruvdragare, utan man sträcker skruvförbandet hydrauliskt, och skruvar åt muttern med lågt moment.
Det var en sådan jag använde.mattiasp skrev:
Lite OT, men ändå...
Jag såg momentskruvdragaren till reaktortanklocket i en KWU Konvoi-reaktor nu i veckan som gick. Den var stor som en karusell med staket så att man inte skulle ramla ned från den. De fungerar inte som vanliga skruvdragare, utan man sträcker skruvförbandet hydrauliskt, och skruvar åt muttern med lågt moment.
Som Mattias asp skriver så använder man hydrauliska moment dragare som sträcker ut bulten en viss töjning. Då vet man väldigt exakt vilken kraft bulten drar med och är då säker på att förbandet levererar det det ska. Sen finns det väldigt fina momentnycklar som kan lossa väldigt stora bultar utan att behöva en flera meter lång hävarm. Det var väl något sådant ryssarna använde när de lossade bultarna till de där stora raduomasterna som trillade ned för ett tag sedan.... Eller om det kanske bara var ett pojkstreck. Minns inte riktigt vad den officiella förklaringen blev till slut. (Kul när trådar flippar ur lite.. 
)
Klicka här för att svara