Hjul brukar snarar ha en roterande rörelse.
 
Hjullager brukar ha ett högt åtdragningsmoment för att man ska dra dom tillräckligt hårt, inte för att det är viktigt med exakt rätt moment.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men jösses..

Nu var det ett hjullager och inte tio skruv på en flänstätning i Barsebäck.

0.36 * 85 * 9.82 = 300.492Nm.
Lite OT, men ändå...
Jag såg momentskruvdragaren till reaktortanklocket i en KWU Konvoi-reaktor nu i veckan som gick. Den var stor som en karusell med staket så att man inte skulle ramla ned från den. De fungerar inte som vanliga skruvdragare, utan man sträcker skruvförbandet hydrauliskt, och skruvar åt muttern med lågt moment.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Staffans2000
mattiasp mattiasp skrev:
Lite OT, men ändå...
Jag såg momentskruvdragaren till reaktortanklocket i en KWU Konvoi-reaktor nu i veckan som gick. Den var stor som en karusell med staket så att man inte skulle ramla ned från den. De fungerar inte som vanliga skruvdragare, utan man sträcker skruvförbandet hydrauliskt, och skruvar åt muttern med lågt moment.
Det var en sådan jag använde.
 
Som Mattias asp skriver så använder man hydrauliska moment dragare som sträcker ut bulten en viss töjning. Då vet man väldigt exakt vilken kraft bulten drar med och är då säker på att förbandet levererar det det ska. Sen finns det väldigt fina momentnycklar som kan lossa väldigt stora bultar utan att behöva en flera meter lång hävarm. Det var väl något sådant ryssarna använde när de lossade bultarna till de där stora raduomasterna som trillade ned för ett tag sedan.... Eller om det kanske bara var ett pojkstreck. Minns inte riktigt vad den officiella förklaringen blev till slut. (Kul när trådar flippar ur lite.. :geek::geek:)
 
Ännu mer off topic..

Mitt första sommarjobb så svarvade jag kopplingar till kylningen till ett kärnkraftverk i Tyskland.. :rofl:

Var mycket papper att fylla i..
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.