20 107 läst ·
27 svar
20k läst
27 svar
Grovdammsugare från Jula. Bortkastade pengar?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 124 inlägg
Idag dök för första gången sen husflytten behovet att dammsuga upp gipsdamm och liknande dykt upp. Efter en snabb googling fann jag denna- https://www.jula.se/catalog/hem-och...msugare/grovdammsugare/grovdammsugare-007900/
Jag kan inte se att behovet kommer vara så stort hos oss att det behövs något för dyra pengar men vill ju heller inte köpa något som knappt fungerar. Egentligen hade jag velat hyra något över dagen bara men med bensinkostnader osv kan jag lika gärna köpa något i samma prisklass som ovan om den nu fungerar som tänkt.
Har någon här erfarenhet från den?
Jag kan inte se att behovet kommer vara så stort hos oss att det behövs något för dyra pengar men vill ju heller inte köpa något som knappt fungerar. Egentligen hade jag velat hyra något över dagen bara men med bensinkostnader osv kan jag lika gärna köpa något i samma prisklass som ovan om den nu fungerar som tänkt.
Har någon här erfarenhet från den?
Råkade på nåt billigt skräp från Biltema hos en kompis, lät som ett jetplan och sög som en lungsjuk citronfjäril och till råga på allt hade den en slang som va 1.5m lång ungefär. Den va inte värd att köpas till nåt pris.
Jag har faktiskt en några år gammal grovdammsugare från biltema,liknande den som säljs ännu,har tom kört betongslip med den och måste säga att den funkar bra.Däremot låter den def som ett reaplan och har för kort slangStefan N skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Min Nilfisk låter också sjukt mycket och suger halvkass. Köp en billig innedammsugare, bättre sugkraft och kör tills den dör. Du måste ändå byta påse ofta för damm.
Enda fördelen med min Nilfisk är blåsfunktionen
Enda fördelen med min Nilfisk är blåsfunktionen
En grovdammsugare har kylning av motorn separat från luftströmmen som suger skräpet. Det har normalt inte vanliga dammsugare vilket gör att de överhettas snabbt av att suga sådant som kraftigt minskar filtrens genomsläpplighet, tex slipdamm.Johannes Carlsson skrev:
Du måste ha missat att sätta i filtret?HogeN skrev:
Jag har en Nilfisk men kör utan påse eftersom den bara krånglar till det vid tömning. Hepafiltret skakar man av utomhus då och då och tvättar ur nån gång ibland.
Har samma. Köpte i panik likt TS. Mycket nöjd men det är som sagt gamla modellen. Den största fördelen är att påsarna kostar typ 15 spänn styck, likaså filter för en femtiolapp. Dyrare modeller har ofta mycket dyrare påsar och filter. Att den låter som ett reaplan skriver jag under på. Fast det gör inget då jag oftast kör den kopplad till maskiner.Tss skrev:
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
När jag kört utan påse på min Nilfisk satte filtret igen fort.useless skrev:
Sen är det ingen jätteidé att spara några kronor på maskinen, då kostnaden för påsar och filter är hög. Ångrar att jag inte köpte storebror på 35 liter i stället för den på tjugo.
Har också BT-sugare. Funkar utmärkt till det priset. Sugit massor betongdamm vid slipning. Påse + HEPA. Jag fick dock lägga en upp-o-ner vänd burk i botten som påsfiltret vilar på. Utan den så spricker pappåsen då betongdammet blir tungt.
Även jag har Biltemas motsvarande till den som länkades. Lite väl kort slang och hög ljudnivå, men sen jag började köra med påse har den fungerat bra. Körde inledningsvis utan påse, det var värdelöst, satte igen efter 10min. Rekommenderas ändå, för den är absolut värd sitt pris
För de som vill uppgradera dammsugaren med 5-6 meter längre slang:
https://www.duabhuset.se/index.php?...MI25T3y8fX5QIVhaiaCh3ckwUpEAQYASABEgJEcPD_BwE
https://www.duabhuset.se/index.php?...MI25T3y8fX5QIVhaiaCh3ckwUpEAQYASABEgJEcPD_BwE