Anhållet sitter med tvingar och justeras med en hammare. Allt samman tar ett par minuter att montera bort om man behöver det. Dammupptaget är riktigt bra, i stort sätt fullständigt när man fräser något som täcker hela hålet i fräsnordet.
 
Grymt, tack för den lösningen!! :)

Sent from my LT15i using Tapatalk
 
Bilderna syns i Tapatalk på min iPhone men tyvärr inte i Webbläsaren på datorn.
 
jac skrev:
Bilderna syns i Tapatalk på min iPhone men tyvärr inte i Webbläsaren på datorn.
Fungerar för mig. Konstigt? Någon Moderator som vet mer kanske?
 
FredrikR skrev:
Grymt, tack för den lösningen!! :)
Jag har gått och funderat på det länge och tvekat då jag varit lite osäker på om GST10 klarar att bära upp fräsen utan extra stödben. Det visade sig fungera bra då fräsen sitter monterad så närma centrum av bordet som möjligt samt att anhållet sitter på utsidan vilket gör att även fräsämnet (som kan vara tungt) hamnar nära centrum.
 
Jag köpte först en Meec+ handöverfräs på Jula, godnatt vid ankomst... Höjdjusteringen lade av. Kändes väldigt "budget". Köpte istället en grön bosch 1400 som funkar fint, iaf för mig.
 
nanowire skrev:
Jag har gått och funderat på det länge och tvekat då jag varit lite osäker på om GST10 klarar att bära upp fräsen utan extra stödben. Det visade sig fungera bra då fräsen sitter monterad så närma centrum av bordet som möjligt samt att anhållet sitter på utsidan vilket gör att även fräsämnet (som kan vara tungt) hamnar nära centrum.
Skulle du vilja ta en bild där den är lös? Tänkte så får man lite mer kött på benen hur den är gjord.. Tycker det låter som en bra idé att använda samma bord faktiskt.. d^_^b
 
Om ingen redan har skrivit det: Om du köper fräs från UK eller USA, tänk på att den kan vara anpassad för tum-mått på frässkaften. Jag har själv gått på den missen när jag köpte en Bosch blå kantfräs från UK, trodde det bara var att köpa nya spännhylsor i millimeter hemma i Sverige, men icke, hela frässpindeln är anpassad för tum.
 
jackt skrev:
Skulle du vilja ta en bild där den är lös? Tänkte så får man lite mer kött på benen hur den är gjord.. Tycker det låter som en bra idé att använda samma bord faktiskt.. d^_^b
Ingen bild tyvärr. Konstruktionen bygger på två tvärslåar i trä som löper mellan de två aluminiumprofilerna som sågens anhåll löper mot. Dessa tvärslåar lirkas i diagonalt och förs sedan mot varsin kant (syns i bild två). En annan träbit, vinkelrät mot dessa är fastskruvad i skivan som fräsen också är skruvad i (också bild två). När skivan med fräsen sedan läggs ner på tvärslåarna låses deras läge av den vinkelräta biten och kan inte vibrera loss. Jag har med flit valt att göra iläggsskivan så smal som möjligt för att tyngdpunkten ska hamna så nära sågen som möjligt.
 
Jag har haft en grön bosch som har funkat mycket bra till precis de jobb du beskriver. Nu har jag införskaffat lite festoolgrejer och då även en festoolfräs, och visst är det skillnad. Men inte på slutresultatet egentligen, festoolen är lättare att arbeta med, ställa in osv. Men det blev lika fint med boschen i slutändan.

När det gäller skaft-dimension så finns ingen anledning att köra på 12mm / 1/2tum för de jobb nu nämner. Tänk på att en halvtum fräs inte passar i 12mm spänntång och vice versa. Det är nog snarare 6 och 8mm som är intressant. Kolla billiga fräsar på jula, clas ohlson och harald nyborg t.ex. och se hur många halvtum du hittar där.
 
Får man skrämma liv i en sån här gammal tråd?

Finns det någonstans man kan köpa en av dom här tiltbara "enkla" varianterna?
 
Martin_B
Det var inget dåligt trådlyft, sådär 8 år (y):D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.