9 041 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Borra i betong för röd plugg
En aspekt är om du ska borra uppåt eller nedåt, en batterimaskin blir tung om du ska borra en himla massa hål i tex taket.
Du ska inte ens överväga att använda en vanlig skruvdragare om det är fler än 10 hål det handlar om. Alla kombimaskiner som är länkade löser enkel bilning, typ ta fram en golvbrunn, men inget man ska kontinuerligt bila med.O Olf Oggler skrev:En sådan maskin är för visso en väldigt klumpig historia om man ska använda den som borrmaskin. Lågvarvig också. Men som komplement till borr/skruivdragaren borde den ju vara bra. Rätt vad det är ska man borra något riktigt överdjävligt. Eller blanda betong eller något som kräver lite kraft.
Hur väl fixar en sådan maskin bilning? Kan man plocka upp en golvbrunn?
För att vara väldigt tydlig så ska du ha en maskin med SDS+-chuck, du ska inte räkna med att kunna använda den till någonting annat än borrning i betong eller eventuellt sten. Eventuellt bila lite enkelt.
Nätdriven om du vill snåla, batteri om du vill underlätta arbetet.
Att jämföra med en skruvdragare med slag är helt fel, det är helt olika maskiner vi talar om.
Det är väl ingen som rekommenderat skruvdragare med slag?
Arbeten jag ser framför mig de närmaste åren:
-Borra för att fästa golvreglar i betong. Typ 100 kvadrat eller mer.
-Lite enklare bilning. Nån golvbrunn kanske.
-Borra genom betongbjälklag för vattenrör. Typ 20mm-hål.
-Sedan är det ju aldrig fel att ha en rejäl borrmaskin som tål lite misshandel.
-Borde inte en sådan där makita vara rätt maskin för mig då? Typ en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rktyg/borrhammare/makita-hr2630tj-borrhammare
Arbeten jag ser framför mig de närmaste åren:
-Borra för att fästa golvreglar i betong. Typ 100 kvadrat eller mer.
-Lite enklare bilning. Nån golvbrunn kanske.
-Borra genom betongbjälklag för vattenrör. Typ 20mm-hål.
-Sedan är det ju aldrig fel att ha en rejäl borrmaskin som tål lite misshandel.
-Borde inte en sådan där makita vara rätt maskin för mig då? Typ en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rktyg/borrhammare/makita-hr2630tj-borrhammare
500kr borrhammare billigaste modell lär räcka gott o borra neråt. I princip är det bara borrhammare av alla billiga verktyg jag skulle rekommendera. Men jag har väl för jag använt min 349kr mer än märkes maskinerna jag har som gått sönder. Men skall du borra uppåt så skulle jag nog välja något annat om de är 100+ hål. Den gör jobbet och går den sönder är det bara hämta en ny.
Alla billiga borrhammare verkar ju vara väldigt klumpiga och anpassade för grovjobb. Jag har själv använt någon meca från jula i somras. Det känns ju som att den är gravt överdimensionerad för 5mm hål i betong. Det är inget precisionsverktyg direkt.
Men kom gärna med konkreta tips på budgetverktyg. Borrhammare alltså
Men kom gärna med konkreta tips på budgetverktyg. Borrhammare alltså
Det trodde jag också tills jag flyttade in i en nyproducerad Skanska-lägenhet 2012. Det var som att borra i marmor med min gamla slagborr som jag använt i alla boenden genom åren. Jag var helt svettig och grät nästan när jag skulle få upp några gardinstänger. Det blev en sån här då och den har räckt bra till i hus och torp som vi har nu: https://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/verktyg/pbh-2100-sre-3165140633864-199892.jspB larry78 skrev:
jo det låter perfekt. Kommer funka utmärkt. Makitan alltså.O Olf Oggler skrev:Det är väl ingen som rekommenderat skruvdragare med slag?
Arbeten jag ser framför mig de närmaste åren:
-Borra för att fästa golvreglar i betong. Typ 100 kvadrat eller mer.
-Lite enklare bilning. Nån golvbrunn kanske.
-Borra genom betongbjälklag för vattenrör. Typ 20mm-hål.
-Sedan är det ju aldrig fel att ha en rejäl borrmaskin som tål lite misshandel.
-Borde inte en sådan där makita vara rätt maskin för mig då? Typ en sådan här:
[länk]
Slagborrmaskin är inte samma som en borrhammare.nikasp skrev:
Det trodde jag också tills jag flyttade in i en nyproducerad Skanska-lägenhet 2012. Det var som att borra i marmor med min gamla slagborr som jag använt i alla boenden genom åren. Jag var helt svettig och grät nästan när jag skulle få upp några gardinstänger. Det blev en sån här då och den har räckt bra till i hus och torp som vi har nu: [länk]
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 145 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 145 inlägg
Hilti, makita Bosch, blir det flera liknande jobb så köp nytt, är det bara detta köp en beggad eller hyr
Jag skulle välja spikplugg istället, tex.
https://www.swedol.se/spikplugg-5mm...S3Ph-VSdRR0QrBQm2QM2OASmbtu_YrYxoCM5wQAvD_BwE
Bara att borra 6mm, genom regel och in i betongen -trycka i spikpluggen och hamra in den (skulle det behöv demonteras så är det bara att skruva loss
Jag skulle välja spikplugg istället, tex.
https://www.swedol.se/spikplugg-5mm...S3Ph-VSdRR0QrBQm2QM2OASmbtu_YrYxoCM5wQAvD_BwE
Bara att borra 6mm, genom regel och in i betongen -trycka i spikpluggen och hamra in den (skulle det behöv demonteras så är det bara att skruva loss
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Gardinfästen är nog det värsta man kan borra. Jag hade stora problem med det med min slagborrmaskin i min gamla lägenhet; lyckades dock till slut när jag hittade rätt arbetsställning (bord istället för stege), dock med några förkortade plugg och skruv på några ställen (där det troligen var armeringsjärn). Samma maskin fungerade dock bra för att borra småhål i tak och längre ner på väggen.nikasp skrev:
Det trodde jag också tills jag flyttade in i en nyproducerad Skanska-lägenhet 2012. Det var som att borra i marmor med min gamla slagborr som jag använt i alla boenden genom åren. Jag var helt svettig och grät nästan när jag skulle få upp några gardinstänger. Det blev en sån här då och den har räckt bra till i hus och torp som vi har nu: [länk]
Det blev en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rktyg/borrhammare/makita-hr2630tj-borrhammare
Det är som att borra i smör. Men av någon outgrundlig anledning så verkar håldiametern bli större än med samma diameter på borren. Det verkar som att jag får gå ner i dimension för att få skruv och plugg att fästa ordentligt.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rktyg/borrhammare/makita-hr2630tj-borrhammare
Det är som att borra i smör. Men av någon outgrundlig anledning så verkar håldiametern bli större än med samma diameter på borren. Det verkar som att jag får gå ner i dimension för att få skruv och plugg att fästa ordentligt.
Jag brukar ibland köra 5,0mm till rödplugg, beror lite på hur betongen är.
Se även till att du har rätt dimension på skruven.
Och att skruven går igenom pluggen även när det du skruvar fast är med.
Det är även viktigt att hålet inte är för grunt. så skruven bottnar och trycker ur pluggen.
Se även till att du har rätt dimension på skruven.
Och att skruven går igenom pluggen även när det du skruvar fast är med.
Det är även viktigt att hålet inte är för grunt. så skruven bottnar och trycker ur pluggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden