En aspekt är om du ska borra uppåt eller nedåt, en batterimaskin blir tung om du ska borra en himla massa hål i tex taket.
 
O Olf Oggler skrev:
En sådan maskin är för visso en väldigt klumpig historia om man ska använda den som borrmaskin. Lågvarvig också. Men som komplement till borr/skruivdragaren borde den ju vara bra. Rätt vad det är ska man borra något riktigt överdjävligt. Eller blanda betong eller något som kräver lite kraft.

Hur väl fixar en sådan maskin bilning? Kan man plocka upp en golvbrunn?
Du ska inte ens överväga att använda en vanlig skruvdragare om det är fler än 10 hål det handlar om. Alla kombimaskiner som är länkade löser enkel bilning, typ ta fram en golvbrunn, men inget man ska kontinuerligt bila med.

För att vara väldigt tydlig så ska du ha en maskin med SDS+-chuck, du ska inte räkna med att kunna använda den till någonting annat än borrning i betong eller eventuellt sten. Eventuellt bila lite enkelt.
Nätdriven om du vill snåla, batteri om du vill underlätta arbetet.

Att jämföra med en skruvdragare med slag är helt fel, det är helt olika maskiner vi talar om.
 
Det är väl ingen som rekommenderat skruvdragare med slag?

Arbeten jag ser framför mig de närmaste åren:

-Borra för att fästa golvreglar i betong. Typ 100 kvadrat eller mer.
-Lite enklare bilning. Nån golvbrunn kanske.
-Borra genom betongbjälklag för vattenrör. Typ 20mm-hål.
-Sedan är det ju aldrig fel att ha en rejäl borrmaskin som tål lite misshandel.
-Borde inte en sådan där makita vara rätt maskin för mig då? Typ en sådan här:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rktyg/borrhammare/makita-hr2630tj-borrhammare
 
500kr borrhammare billigaste modell lär räcka gott o borra neråt. I princip är det bara borrhammare av alla billiga verktyg jag skulle rekommendera. Men jag har väl för jag använt min 349kr mer än märkes maskinerna jag har som gått sönder. Men skall du borra uppåt så skulle jag nog välja något annat om de är 100+ hål. Den gör jobbet och går den sönder är det bara hämta en ny.
 
Alla billiga borrhammare verkar ju vara väldigt klumpiga och anpassade för grovjobb. Jag har själv använt någon meca från jula i somras. Det känns ju som att den är gravt överdimensionerad för 5mm hål i betong. Det är inget precisionsverktyg direkt.

Men kom gärna med konkreta tips på budgetverktyg. Borrhammare alltså
 
nikasp
B larry78 skrev:
5.5mm duger väl vilken skräp borrhammare som helst några 1000 hål. Köp en bra borr o undvik träffa armeringen
Det trodde jag också tills jag flyttade in i en nyproducerad Skanska-lägenhet 2012. Det var som att borra i marmor med min gamla slagborr som jag använt i alla boenden genom åren. Jag var helt svettig och grät nästan när jag skulle få upp några gardinstänger. Det blev en sån här då och den har räckt bra till i hus och torp som vi har nu: https://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/verktyg/pbh-2100-sre-3165140633864-199892.jsp
 
O Olf Oggler skrev:
Det är väl ingen som rekommenderat skruvdragare med slag?

Arbeten jag ser framför mig de närmaste åren:

-Borra för att fästa golvreglar i betong. Typ 100 kvadrat eller mer.
-Lite enklare bilning. Nån golvbrunn kanske.
-Borra genom betongbjälklag för vattenrör. Typ 20mm-hål.
-Sedan är det ju aldrig fel att ha en rejäl borrmaskin som tål lite misshandel.
-Borde inte en sådan där makita vara rätt maskin för mig då? Typ en sådan här:
[länk]
jo det låter perfekt. Kommer funka utmärkt. Makitan alltså.
 
nikasp nikasp skrev:
Det trodde jag också tills jag flyttade in i en nyproducerad Skanska-lägenhet 2012. Det var som att borra i marmor med min gamla slagborr som jag använt i alla boenden genom åren. Jag var helt svettig och grät nästan när jag skulle få upp några gardinstänger. Det blev en sån här då och den har räckt bra till i hus och torp som vi har nu: [länk]
Slagborrmaskin är inte samma som en borrhammare.
 
hsd
Magnus E K
nikasp nikasp skrev:
Det trodde jag också tills jag flyttade in i en nyproducerad Skanska-lägenhet 2012. Det var som att borra i marmor med min gamla slagborr som jag använt i alla boenden genom åren. Jag var helt svettig och grät nästan när jag skulle få upp några gardinstänger. Det blev en sån här då och den har räckt bra till i hus och torp som vi har nu: [länk]
Gardinfästen är nog det värsta man kan borra. Jag hade stora problem med det med min slagborrmaskin i min gamla lägenhet; lyckades dock till slut när jag hittade rätt arbetsställning (bord istället för stege), dock med några förkortade plugg och skruv på några ställen (där det troligen var armeringsjärn). Samma maskin fungerade dock bra för att borra småhål i tak och längre ner på väggen.
 
nikasp
B larry78 skrev:
Slagborrmaskin är inte samma som en borrhammare.
Sorry, jag läste helt fel.
 
  • Gilla
Rickard_nr1 och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar ibland köra 5,0mm till rödplugg, beror lite på hur betongen är.
Se även till att du har rätt dimension på skruven.
Och att skruven går igenom pluggen även när det du skruvar fast är med.
Det är även viktigt att hålet inte är för grunt. så skruven bottnar och trycker ur pluggen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.