3 112 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Rensar ni någonsin i eran snickarbo?
Tack och lov har jag en kamin i köket, den äter upp alla brädstumpar, limfogsnuttar och annat rent trä, dock inget med färg på eller laminat, det åker ut på en hög som eldas upp vår och höst.
Jag har ett gammalt oljefat ståendes innanför dörren, där slänger jag brännbara grovsopor, när den är full blir det en tur till återvinningen.
Det är oerhört sällan man tänker, "f-n jag skulle sparat den där..."
Jag har ett gammalt oljefat ståendes innanför dörren, där slänger jag brännbara grovsopor, när den är full blir det en tur till återvinningen.
Det är oerhört sällan man tänker, "f-n jag skulle sparat den där..."
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Dags att rensa bland allt......Mikael_L skrev:
Jag är och har alltid varit en ekorre.
Men för ett år sedan började det kännas riktigt ohållbart, vid nyår snackade jag mycket med en tjej som också är ekorre (fast vi samlar på helt olika saker), och jag insåg några dagar senare att jag hade kommit över kanten, sista droppen som fick det brista osv.
Jag insåg nämligen att mängden prylar, verktyg, material, bra och ha saker osv hela tiden hindrar mig ifrån att göra det jag vill göra.
Så jag har jobbat mycket med att försöka rensa det senaste halvåret.
Det är svårt, känns jobbigt osv.
Ibland är jag nära att på ren impuls och i desperation bara kasta typ allt, tänker att det är bättre att börja om.
Men det håller ju inte ekonomin för.
Ibland känns det som att jag behöver professionell hjälp.
Men mitt bidrag till tråden är alltså helt enkelt.
Känn efter över när prylarna och bra-att-bitarna tar för mycket tid ifrån det du egentligen vill eller måste göra.
Då är det dags att rensa (eller kanske skaffa större om verksamheten egentligen behöver det)
Ja jag kommer från en sån familj, där det ska sparas på en hel del, med alls sina egna intressen över vad som är viktigt att spara på.
Själv löser jag detta med spillbitar, att det minsta läggs i eld hög (eldar i kamin), medans vissa bitar kan möjligen användas något mer, men då lådan är full får det tömmas till eld delen. Verkyyg, ja det är lättare, då jag håller å att uppföra min verkstad ännu .
Så jag snarare fattas, än har över i verktygsbiten.
Maskin parken är nog snart klar. Bara rikthyvel, å eventuellt planhyvel kvar...
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Nu är det 2020, klev upp till 63m2 ateljé........ tror ni hoardertendenserna har lugnat sig? Snarare har det eskalerat :/
Hur har det gått för er andra? ^_^’
Hur har det gått för er andra? ^_^’
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Just 2020 går bra..bara köpt en hyvel.. sen att skälet till att det går bra är att jag just nu veckopendlar vilket omöjliggör köp av diverse prylar är en annan saknorrbottenssnickaren skrev:
2020 har varit ett bra år. Monterat spånsug i taket. Monterat ”french cleats” på alla väggar och fått upp allt på dem. Gjort mig av med de bänkar och verktyg jag inte använder. Tagit bort nästan alla hyllor så att allt skräp jag haft liggande inte har någon plats längre. Rensat, renast och rensat! Nu får jag själv nästan plats också.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Det var bra att du inte rensade bort dig själv oxåBart skrev:
2020 har varit ett bra år. Monterat spånsug i taket. Monterat ”french cleats” på alla väggar och fått upp allt på dem. Gjort mig av med de bänkar och verktyg jag inte använder. Tagit bort nästan alla hyllor så att allt skräp jag haft liggande inte har någon plats längre. Rensat, renast och rensat! Nu får jag själv nästan plats också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden