Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Hej.
Till ett av våra trädgårdsprojekt behövs det ringar med diameter 30cm av 10mm armeringsjärn. Jag hittade beskrivningen i en amerikansk tidning och där använder de en ""1/2" conduit bender"". Det är alltså en hand/fotbockare modell halvstor för elskyddsrör i metall som man kan hitta i vilken järnaffär som helst i USA.
Finns det såna här i Sverige, eller vet ni något ställe man kan beställa från som skeppar hit?
Vänliga hälsningar
Maxikatten
Till ett av våra trädgårdsprojekt behövs det ringar med diameter 30cm av 10mm armeringsjärn. Jag hittade beskrivningen i en amerikansk tidning och där använder de en ""1/2" conduit bender"". Det är alltså en hand/fotbockare modell halvstor för elskyddsrör i metall som man kan hitta i vilken järnaffär som helst i USA.
Finns det såna här i Sverige, eller vet ni något ställe man kan beställa från som skeppar hit?
Vänliga hälsningar
Maxikatten
Om du bara går ner någon dimension på armeringsjärnen så är allt MYCKET enklare. 10mm järnen är jobbiga när det ska finliras. 6 kan du bocka för hand och 8mm kan du antagligen kröka runt något med rätt diameter om du kämpar lite.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Vi ska göra en "rosenbåge" till entrén av två st 12mm stål som ska böjas till radie 100cm på mitten och det kan man tydligen fixa genom att slå ner några järn i rätt radie i gräsmattan och sedan vara två personer som lägger järnet platt på backen och kröker det horisontellt. 10mm järnen i form av ringar najas till slut fast i bågarna med koppartråd.
Jag är rädd för att 8mm ser för tunt ut och städ har vi inte...
Jag är rädd för att 8mm ser för tunt ut och städ har vi inte...
Men hallå.... Driv inte med Maxikatten...
Köp 8 mm-järn.... Gå till ett träd med lämplig omkrets och sen ta tag i var ändeoch dra.... Det är lättare än vad du tror....
Ett 8 mm järn bockar man busenkelt med händerna,,, trädet använder du för att få formen...
och jag lovar... Det håller, + är diskret..
Köp 8 mm-järn.... Gå till ett träd med lämplig omkrets och sen ta tag i var ändeoch dra.... Det är lättare än vad du tror....
Ett 8 mm järn bockar man busenkelt med händerna,,, trädet använder du för att få formen...
Och sen fäller man trädet för att få av ringen, eller?Milkshaken skrev:Men hallå.... Driv inte med Maxikatten...
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Jorå, rosorna lär knappast ramla nerNimajneb skrev:
Ska köpa en bit 8mm och se hur det ser ut.
Ingen av er har alltså sett en sån där conduit bender i Sverige?
Redigerat:
Rosenbågar i bockad tråd som man köper är 6 eller 8mm.
Om du fortfarande vill köra 12mm kolla med Cramo om dom inte har någon form av rörböjare som skulle kunna göra jobbet. Du kan åxå ställa frågan i VVS forumet.
Om du fortfarande vill köra 12mm kolla med Cramo om dom inte har någon form av rörböjare som skulle kunna göra jobbet. Du kan åxå ställa frågan i VVS forumet.
Vi gjorde som beskrevs i ett tidigare inlägg med trädet. 8mm. En person håller järnet medans en går med släggan och slår järnet runt trädet. För att få loss det kapade jag alla järnen på ett och samma ställe och böjde ut ringarna lite så dom kom av trädet. Sen drog jag ,med handkraft, tillbaka dom till cirklar och svetsade ihop dom. Trädet såg iof ganska dåligt ut i barken efter alla hammarslag.
Jag körde med 10mm järn. Satt den i skruvstycket och böjde lite, flyttade 50mm böjde igen osv. Dock fick man börja på mitten för att inte slå i taket. Blev skapligt runt.
Hade jag gjort det igen hade jag gjort sju stycken lodräta pinnar. Fem blev lite tunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag gjort det igen hade jag gjort sju stycken lodräta pinnar. Fem blev lite tunt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
På bästa parkettgolvet skruvar man fast klossar med lite mindre radie än det man sedan ska ha. Gör en krok och haka fast järnet.
Sedan sliter man runt järnet, flera varv medan man håller på.
Parkettgolvet kan man byta ut mot en spånskiva utomhus.
Protte
Ni kan ju inspireras av Mikael, sätt en rund skiva i mitten och ett kullager lagom långt ifrån på ”handtaget”
https://www.byggahus.se/forum/threads/egentillverkad-armeringsbock.99889/
Sedan sliter man runt järnet, flera varv medan man håller på.
Parkettgolvet kan man byta ut mot en spånskiva utomhus.
Protte
Ni kan ju inspireras av Mikael, sätt en rund skiva i mitten och ett kullager lagom långt ifrån på ”handtaget”
https://www.byggahus.se/forum/threads/egentillverkad-armeringsbock.99889/
Klicka här för att svara