Byggahus.se
Vad tror ni allvetare. Har ett Senco fusion f-18 kit som är köpt i USA. Har använt laddaren tillsammans med en trafo och det har funkat fin-fint tills nu. Helt plötsligt är laddaren stendöd 😕 Måste alltså köpa en ny laddare. Grejen är att det är ett annat artikelnummer på det amerikanska batteriet än det europeiska? Måste jag alltså fixa en ny amerikansk laddare, eller vad tror ni?
 
Jag har laddat USA batteriet med Europaladdaren och tvärtom.
Har inte märkt några konstigheter.
 
Kalas! Tack 😀
 
hej hopp, köpte en fusion f18 på blocket med fungerande laddare med med paj batteri. försökte demontera pistolen för att smörja de delar som behövde smörjas då den legat en tid.fick den till att lysa med inte skjuta. den kunde ibland hoppa igång och skjuta 5-7skott helt random.
köpte då ett pirat batteri från tyskland. testade. samma issue.
tänkte batteriet var felaktigt så skickade tillbaka det.

bet ihop och köpte då ett nytt batteri på bauhaus för 1700:-, samme issue. lampan lyser men den skjuter inte.

fundering; i batteriet som jag köpte var det en plastbit jag var tvungen slipa bort för at kunna fästa batteriet i pistolen. det fick mig att tänka att kanske pistolen är kanske en modell som inte ska använda EU batterier på nått sätt?

finns det olika varianter för olika marknader?

säljaren sade att pistolen funkade för några år sedan när han använde den. dock när han skulle ta fram den nu så funkade inte batteriet.
givet att han sade han kunde köpa tillbaka den för samma peng och sälja den som reservdelsmaskin tror jag honom.

frågan är varför den inte funkar alls, även med nytt batteri?

tips någon?

tacksam för hjälp.

köpte pickan för 1000:- batteri för 1700:- så vore smutt att få den att funka för 2700 som är halva nypriset...

tack tack
 
P pianist skrev:
hej hopp, köpte en fusion f18 på blocket med fungerande laddare med med paj batteri. försökte demontera pistolen för att smörja de delar som behövde smörjas då den legat en tid.fick den till att lysa med inte skjuta. den kunde ibland hoppa igång och skjuta 5-7skott helt random.
köpte då ett pirat batteri från tyskland. testade. samma issue.
tänkte batteriet var felaktigt så skickade tillbaka det.

bet ihop och köpte då ett nytt batteri på bauhaus för 1700:-, samme issue. lampan lyser men den skjuter inte.

fundering; i batteriet som jag köpte var det en plastbit jag var tvungen slipa bort för at kunna fästa batteriet i pistolen. det fick mig att tänka att kanske pistolen är kanske en modell som inte ska använda EU batterier på nått sätt?

finns det olika varianter för olika marknader?

säljaren sade att pistolen funkade för några år sedan när han använde den. dock när han skulle ta fram den nu så funkade inte batteriet.
givet att han sade han kunde köpa tillbaka den för samma peng och sälja den som reservdelsmaskin tror jag honom.

frågan är varför den inte funkar alls, även med nytt batteri?

tips någon?

tacksam för hjälp.

köpte pickan för 1000:- batteri för 1700:- så vore smutt att få den att funka för 2700 som är halva nypriset...

tack tack
Kan jämföra mina batterier, ett är från US och det andra svenskt.
Använder svenska laddaren till båda batterierna.
Kommer bilder "efter frukost" ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Kan jämföra mina batterier, ett är från US och det andra svenskt.
Använder svenska laddaren till båda batterierna.
Kommer bilder "efter frukost" ;)
tusen tack för det!
 
Här är bilder på laddarna:
Två liknande röda SENCO 18V Li-Ion batteriladdare på ett träbord, den vänstra med elkabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två identiska batteriladdare på ett arbetsbord, en med en USA-etikett till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(USA-laddaren till vänster)

Och så här ser batterierna ut:
Tre liknande 18V Li-ion batterier på ett bord, det vänstra märkt med tillverkning i USA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre batteriladdare uppställda på en arbetsbänk där den amerikanska är till vänster och de svenska till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Sverige-batterierna till vänster)
Ser identiska ut vad jag kan se. (y)
 
P
Har inte dessa senco pistoler någon sorts barnsjukdom enligt de över i Amerika? Att dom helt plötsligt kan sluta funka och det har med deras cylinder att göra?

Läste nåt sånt när jag köpte min fusion pistol.
 
P pleqtiz skrev:
Har inte dessa senco pistoler någon sorts barnsjukdom enligt de över i Amerika? Att dom helt plötsligt kan sluta funka och det har med deras cylinder att göra?

Läste nåt sånt när jag köpte min fusion pistol.
Helt missat, men det kan säkert ligga nåt bakom det!?
Var inte livslängden >100000 spik eller nåt sånt?
 
Tre svarta plastbitar på ett arbetsbord, den högra med en blåmarkerad slipad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FredrikR FredrikR skrev:
Här är bilder på laddarna:
[bild] [bild]
(USA-laddaren till vänster)

Och så här ser batterierna ut:
[bild] [bild]
(Sverige-batterierna till vänster)
Ser identiska ut vad jag kan se. (y)
jag var tvungen att slipa bort denna plastbit för att få fast den i pistolen.
 
P pianist skrev:
jag var tvungen att slipa bort denna plastbit för att få fast den i pistolen.
sorry. fel av mig.

var tvungen slipa bort den för att få in den i laddaren. testade inte i pistolen först utan batteriet kom ju tomt så var tvungen att ladda först...
 
P pianist skrev:
sorry. fel av mig.

var tvungen slipa bort den för att få in den i laddaren. testade inte i pistolen först utan batteriet kom ju tomt så var tvungen att ladda först...
Ser din laddare annorlunda ut än de på min bild?
 
Det nya batteriet till höger (du ser jag slipat där..)
 
  • Två svarta plastbatterier på röd yta, det högra med slipmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Batterifack med slipmärken på höger sida, troligen för anpassning av nytt batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Senco F-18 Finish Nailer på ett rörigt arbetsbord med synliga slipspår på höger sida av verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett slitet verktygsbatteri med etikett och tydliga slipmärken på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd och svart 18V Li-ion batteriladdare från SENCO på arbetsbänk med slipmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på ett nytt Senco-batteri med tekniska specifikationer, slipmärken synliga till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddarna skiljer ser jag, har nåt svagt minne att jag läst nåt om det men kan röra ihop det i skallen nu.. :rolleyes:
 
Så trist när man tror man gjort ett kap och det inte är det :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.