Men du skall väl åndå vara utomhus?
Det är gasfilter för du skall ha, inte partikelfilter. Titta på Sundströms hemsida efter lämpligt filter.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Men du skall väl åndå vara utomhus?
Det är gasfilter för du skall ha, inte partikelfilter. Titta på Sundströms hemsida efter lämpligt filter.
Man kan nog få i sig avgaserna utomhus också va? Speciellt från maskiner med noll rening.

Jo jag har gjort det, där av min fråga. Dom har väldigt många gasfilter.

Aldrig sett/hört någon lyfta denna fråga och har svårt att tro att det finns passande filter för ändamålet.
Om du tittar på Biltemas hemsida så har de en filterguide för sina masker, kolla om de har enklare guide än Sundströms. Kolla även 3M som är stora.

tommib
Det är nog en hel del PM2,5 och PM10 i avgaserna från små maskiner så det kan väl vara vettigt att filtrera bort med ett P3-filter. Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för gaser i övrigt men om man tänker sig organiska lösningsmedel så är det A-filter och tänker man sig svavelförorenat bränsle som ger upphov till div svavelföreningar så är det E-filter man ska ha.

Jag tänker mig att det bästa man kan göra är att köra maskinerna på alkylatbränsle. Gasfilter gör nog ingen skillnad om man är ute och är man inne så är det typ ett måste med rejäl ventilation eller tryckluftsmatad mask ändå om man kör förbränningsmotorer.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
MrZero skrev:
Hej!

Tänkte köpa en sån här: [länk]

Blir inte klok på filterna. Vilken ska man ha för att inte få i sig avgaser när man ska köra månader med motorsåg, padda, grästrimmer osv?
Köp ett kitt som detta. Generellt användbart men nog ingen större ide att använda för bensindrivna maskiner.
Toolab. Sundström Halvmask Sundström SR 100 Premium-pack | toolab.se

Småmaskiner med sin generellt dåliga förbränning är rätt elaka när det gäller i stort sett allt man inte vill andas in. Därför - använd renaste möjliga bränsle och använd bara maskinerna utomhus. Men en filtermask kommer inte skydda dig mot de två farligaste ämnena i avgaserna.

Avgaser innehåller ett par ämnen som inte är möjliga att ta bort med normala filter för filtermask, främst kväveoxider och kolmonoxid.

För kolmonoxid finns det filter med svart rand och för kväveoxider finns det filter med blå rand men dessa används främst på så kallade flykthuvor, alltså ett andningsskydd som är avsett att användas under mycket kort tid för att lämna ett utrymme vid brand eller liknande.

Tyvärr tror folk i allmänhet att "gasmask" skyddar mot all slags gaser, det hörs ju på namnet... ett missförstånd som kostat liv.

Ett annat problem med kolmonoxid och kväveoxider är att förnimbarhetsgränsen, alltså den halt där vi känner lukt av ämnet, är högre än den halt som riskerar att ge skador även på kort tid. Här adderar en filtermask med exempelvis ett A-filter ännu en risk då filtret kommer ta bort ämnen i avgaserna som vi känner tydlig lukt av såsom aromatiska kolväten men släppa igenom kolmonoxid och kväveoxider som vi inte känner lukt av. Risken finns alltså att man stannar längre i en dålig miljö än man gjort annars då filtret tar bort de ämnen som varnar genom sin lukt.

Det jag skrivit här är inte avsett att skrämma dig från att använda maskiner ute för det är relativt riskfritt och görs av många personer varje dag. Avsikten är istället att varna för att använda maskiner inomhus eller att tro att filtermask är ett lämpligt skydd mot avgaser eller okända gaser.

• Gilla
antonfrisk001 och 5 till
  • Laddar…
Använd Alkylatbensin istället. Enorm skillnad på avgaserna. Klart värt den lilla merkostnaden.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.