Börjar fundera på slagskruvdragare. Ska vara blå Bosh 18V för att passa befintliga batterier.
Vilken modell vill jag ha?
Räcker snikmodellen https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gdr-18v-160-06019G5100
eller ska man ha någon av de biffigare?
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gdr-18v-210-c-06019J0100
Insex (GDR) eller både insex och fyrkantfäste (GDX)? GDX-modellen är lite längre vilket jag ser som en nackdel.
Hur mycket sämre blir slageffekten av att köra genom en insex till 1/2" adapter?
Kommer i huvudsak använda maskinen för träskruv gissar jag även om triggern för dessa funderingar var essves indu-prog betongskruv.....
Snikmaskinen är någon tusing utan batteri och 210-varianten hittas för 1700 ex frakt. Ungefär.
Räcker snikmodellen https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gdr-18v-160-06019G5100
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gdr-18v-210-c-06019J0100
Insex (GDR) eller både insex och fyrkantfäste (GDX)? GDX-modellen är lite längre vilket jag ser som en nackdel.
Hur mycket sämre blir slageffekten av att köra genom en insex till 1/2" adapter?
Kommer i huvudsak använda maskinen för träskruv gissar jag även om triggern för dessa funderingar var essves indu-prog betongskruv.....
Snikmaskinen är någon tusing utan batteri och 210-varianten hittas för 1700 ex frakt. Ungefär.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Går du på denna har du både ½“ och bitsfäste.MathiasS skrev:
Börjar fundera på slagskruvdragare. Ska vara blå Bosh 18V för att passa befintliga batterier.
Räcker snikmodellen [länk]
[länk]
Kan villigt erkänna att jag inte använt bitsfästet en gång men...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
<Edit>
Läste nu och såg att ½" inte var det primära, sorry.
Kommer förstås använda både och, men det blir mer bitfäste än hylsa tänker jag mig. Frågan är adapter bitfäste till hylsa är en stor kompromiss sett till kapacitet.
Å andra sidan kanske inte kapacitet är ett problem. Min vanliga GSR18v60Fc drar 60Nm och det räcker till nästan allt jag gör och för hjulbyte använder jag annat så det perspektivet är inte intressant.
Å andra sidan kanske inte kapacitet är ett problem. Min vanliga GSR18v60Fc drar 60Nm och det räcker till nästan allt jag gör och för hjulbyte använder jag annat så det perspektivet är inte intressant.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 966 inlägg
Kolla in "Torque Test Channel", de har testat ett par stycken, och de äldre modellerna är sorgligt kraftlösa ...
Ok. Inte kritiskt för hemfix, men det är ju roligare att ha möjligheten än att spara in 200spänn.
Har fortfarande ont i handleden efter helgens betongskruvande så jag känner mig motiverad till ett inköp.
En sista fråga - sitter bitsen fast ordentligt i den kombinerade halvtum/hex näsan? Tyckte mig läsa på diverse ställen att vissa upplever det som ett problem? GDRen har ju en traditionell låsning som fungerar utan problem...
Har fortfarande ont i handleden efter helgens betongskruvande så jag känner mig motiverad till ett inköp.
En sista fråga - sitter bitsen fast ordentligt i den kombinerade halvtum/hex näsan? Tyckte mig läsa på diverse ställen att vissa upplever det som ett problem? GDRen har ju en traditionell låsning som fungerar utan problem...
Produkter som diskuteras: "betongskruvande"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Jag har för lite erfarenhet av bitsanvändande i den för att kunna svara, men kan absolut göra ett ovetenskapligt test efter jobbet om du vill.MathiasS skrev:
Ok. Inte kritiskt för hemfix, men det är ju roligare att ha möjligheten än att spara in 200spänn.
Du kommer att ångra dig om du köper budgetmodellen utan C på slutet.
GDX18V-210C har tryckknapp för snabbval på ovansidan av maskinfoten:
läge1: 0-1100 läge2: 0-2300 läge3: 0-3400 varv/minut samt motsvarande maxmoment för varje läge. Jag har aldrig använt bluetooth finesserna
GDX18V-210 har bara ett läge 0-3400. Eftersom maskinen är brutal så kommer Du att uppskatta att du kan köra lite lugnare efter behov och applikation med C-varianten.
Bitshållare i nosen på GDX är 25mm djup och låses med den röda ringen. Den är mycket robust men om du stoppar in en kort bits så "försvinner" den.
Om Du använder en extern bitshållare med magnet så köp en som är designad för slagskruvdragare.
läge1: 0-1100 läge2: 0-2300 läge3: 0-3400 varv/minut samt motsvarande maxmoment för varje läge. Jag har aldrig använt bluetooth finesserna
GDX18V-210 har bara ett läge 0-3400. Eftersom maskinen är brutal så kommer Du att uppskatta att du kan köra lite lugnare efter behov och applikation med C-varianten.
Bitshållare i nosen på GDX är 25mm djup och låses med den röda ringen. Den är mycket robust men om du stoppar in en kort bits så "försvinner" den.
Om Du använder en extern bitshållare med magnet så köp en som är designad för slagskruvdragare.
Läs manualen: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/full/o362544v21_160992A5TB_20210521.pdfP poba53 skrev:Du kommer att ångra dig om du köper budgetmodellen utan C på slutet.
P poba53 skrev:Du kommer att ångra dig om du köper budgetmodellen utan C på slutet.
Näe det blir ingen budgetmodell, det skiljer för lite i pris.
Nu velar jag mest mellan GDR och GDX.
bits använder jag där det är trångt och uppskattar därför den kortare nosen på GDR. Hylsor använder jag mer sällan där det är trångt och det skulle därför vara ok att ta en GDR + adapter för 1/2" hylsa.