Hej,
Jag är på gång att flytta till hus och har tittat efter magasinkärra att använda i flytten. Min första tanke har varit Biltemas för 350 kr eller någon från Jula, de lär fungera bra till en flytt men så flyttar jag ju till hus. Kanske finns det andra grejer man kan få användning för en magasinkärra, ex så kommer vi ha pellets brännare i källaren så det ska transporteras en hel del säcker ner dit och då kanske det är bättre i långa loppet att välja något finare?
Jag vet att det finns ett märke som heter Hörby Bruk(P3) som kostar 4 gånger så mycket d.v.s ca 1100 kr. Frågan är nu om det verkligen är värt pengarna?
Vad jag förstår så ska ramen på de som kommer från Biltema och Jula vara minst lika robusta men problemet verkar ofta vara hjulen? Jag tänker dock att om nu de släpper ut luft eller krånglar på annat vis så kan det väl inte vara så dyrt att byta ut dem?
Sen finns det lite andra märkes kärror också, ex Trönninge Kärran och Ferm men jag har inte hittat någon info om dem.
Jag är på gång att flytta till hus och har tittat efter magasinkärra att använda i flytten. Min första tanke har varit Biltemas för 350 kr eller någon från Jula, de lär fungera bra till en flytt men så flyttar jag ju till hus. Kanske finns det andra grejer man kan få användning för en magasinkärra, ex så kommer vi ha pellets brännare i källaren så det ska transporteras en hel del säcker ner dit och då kanske det är bättre i långa loppet att välja något finare?
Jag vet att det finns ett märke som heter Hörby Bruk(P3) som kostar 4 gånger så mycket d.v.s ca 1100 kr. Frågan är nu om det verkligen är värt pengarna?
Vad jag förstår så ska ramen på de som kommer från Biltema och Jula vara minst lika robusta men problemet verkar ofta vara hjulen? Jag tänker dock att om nu de släpper ut luft eller krånglar på annat vis så kan det väl inte vara så dyrt att byta ut dem?
Sen finns det lite andra märkes kärror också, ex Trönninge Kärran och Ferm men jag har inte hittat någon info om dem.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Hörby-pirran kan rekommenderas. Jag har haft en i över 12 år till det mesta i bygget, vinterhjul osv. (även tvättmaskiner, kylskåp och annat upp och ned för trappor) eftersom det inte går att komma fram med bil till huset och kan inte hitta några brister hos den, vilket man säkert kan göra på klenare pirror.
Jo Hörby bruk verkar veta vad de pysslar med men de vet också hur man tar betalt för detimported_Benno skrev:Hörby-pirran kan rekommenderas. Jag har haft en i över 12 år till det mesta i bygget, vinterhjul osv. (även tvättmaskiner, kylskåp och annat upp och ned för trappor) eftersom det inte går att komma fram med bil till huset och kan inte hitta några brister hos den, vilket man säkert kan göra på klenare pirror.
jag har en kärra från en av lågprisdrkarna, minns inte vilken, men det irriterande med den är att hjulen sticker fram lite för långt så att de tar i det som står på.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
får gärna länka till billiga hjul, för dom jag har hittat kostar minst 350 plus moms.. ( har två billiga pirror (199kr) hemma som däckena är helt slut på.. att köpa nya däck till dom va uteslutet så jag köpte en Hörby med punkteringsfria däck..falkn skrev:
http://www.bauhaus.se/horby-magasinkarra-p3-pfg.html?nosto=nosto-searchpage-1
Jag har en billig där hjulen torkade efter något år , köp något av känt märke så håller den i många år.
Kör man paketbil vill man ha pirran nedan.
Bästa pirran, sjukt dyr! http://www.micrologistic.com/?contentpage=showproduct&page=1&id=22&kategoriid=12
Kör man paketbil vill man ha pirran nedan.
Bästa pirran, sjukt dyr! http://www.micrologistic.com/?contentpage=showproduct&page=1&id=22&kategoriid=12
Trams! Klart du ska ha en riktig Hörby Bruk!
Jag har själv suktat efter en egen i flera år. Dreglar alltid över dem när jag är på Jula, men så blir jag lite snål och tycker kanske att jag inte har så stor användning för den att priset är motiverat. Och så kikar jag på de billigare istället, men blir alltid besviken. Klumpigt och klent byggda, kassa hjul, inga kullager, dålig balans, axeln monterad på fel ställe, vek grind och grind som inte stannar uppe, ingen förstärkning mot axeln, ingen svängd rygg, inga vinklade handtag, osv osv... och så har det aldrig blivit affär.
2009 började jag längta (då kostade den 7-800 pix ), 2015 köpte frugan en till mig i födelsedagspresent. "Den är gul, den är ful, den är allt du önskar på två hjul" stod det på kortet
Knappt en månad senare inser jag att jag verkligen använder den hela tiden, den är ovärderlig!
Jag har själv suktat efter en egen i flera år. Dreglar alltid över dem när jag är på Jula, men så blir jag lite snål och tycker kanske att jag inte har så stor användning för den att priset är motiverat. Och så kikar jag på de billigare istället, men blir alltid besviken. Klumpigt och klent byggda, kassa hjul, inga kullager, dålig balans, axeln monterad på fel ställe, vek grind och grind som inte stannar uppe, ingen förstärkning mot axeln, ingen svängd rygg, inga vinklade handtag, osv osv... och så har det aldrig blivit affär.
2009 började jag längta (då kostade den 7-800 pix ), 2015 köpte frugan en till mig i födelsedagspresent. "Den är gul, den är ful, den är allt du önskar på två hjul" stod det på kortet
Någon här på BH har en signatur i stil med: "Köp dyrt och du mår illa när du betalar, köp billigt och må illa varje gång du ska använda den"
Med andra ord: Kommer du att använda kärran ofta så är det med största sannolikhet värt alla pengar den kostar, ska du bara använda den nån enstaka gång, köp en billig och stå ut med att den ine funkar till 100%
Med andra ord: Kommer du att använda kärran ofta så är det med största sannolikhet värt alla pengar den kostar, ska du bara använda den nån enstaka gång, köp en billig och stå ut med att den ine funkar till 100%
Prova båda två på jula tex, leta efter något tungt att köra runt på.
Du kommer märka att geometrin i hörbyn är bättre.
Dessutom är min erfarenhet att dom inte rostar lika lätt. Billiga kärror har någon form av plastfärg som skalar bort efter något år och sen är ramen rostig. Dessutom böjer man lätt plattformen om man råkar överlasta lite... (8-10 pelletssäckar ).
Du kommer märka att geometrin i hörbyn är bättre.
Dessutom är min erfarenhet att dom inte rostar lika lätt. Billiga kärror har någon form av plastfärg som skalar bort efter något år och sen är ramen rostig. Dessutom böjer man lätt plattformen om man råkar överlasta lite... (8-10 pelletssäckar ).
Jag köpte Julas kärra för vill jag minnas 299 kr vid ngn kampanj för många år sen,
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...lldragare/magasinskarror/magasinkarra-325007/
Den funkar jättebra för mina husbehov och gör verkligen nytta. Jag betvivlar inte att Hörbys är mkt bättre men hållbarhetsmässigt är Julas åt hållet billig borrhammare, där även kinesprylar funkar bra för oss villaägare.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...lldragare/magasinskarror/magasinkarra-325007/
Den funkar jättebra för mina husbehov och gör verkligen nytta. Jag betvivlar inte att Hörbys är mkt bättre men hållbarhetsmässigt är Julas åt hållet billig borrhammare, där även kinesprylar funkar bra för oss villaägare.
Sen kan jag tipsa om den här att ha i bilen,
http://www.rusta.com/se/karra-hopfallbar-hopfallbar-p30451092.aspx
Sjukt behändig, tar liten plats och avlastar bra i alla möjliga situationer.
http://www.rusta.com/se/karra-hopfallbar-hopfallbar-p30451092.aspx
Sjukt behändig, tar liten plats och avlastar bra i alla möjliga situationer.
När jag tittar på Jula och Biltema så har de slang för 40 kr men ingen av dem verkar sälja bara själva däcket? Man kan dock köpa däck med följ och då hamnar priset på 200-350 kr st.pleqtiz skrev:
Det verkar ganska allmänt att däcken tar snabbt slut på billigare kärror.