Hej forumkompisar, jag har en Stiga Tornado 2098 H som plötsligt inte startar.? Bensin OK, Batteri OK, startmotor OK. Men inget klick från solenoiden / kraftreäet när jag försöker starta. Troligen någon mikrobrytare som trilskas i säkerhetsslingan eller så har tändlåset.flippat ur. Såg att det sitter ett elektronikkort under den trånga instrumentpanelen,ett elschema skulle underlätta felsökandet, Hoppas att någon medlem hör av sig.

Hälsningar
MekMas

Jag har samma modell och hade exakt samma problem i början av förra säsongen. Då visade det sig att tändningslåset var rostigt invändigt, så en isärplockning, rengöring och uppsmörjning löste problemet.

Elsystemet utanför den där elektronikboxen är väldigt simpelt. För att utesluta fel i säkerhetsutrsutningen kan man bygla/kortsluta kontakterna som sitter under sitsen och bakom bromspedalen.

Hej useless/Lök, vad glad jag blir, jag skall genast ta tag i felsökandet. Igår höll jag till på logen i snålblåsten och testade diverse men sedan kom regnet och jag klev in i stugvärmen.i stället. Lite kul med din signatur: "useless"
det låter som lite dalmål, när det jäklas för en dalmas så säger man: fanken vä man få usläss !
Hälsningar
MekMas
Matts Andersson

useless useless skrev:
Jag har samma modell och hade exakt samma problem i början av förra säsongen. Då visade det sig att tändningslåset var rostigt invändigt, så en isärplockning, rengöring och uppsmörjning löste problemet.

Elsystemet utanför den där elektronikboxen är väldigt simpelt. För att utesluta fel i säkerhetsutrsutningen kan man bygla/kortsluta kontakterna som sitter under sitsen och bakom bromspedalen.
Hejsan useless/Lök, när jag kollat alla mikrobrytare och deras funktion så försökte jag starta men då hörde jag bara hur det väste i solenoiden men den slog inte till så att starmotorn snurrade. Jag tog bort sol-
enoiden och hittade felet, de två kopparbultarna (M8) satt lösa så att ankaret nådde inte ända fram till kontaktblecket. efter åtdragning+fjäderbrickor allt OK startmotorn snurrar som aldrig förr!
"så nu slipper jag "usläss" !
Tack kära Stiga-kollega.
MekMas

Ja, den är nog ihopskruvad av nån klen Italienare. Jag tror jag drog åt varenda skruv jag såg när maskinen var ny....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.