Hej allihopa,

Har fått tag på en Arboga G2512 som verkar fungera fint. Har dock insett att jag kommer behöva fixa några saker för att återställa den närmare originalskick. Som jag har förstått det ska man kunna lossa på borrhuvudet för att rotera det utan att det faller ned till bottenläget. Men så är inte fallet

Av att döma från ritningar jag kan hitta på nätet ser det ut som att jag saknar en cylindrisk pinne (6 x 20 mm) och en fjäder som ska ligga emot spärrplåten.

6x20 mm dowel pins verkar vara en standard detalj som går att köpa på nätet (om någon har tips på bra svensk sida som privatpersoner kan köpa ifrån skulle det uppskattas). Fjädern bör ju vara en tryckfjäder som är runt 6 mm i diameter. Någon som bättre koll på vilken typ av fjäder man bör köpa?

Har jag missat något och hur svårt tror ni det blir att montera allt?

Närbild av borrhuvudet på en Arboga G2512 där en detalj verkar saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning och delarlista för Arboga G2512 med markerade komponenter såsom fjäder och bussning, noterad med gul färg.
Skapa konto

Jag hade samma problem med min, och jag tog ett/en borr och kapade till rätt längd.

• Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag hade samma problem med min, och jag tog ett/en borr och kapade till rätt längd.
Ja, en 6 mm borr lär ju funka. Hur gjorde du med fjädern?

Minns tyvärr inte. Förmodligen hittade jag något i skrotlådan.

• Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Här monterade jag isär hela paketet med vev o fjädrar, kanske kan vara till någon hjälp även om jag inte tog av fjädern o pinnen som du saknar.

[länk]
Klockrent, perfekt med lite vägledning när det blir tid att plocka isär. Blir nog att köpa ett gäng fjädrar och testa mig fram om ingen kommer med något bättre svar.

Stort tack!

W WarraWarra skrev:
Klockrent, perfekt med lite vägledning när det blir tid att plocka isär. Blir nog att köpa ett gäng fjädrar och testa mig fram om ingen kommer med något bättre svar.

Stort tack!
Kollade på min bild en gång till, visst måste det vara denna fjädern (blå pil). Den 20mm långa 6mm pinnen två steg vänster om fjädern.

Maskindelar uppradade på ett bord med en blå pil som pekar på en fjäder, bredvid en metallpinne.
Skapa konto

• Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kollade på min bild en gång till, visst måste det vara denna fjädern (blå pil). Den 20mm långa 6mm pinnen två steg vänster om fjädern.

[bild]
Misstänkte det, men tack för att du bekräftade. Skulle uppskatta att en 6 x 10 mm fjäder bör funka i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.