3 401 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Ladda bilbatteri från 12V
Jag håller på att bygga en enkel campinginredning till bilen inför sommarens roadtrip. Där hade jag tänkt ha några lampor, USB-uttag och uttag för att koppla in kylbox och liknande.
För att göra det enkelt och riskfritt tänkte jag driva prylarna med ett eget blybatteri och då uppkommer ju behovet av att kunna ladda det. Jag har kollat på diverse laddbosters etc för husvagnar och liknande, men det känns lite overkill för mina behov.
Är det någon som har nåt tips på en simpel och billig DC/DC-laddare?
Det behöver inte vara några avancerade saker med automatiskt urladdningsskydd etc, utan det räcker att jag kopplar in den manuellt t ex i bilens cigguttag när det behövs laddas.
För att göra det enkelt och riskfritt tänkte jag driva prylarna med ett eget blybatteri och då uppkommer ju behovet av att kunna ladda det. Jag har kollat på diverse laddbosters etc för husvagnar och liknande, men det känns lite overkill för mina behov.
Är det någon som har nåt tips på en simpel och billig DC/DC-laddare?
Det behöver inte vara några avancerade saker med automatiskt urladdningsskydd etc, utan det räcker att jag kopplar in den manuellt t ex i bilens cigguttag när det behövs laddas.
Redigerat:
Ja, rent teoretiskt skulle det väl funka att bara parallellkoppla batteriet med bilens batteri via cigguttaget. Men jag tänkte att man kanske ville ha nåt som boostar och stabiliserar spänningen så man får hyfsat snabb laddning trots lite längre avstånd och klena kablar. Men det kanske inte har någon betydelse i praktiken?
Sätt rejäla kablar. I en husvagn blir det en annan sak. Men i en husbil skulle jag kopplat ihop med ett skiljerelä.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Kompressorkylbox drar inte så mycket, ska du ha annat så krävs lite mer av systemet.
Jag har ett Dometic CoolMatic CRX 65 - Kompressorkylskåp, 60 l, silver | Dometic.com som drivs med dessa Solcell LTC Flexible 120 W | CDON och lagras i Fritidsbatteri Silver, 12 V, 70 Ah - Biltema.se vilket fungerar riktigt bra.
Nu är dessa länkar inte de billigaste och systemet är inte alls optimerat, men för mig fungerar det mycket väl.
När man är ute och far är det sååå lyxigt att ha tillgång till el hela tiden, och ett lager med mat.
Jag har ett Dometic CoolMatic CRX 65 - Kompressorkylskåp, 60 l, silver | Dometic.com som drivs med dessa Solcell LTC Flexible 120 W | CDON och lagras i Fritidsbatteri Silver, 12 V, 70 Ah - Biltema.se vilket fungerar riktigt bra.
Nu är dessa länkar inte de billigaste och systemet är inte alls optimerat, men för mig fungerar det mycket väl.
När man är ute och far är det sååå lyxigt att ha tillgång till el hela tiden, och ett lager med mat.
Jag tänkte försöka hålla lägsta möjliga budget i år och testa hur det funkar att bo på den begränsade ytan. Faller det väl ut kanske jag skaffar bättre prylar nästa år.
Mestadels kommer jag att befinna mig i civiliserade nejder och bo en och annan natt på camping, så jag behöver inte klara mig flera dygn i sträck på egen el.
Mestadels kommer jag att befinna mig i civiliserade nejder och bo en och annan natt på camping, så jag behöver inte klara mig flera dygn i sträck på egen el.
Det låter som att solceller skulle kunna vara något för dig!?
Solceller kan vara roligt. Men sannolikt inte vettigt om man vill hålla budgeten nere och inte planerar att stå still i obygden länge.
Jag tycker nog...
1. En rätt rejäl men billig nätansluten batteriladdare. Ladda när 230v finns tillgängligt.
2. Relativt grov kabel till bilbatteriet med en enkel huvudbrytare som manövreras manuellt. Inga dioder, de inverkar ganska mycket på laddningen med sitt spänningsfall.
6-16mm2 ungeffär.
3. DC/DC omvandlare kör jag på husvagn och när jag laddar batterier från bilens startbatteri när inte motorn går. Men i ditt fall ska det inte behövas. Vill du ändå prova så finns en uppsjö med billiga dc/dc converters på tex aliexpress. Jag har lite blandade erfarenheter, alla funkar men verkningsgraden är inte alltid på topp. Jag kör en 12/24V 8Asom kom färdigpackad i gjuten alu. Den funkar bra, blir inte tokhet. Sen har jag några lösa kretskort 12/24 och 12/48V med ställbar strömbegränsning upp till runt 10A men redan vid 3-4-5A blir det tokhett och krävs kylning. Klena kablar sänker verkningsgraden. Inte bara förlusten i kabeln utan själva convertern blir oeffektivare också. Men det är billiga prylar. Vi laddar 3 olika elrullstolar med dessa.
Jag kan ladda från både bil och husvagn när vi är ute på äventyr.
Viktigt att den i någon form är strömbegränsad. Alla är inte det.
4. Kylskåp....Då krävs ström. Rätt mycket. Stora batterier och mycket laddning.
Här får man nog först välja så strömsnål teknik man kan och sen kyla primärt när man kör. Men vad man behöver för prylar och kapacitet styrs ju helt av vad man har för behov. Men att kyla hela dygn på bara batteri kräver en hel del.
1. En rätt rejäl men billig nätansluten batteriladdare. Ladda när 230v finns tillgängligt.
2. Relativt grov kabel till bilbatteriet med en enkel huvudbrytare som manövreras manuellt. Inga dioder, de inverkar ganska mycket på laddningen med sitt spänningsfall.
6-16mm2 ungeffär.
3. DC/DC omvandlare kör jag på husvagn och när jag laddar batterier från bilens startbatteri när inte motorn går. Men i ditt fall ska det inte behövas. Vill du ändå prova så finns en uppsjö med billiga dc/dc converters på tex aliexpress. Jag har lite blandade erfarenheter, alla funkar men verkningsgraden är inte alltid på topp. Jag kör en 12/24V 8Asom kom färdigpackad i gjuten alu. Den funkar bra, blir inte tokhet. Sen har jag några lösa kretskort 12/24 och 12/48V med ställbar strömbegränsning upp till runt 10A men redan vid 3-4-5A blir det tokhett och krävs kylning. Klena kablar sänker verkningsgraden. Inte bara förlusten i kabeln utan själva convertern blir oeffektivare också. Men det är billiga prylar. Vi laddar 3 olika elrullstolar med dessa.
Jag kan ladda från både bil och husvagn när vi är ute på äventyr.
Viktigt att den i någon form är strömbegränsad. Alla är inte det.
4. Kylskåp....Då krävs ström. Rätt mycket. Stora batterier och mycket laddning.
Här får man nog först välja så strömsnål teknik man kan och sen kyla primärt när man kör. Men vad man behöver för prylar och kapacitet styrs ju helt av vad man har för behov. Men att kyla hela dygn på bara batteri kräver en hel del.
Vanlig nätansluten laddare har jag. Det eventuella problemet är att jag tänkte ladda under körning via cigguttaget bak i bilen och det är inte så jättegrova kablar dit. Men det kanske bara är ett problem jag har konstruerat?
Beror lite på vad bilen levererar för laddspänning också. De bilar och maskiner jag haft och testat har legat mellan 13,5-14,7volt. Det gör en hel del skillnad hur snabbt man laddar batteriet. 13,5V har funkat sämst. Dåligt med batterikraft kvar med stillastående motor. De som legat över 14,4V har alltid fulladdat batteri som tål mycket uttag . Har fått ut lång livslängd på batteriet också trots att hög spänning riskerar att gasa ur batterierna.useless skrev:
Ja, rent teoretiskt skulle det väl funka att bara parallellkoppla batteriet med bilens batteri via cigguttaget. Men jag tänkte att man kanske ville ha nåt som boostar och stabiliserar spänningen så man får hyfsat snabb laddning trots lite längre avstånd och klena kablar. Men det kanske inte har någon betydelse i praktiken?
Ligger man närmare 13,5V vill man nog ha en booster.
Jag skulle tro att en DC/DC-omvandlare som klarar hög ström och en matningsspänning som kan vara både högre och lägre än utspänningen är en dyr pryl vad du än gör. Delvis eftersom det är lite udda. Generatorn på bilen är anpassad precis till det du vill göra. Ladda batteriet snabbt vid körning. Jag tror att ett skiljerelä och en grov kabel som förbinder bilens batteri med förbrukarbatteriet under körning är en både bättre och billigare lösning än kraftelektronik för att kompensera spänningsfallet i matningen till cigarettändaruttaget.
Klicka här för att svara