Hej,

har en oisolerad källare i mitt hus från -45. Har i dagsläget 4 klaffventiler för tilluft och en hyfsat fungerande frånluft genom murstock. Rensade aktiva kanaler för några veckor sedan. Där satt typ 3m kajbo-rester i samtliga kanaler. Den andra sitter i en kanal som ska sättas igen. Frånluften är placerad i tvättstugan.

Som frånluft sitter bara ett hål utan någon mekanisk frånluft. Är inne på att sätta in en Pax för att försöka få drag i den, alternativt en fläkt på taket., men det tyckte plåtslagaren var krångligt då han fått i uppdrag att plåta in skorstenen och sätta huv.

Efter att rörmockaren varit här och installerat vår nya LVVP nämnde han att jag borde sätta in en konvektorradiator i tvättstugan istället för de 2 radiatorerna som sitter där idag.
Källaren är ganska varm då förra ägaren satt dit radiatorer han "hade över" av någon anledning. Där är totalt 8 radiatorer på 80 kvm.

Har idag en Woods avfuktare som jobbar där på sommaren och är nyfiken på vad effekten skulle bli av att installera konvektorn samt pax, kontra avfuktare och hoppas draget fungerar av sig själv?

tänker inte göra av med avfuktare oavsett då den är bra att ha vi ev översvämningar etc, men om effekten av konvektorn är så bra som säljarna säger så ska den ju fungera ungefär som en LLVP, och måste ju ge en väsentligt trevligare miljö än vad radiatorerna åstadkommer?

• Ritning av en byggnad med förvaringsutrymmen, verkstad, tvättstuga och gillestuga. Markerade dörrar och fönster syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en bra avfuktare måste det räcka till mer än väl. Blir rejäl rotation på luften med en sådan. Låter onödigt att byta till fläktkonvektor om det inte är så att man alltid måste få tvätten torr på absolut kortast möjliga tid. Helst ska ju då också fläktkonvektorn matas med hög värme från t.ex. fjärrvärmenätet för att det ska bli riktigt varmt.

Redigerat:
J Josth skrev:
Har du en bra avfuktare måste det räcka till mer än väl. Blir rejäl rotation på luften med en sådan. Låter onödigt att byta till fläktkonvektor om det inte är så att man alltid måste få tvätten torr på absolut kortast möjliga tid. Helst ska ju du också fläktkonvektorn matas med hög värme från t.ex. fjärrvärmenätet för att det ska bli riktigt varmt.
Tack för svar!

det låter vettigt. Ett problem jag har är att jag behöver öppna dörrarna till övriga rum för att ventilationen ska fungera, men då jobbar ju avfuktaren på en betydligt större yta, och samtidigt riskerar avfukta all tilluft.

Du kanske ska dra nya ventilationskanaler (frånluft) till de andra rummen?

J Josth skrev:
Du kanske ska dra nya ventilationskanaler (frånluft) till de andra rummen?
det får isåfall bli ut. men ja, det är också en idé.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.