1 320 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
FTX-paket
Hej!
Vi har konstaterat en del radon i vårat hus och vägt fram och tillbaka om vi skulle köra radonsug eller en investering i ett FTX-system. Lotten föll på det senare och nu spanar jag på en byggsats med ett FTX paket. Tänkte därför höra mig för om era erfarenheter! Vilket företag är bäst? Fallgropar ni varit med om? Något värt att tänka på?
De jag hittat hitintills är
ventilation.se
Ventilationsexperten.se
Luftbutiken.se
Vi har konstaterat en del radon i vårat hus och vägt fram och tillbaka om vi skulle köra radonsug eller en investering i ett FTX-system. Lotten föll på det senare och nu spanar jag på en byggsats med ett FTX paket. Tänkte därför höra mig för om era erfarenheter! Vilket företag är bäst? Fallgropar ni varit med om? Något värt att tänka på?
ventilation.se
Ventilationsexperten.se
Luftbutiken.se
Skulle tipsat om att istället kontakta olika ventilationsfirmer och få lite olika offerter på olika aggregat/arbete. Be om en offert på material, montering, driftsättning och tillslut injustering.L LekmannJohan skrev:Hej!
ventilation.se
Ventilationsexperten.se
Luftbutiken.se
om du nu inte tänkt att göra allt jobb själv? har du tänkt de så är de viktigt att komma ihåg ljuddämpare, rätt val av don, kanaldimensioner osv. Detta är saker som en seriös ventilationsfirma skall ha koll på.
Vet inte om de var till så mycket hjälp på din fråga.. men lycka till, bra val med FTX
Tack!F fluffe97 skrev:Skulle tipsat om att istället kontakta olika ventilationsfirmer och få lite olika offerter på olika aggregat/arbete. Be om en offert på material, montering, driftsättning och tillslut injustering.
om du nu inte tänkt att göra allt jobb själv? har du tänkt de så är de viktigt att komma ihåg ljuddämpare, rätt val av don, kanaldimensioner osv. Detta är saker som en seriös ventilationsfirma skall ha koll på.
Vet inte om de var till så mycket hjälp på din fråga.. men lycka till, bra val med FTX/ fluffee
Vi var i kontakt med en firma men prislappen uppskattade han till 160-180 tkr. Hittade då de här paketen där en ventilationsfirma sätter ihop ett paket som man själv får montera. Prislappen handlade då på ca 55-70 tkr, så kan man åtminstone halvera prislappen mot om firman gör det!
Det låter som väldigt mycket pengar.. tror inga av våra installationer landat så högt.. vad för aggregat får du då? Hur stort hus har du?L LekmannJohan skrev:
är de krångligt och montera aggregat/trångt på vind?
Finns några befintliga kanaler eller skall allt dras fram?
Huset är 154 boarea och 48 biarea. Souterräng med fyra våningar inklusive källare så kanske komplext.. Många kanaler behövdes dra nytt som jag tolkade. Inte jättetrångt på vinden är nog min bedömning.F fluffe97 skrev:
Han nämnde aldrig vilket aggregat men gissar att det varken var dyraste eller billigaste.
då förstår jag att de kan vara lite mer komplex rördragning om 4 våningar skall ventileras.. Kanske satsa på en FVP? De är sjukt effektiva i återvinningen. Hur värmer du upp huset idag?L LekmannJohan skrev:
Klicka här för att svara