Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Hus från 1926 med 35 cm tjock källarvägg.
I källarförrådet finns idag en ventil som går rakt ut i friheten, den regleras enbart medelst ett enkelt trägaller. På utsidan sitter ett fast monterat metallgaller.
Det brukar vara kallt som satan i detta rummet, och eftersom jag nu har renoverat detta tänkte jag också passa på att fixa den här luftkanalen. (Venitilation i källaren håller på att ses över, och kommer bli luft ut via skorstenskanal.)
Jag hittade denna på Jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...riskluftsventiler/tilluftsventilssats-013300/
Om jag monterar den som på bilden, räcker det?
Eller ska man sätta igen kanalen och bara köra med fönsterkarmsventil?

I källarförrådet finns idag en ventil som går rakt ut i friheten, den regleras enbart medelst ett enkelt trägaller. På utsidan sitter ett fast monterat metallgaller.
Det brukar vara kallt som satan i detta rummet, och eftersom jag nu har renoverat detta tänkte jag också passa på att fixa den här luftkanalen. (Venitilation i källaren håller på att ses över, och kommer bli luft ut via skorstenskanal.)
Jag hittade denna på Jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...riskluftsventiler/tilluftsventilssats-013300/
Om jag monterar den som på bilden, räcker det?
Eller ska man sätta igen kanalen och bara köra med fönsterkarmsventil?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Tack för input! 👍
Hålets öppning på insidan är idag ca 15x13 cm, det är dock större inne i väggen (kanske upp till 20 cm brett).
Jag tänker mig att isolering är bra för att inte kyla ner väggen mer än nödvändigt.
Hålets öppning på insidan är idag ca 15x13 cm, det är dock större inne i väggen (kanske upp till 20 cm brett).
Jag tänker mig att isolering är bra för att inte kyla ner väggen mer än nödvändigt.
Klicka här för att svara
