Hus från 1926 med 35 cm tjock källarvägg.
I källarförrådet finns idag en ventil som går rakt ut i friheten, den regleras enbart medelst ett enkelt trägaller. På utsidan sitter ett fast monterat metallgaller.

Det brukar vara kallt som satan i detta rummet, och eftersom jag nu har renoverat detta tänkte jag också passa på att fixa den här luftkanalen. (Venitilation i källaren håller på att ses över, och kommer bli luft ut via skorstenskanal.)

Jag hittade denna på Jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...riskluftsventiler/tilluftsventilssats-013300/

Om jag monterar den som på bilden, räcker det?
Eller ska man sätta igen kanalen och bara köra med fönsterkarmsventil?

:)

Skiss av vägg med isolering, eventuell ny kanal och fast ventilerat utrymme utomhus och inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på hålets storlek så kan du använda en vanlig tallriksventil. Det är infart du vill ha lite mindre med och varför göra överkurs av något. Och du behöver inge ny kanal.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för input! 👍

Hålets öppning på insidan är idag ca 15x13 cm, det är dock större inne i väggen (kanske upp till 20 cm brett).
Jag tänker mig att isolering är bra för att inte kyla ner väggen mer än nödvändigt.

har ingen betydelse, är hålet större än brickan på ventilen så tar du en plyfafabit och gör det mindre, ingen i metall, då blir det säkert kondens på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.