Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Tja! Nya don, är väl tilluft och frånluftsdon 🙈
Flyttar in nästa vecka. Tänkte jag skulle byta ut donen. Ska måla om och tänkte då modernisera dem lite.
Men om man har tummen mitt i hand. Var kan man, som privatperson, ta med sig donen och köpa motsvarande?
Har ni några förslag? Vilka VVS-butik som helst?
Något att tänka på?
Tack på förhand!
Flyttar in nästa vecka. Tänkte jag skulle byta ut donen. Ska måla om och tänkte då modernisera dem lite.
Men om man har tummen mitt i hand. Var kan man, som privatperson, ta med sig donen och köpa motsvarande?
Har ni några förslag? Vilka VVS-butik som helst?
Något att tänka på?
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 976 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 976 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Hej!
Kanske är mer att jag vill få dem lite vita och fina. Som du säger, de förändras inte så mkt 😊
Och så traditionella frånluftsdon.
Kanske är mer att jag vill få dem lite vita och fina. Som du säger, de förändras inte så mkt 😊
Och så traditionella frånluftsdon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 976 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 976 inlägg
Pröva först med att ta ned dem och göra rent dem ordentligt, nu kanske de bara är lätt avtorkade. Om de är i metall så går de att måla, men plast är lika bra att byta ut.
Vanliga byggvaruhus brukar ha en del don, t.ex. som här: https://www.hornbach.se/c/varme-ventilation/ventilation/friskluftsventiler-ventilfilter/S17321/
Om det är fläktdriven frånluft (mekanisk frånluft) så är det meningen att de donen ska vara injusterade till rätt luftflöde och byter man dem så måste injusteringen göras om. Om det inte är mekanisk frånluft så är det många som byter ut frånluftsdon för självdrag till fläktar för att förbättra luftkvaliteten.
Vanliga byggvaruhus brukar ha en del don, t.ex. som här: https://www.hornbach.se/c/varme-ventilation/ventilation/friskluftsventiler-ventilfilter/S17321/
Om det är fläktdriven frånluft (mekanisk frånluft) så är det meningen att de donen ska vara injusterade till rätt luftflöde och byter man dem så måste injusteringen göras om. Om det inte är mekanisk frånluft så är det många som byter ut frånluftsdon för självdrag till fläktar för att förbättra luftkvaliteten.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Södermanland
· 239 inlägg
Tack snälla!BirgitS skrev:
Pröva först med att ta ned dem och göra rent dem ordentligt, nu kanske de bara är lätt avtorkade. Om de är i metall så går de att måla, men plast är lika bra att byta ut.
Vanliga byggvaruhus brukar ha en del don, t.ex. som här: [länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden