Hej!

Känner att ena fläktmotor i mitt FTX-aggregat har slitits för mycket (Märker det genom ett vinande ljud som uppstår) och min fråga är om man kan köpa en annan modell av fläktmotor eller måste man köpa en likadan? Måste isf båda ha likadana modeller eller påverkas det negativt om ena fläktmotorn inte samma som den andra?

Nu vet jag inte om det är fläktmotorn i tilluften eller frånluften det gäller, men finns det olika fläktmotor för frånluft och tilluft eller spelar det ingen roll? Kanske har mer med hur man ska montera fläktmotorn?

Många frågor! Men jag är väldigt osäker på hur det med aggregatet funkar. Uppskattar all hjälp
 
Vill bara tillägga att ljudet kommer och går (Den viner/tjuter periodvis) antal ggr om dagen. Jag gissar på att det är lagren i fläkten eller hela fläktmotorn, men läste även att det kan vara p.g.a. luftflöde eller hastigheten som den körs på. Någon som har nån idé?
 
Hur löste du det vinande ljudet, kan du rekommendera någon servicetekniker? Vi har samma vinande ljud du beskriver, men lite mer konstant, men försvinner ibland tror det är ena motorn i vårt FTX agg, ca 8 år gammalt
 
S Seglarvännen skrev:
Hur löste du det vinande ljudet, kan du rekommendera någon servicetekniker? Vi har samma vinande ljud du beskriver, men lite mer konstant, men försvinner ibland tror det är ena motorn i vårt FTX agg, ca 8 år gammalt
Låter som lager... kan även låta om fläkthjulet är smutsigt. stoppa aggregatet och snurra på fläkthjulet. Låter de illa? om det gör de så måste du byta lager innan mer saker tar skada .. / fluffe
 
F fluffe97 skrev:
Låter som lager... kan även låta om fläkthjulet är smutsigt. stoppa aggregatet och snurra på fläkthjulet. Låter de illa? om det gör de så måste du byta lager innan mer saker tar skada .. / fluffe
Edit: mitt FTX fyllde precis 10 år... precis när jag stannar det helt och snurrar på utsugs motorn manuellt då gnisslar det till lite svagt, gör jag samma med motorn på inkommande så är den helt tyst, läste i en anna tråd att det är utsugsmotorn som blir skitigast över tid, så jag passade på att rensa flänsarna lite försiktigt med en liten mejsel, får se om det tystnar lite. Kan en vanlig ventfirma fixa lager alt ny motor eller är det elektriker som gäller?
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
Lager byter man själv, finns hur man gör på Byggahus. Hittar inte den tråden just nu. Nya fläktar kostar skjortan och att anlita någon Tja kan gå om man plockar ur dom och lämnar in till ELmotorverkstad. Är nog inte billigt det heller.
 
S Seglarvännen skrev:
Edit: mitt FTX fyllde precis 10 år... precis när jag stannar det helt och snurrar på utsugs motorn manuellt då gnisslar det till lite svagt, gör jag samma med motorn på inkommande så är den helt tyst, läste i en anna tråd att det är utsugsmotorn som blir skitigast över tid, så jag passade på att rensa flänsarna lite försiktigt med en liten mejsel, får se om det tystnar lite. Kan en vanlig ventfirma fixa lager alt ny motor eller är det elektriker som gäller?
Se om de tystnat lite.. annars är de lager på frånluftsmotorn. Då får du skriva isär och kolla vilket lager som sitter, och sen köpa ett nytt.

Det är ventfirmor du skall anlita isåfall om du vill ha hjälp med detta. Blir billigare om du kopplar ur fläkten, ringer en ventfirma och kollar om du kan komma förbi med den och låta dem fixa de i sin verkstad ( om du inte tänkt/ vill göra de själv)..

Men viktigt och göra något åt det så att de inte blir mer saker som går sönder..
/ fluffe
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lager byter man själv, finns hur man gör på Byggahus. Hittar inte den tråden just nu. Nya fläktar kostar skjortan och att anlita någon Tja kan gå om man plockar ur dom och lämnar in till ELmotorverkstad. Är nog inte billigt det heller.
Tack för peppningen, nu har jag beställt nya lager+låsring, lite youtube, skruvat isär och tagit bilder för att kunna återmontera, rengjort fläkthus, bytt lager utan avdragare och återmonterat tog ca2tim (fått tips att täta grovfilter innan växlare för att säkra att all smuts stannar i filter och ej i lager...) Nu går motorn supertyst!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.