Kan kanske även bero på att det ändå är en viss luftväxling på vintern pga termiska skillnaden, verkar ganska otätt upp i huset då det även blir en del i huset när det ökar i källaren?

Alla former av passagemöjligheter från utsida till insida av grunden/källaren är potentiella vägar för markradon att ta sig in. Sprickor, och otäta kabel - eller rörgenomföringar kan ställa till det ordentligt. Har själv varit med om att vi mätte c:a 300 Bq/ m3 i rumsluft, men i en rörgrav ( fjärrvärmerör ), så mättes c:a 3500 !

Rummet är väldigt enkelt byggt gjuten platta väggar av leka och lite reglat/isolerat men leka framme på vissa väggar, kan väl säkert ta sig genom leka?

C
T Tilt skrev:
Jag fick iaf en mindre chock när min mätare drog iväg upp till 470 bq/m3 direkt efter start. Jag hade placerat mätaren på en täljstenskamin i källaren som är försedd med ett värmemagasin i någon slags sten.
Täljsten skulle kunna innehålla uran, som sönderfaller till radium, som sönderfaller till radon. Beror helt på vilket stenbrott den kommer från.

• Gilla
Tilt
  • Laddar…
Skånepöjk
J JeLö skrev:
Förutsatte att jag inte hade markradon, dels för att redan efter första mätningen visade lägre halt i källaren och dels för att jag inte hört att någon annan i området har markradon. Men det var kanske ett felaktigt antagande.

Som sagt så satte jag inte frånluftsfläkten för radonet skull, men räknade ändå med att halten skulle sjunka
Var tvungen att kolla så luften gick på rätt håll i friskluftsventilerna på entreplan. Den stod i princip stilla medans det fläkta på rätt bra i källarens ventiler.

Hur kommer jag till rätta med det? Stryper frånluften o källaren och ökar på entreplan?
Stryper tilluften i källaren?

Någon nämnde ftx, det går bort. Fungerar inte i alla hus utan orimligt stora ingrepp.
börja med att ta dit en firma som sysslar med radonsanering. De kan kolla varifrån radonen kommer och sen vad för åtgärder du bör ta.
Då ditt årsmedelvärde är högre än 200 bq så kommer staten hjälpa dig med 50% av kostnaden upp till 50.000.
Jag skulle tro att du ska ha en radonsug i källaren och möjligtvis fler tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Täljsten skulle kunna innehålla uran, som sönderfaller till radium, som sönderfaller till radon. Beror helt på vilket stenbrott den kommer från.
Ok, jag misstänkte det när värdet steg så pass snabbt direkt jag placerade mätaren på kaminen. Det är f ö en Contura täljstenskamin och radonhalten i källaren verkar f n ha stabiliserat sig och ligger mellan 120-150 Bq/m3. Jag har inte öppnat upp ventilerna i källaren efter vintern ännu, men jag ska testa det när mätaren fått någon vecka på sig att logga värden.

Får jag låna tråden och ställa en enkel fråga. Nån som vet hur ändras undertrycket i huset (både i källaren och på övervåningen) när atmosfärens lufttryck ökas eller minskas? När det är hög tryck som råder då är det oftast över 1013hpa och tvärtom lågtryck och trycket ligger på under 1000hpa.

S super70 skrev:
Rummet är väldigt enkelt byggt gjuten platta väggar av leka och lite reglat/isolerat men leka framme på vissa väggar, kan väl säkert ta sig genom leka?
Och det är inte så att radonet kommer från själva lecablocken? I vårt hus har vi lecablock gjorde av blåbetong vilket innehåller radon.

M mrPersson67 skrev:
Och det är inte så att radonet kommer från själva lecablocken? I vårt hus har vi lecablock gjorde av blåbetong vilket innehåller radon.
Ser inte ut som blåbetong men har även funderat på det också.
Tror det är byggt 2005, huset såldes med nybyggnadsår 2005 men grundhuset är byggt ca 1980 har jag för mig, sedan har man byggt ut och ändrat nybyggnadsår pga utbyggnad, misstänker dock att just källaren är byggt 2005 och att dom då fixade värmepump/golvvärme.
Ska faktiskt lägga mätaren i källaren under bastuhuset för att kolla om det även är där

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.