Hej! Har bytt den gamla "frånlufts-värmepumpen" till bergvärme vilket medförde att frånlufts delen liksom försvann från pannan. De som installerade bergvärmen satte in en alldeles för liten kanalfläkt för att lösa problemet. Men efter mätning har det visat sig att den.. som sagt. Var alldeles för liten. Den vispaderunt 50L.. jag behöver minst 80L.
Jag har nu satt in en Systemair K 160 EC istället och det märks så klart skillnad på luften efter bytet.
Men denna fläktmodell levereras med förkopplad potentiometer (0-10V), fabriksinställd på 6-10V., inga problem att ställa om, men jag har ändå tänkt sätta in en extern potentiometer. 1-10v istället.
"Den kan varvtalsregleras steglöst för att matcha luftflödesbehovet, Fläkten kan enkel kopplas till extern behovsstyrning via givare och reglering för CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV mm."
Letat här på forumet och det känns som att jag är ett par år efter i detta då flesta lösningar är ett par år gamla. Finns det någon färdig lösning för att styra fläkten på ovan kriterier. dvs CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV osv.
Mitt val står nu mellan att sätta in en liten extern pot. 1-10v... (tråkigt :) ) eller något mycket roligare som styr fläkten på vad jag vill.. antingen via en app eller på en display på själva styrmanicken. Hur har ni löst det? Eller hur hade ni löst det om ni stod i samma sits?
 
  • Ventilationsrör med monterad styrenhet och isolering i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Westper westman.per skrev:
Hej! Har bytt den gamla "frånlufts-värmepumpen" till bergvärme vilket medförde att frånlufts delen liksom försvann från pannan. De som installerade bergvärmen satte in en alldeles för liten kanalfläkt för att lösa problemet. Men efter mätning har det visat sig att den.. som sagt. Var alldeles för liten. Den vispaderunt 50L.. jag behöver minst 80L.
Jag har nu satt in en Systemair K 160 EC istället och det märks så klart skillnad på luften efter bytet.
Men denna fläktmodell levereras med förkopplad potentiometer (0-10V), fabriksinställd på 6-10V., inga problem att ställa om, men jag har ändå tänkt sätta in en extern potentiometer. 1-10v istället.
"Den kan varvtalsregleras steglöst för att matcha luftflödesbehovet, Fläkten kan enkel kopplas till extern behovsstyrning via givare och reglering för CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV mm."
Letat här på forumet och det känns som att jag är ett par år efter i detta då flesta lösningar är ett par år gamla. Finns det någon färdig lösning för att styra fläkten på ovan kriterier. dvs CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV osv.
Mitt val står nu mellan att sätta in en liten extern pot. 1-10v... (tråkigt :) ) eller något mycket roligare som styr fläkten på vad jag vill.. antingen via en app eller på en display på själva styrmanicken. Hur har ni löst det? Eller hur hade ni löst det om ni stod i samma sits?
Plejd ctr-01 går nog
 
  • Gilla
Westper
  • Laddar…
Westper westman.per skrev:
Hej! Har bytt den gamla "frånlufts-värmepumpen" till bergvärme vilket medförde att frånlufts delen liksom försvann från pannan. De som installerade bergvärmen satte in en alldeles för liten kanalfläkt för att lösa problemet. Men efter mätning har det visat sig att den.. som sagt. Var alldeles för liten. Den vispaderunt 50L.. jag behöver minst 80L.
Jag har nu satt in en Systemair K 160 EC istället och det märks så klart skillnad på luften efter bytet.
Men denna fläktmodell levereras med förkopplad potentiometer (0-10V), fabriksinställd på 6-10V., inga problem att ställa om, men jag har ändå tänkt sätta in en extern potentiometer. 1-10v istället.
"Den kan varvtalsregleras steglöst för att matcha luftflödesbehovet, Fläkten kan enkel kopplas till extern behovsstyrning via givare och reglering för CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV mm."
Letat här på forumet och det känns som att jag är ett par år efter i detta då flesta lösningar är ett par år gamla. Finns det någon färdig lösning för att styra fläkten på ovan kriterier. dvs CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV osv.
Mitt val står nu mellan att sätta in en liten extern pot. 1-10v... (tråkigt :) ) eller något mycket roligare som styr fläkten på vad jag vill.. antingen via en app eller på en display på själva styrmanicken. Hur har ni löst det? Eller hur hade ni löst det om ni stod i samma sits?
Fick du ordning på något kul?
 
C Crayo skrev:
Fick du ordning på något kul?
Inte så kul.. än. Men har en plejd ctr-01 som ligger i en låda.. Och har en del andra sensorer redan i huset som man skulle kunna styra efter. Får se vad det blir av det.
 
Hej,

Hur fungerar ert upplägg med styrning av frånluftflödet? Plejd i kombination med EC-aggregat?

Hur är ert schema för styrning?

Hur många % går ni upp/ned i Plejd? Någon uppfattning kring vad detta motsvarar i varvtal för fläkten?

Märker ni någon mätbar skillnad i uppvärmningskostnad/elförbrukning, dvs innan styrning?

Skillnad i temperatur inne mot innan, dvs innan styrning?

Någon skillnad i luftkvalitet, dvs innan styrning?

Tror ni styrning och varierade varvtal förkortar fläktens tekniska livslängd?


Tack för era svar :)

Jag är intresserad av en KVK silent EC 125

Mvh Johan
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.