Hej! Har bytt den gamla "frånlufts-värmepumpen" till bergvärme vilket medförde att frånlufts delen liksom försvann från pannan. De som installerade bergvärmen satte in en alldeles för liten kanalfläkt för att lösa problemet. Men efter mätning har det visat sig att den.. som sagt. Var alldeles för liten. Den vispaderunt 50L.. jag behöver minst 80L.
Jag har nu satt in en Systemair K 160 EC istället och det märks så klart skillnad på luften efter bytet.
Men denna fläktmodell levereras med förkopplad potentiometer (0-10V), fabriksinställd på 6-10V., inga problem att ställa om, men jag har ändå tänkt sätta in en extern potentiometer. 1-10v istället.
"Den kan varvtalsregleras steglöst för att matcha luftflödesbehovet, Fläkten kan enkel kopplas till extern behovsstyrning via givare och reglering för CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV mm."
Letat här på forumet och det känns som att jag är ett par år efter i detta då flesta lösningar är ett par år gamla. Finns det någon färdig lösning för att styra fläkten på ovan kriterier. dvs CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV osv.
Mitt val står nu mellan att sätta in en liten extern pot. 1-10v... (tråkigt
) eller något mycket roligare som styr fläkten på vad jag vill.. antingen via en app eller på en display på själva styrmanicken. Hur har ni löst det? Eller hur hade ni löst det om ni stod i samma sits?
Jag har nu satt in en Systemair K 160 EC istället och det märks så klart skillnad på luften efter bytet.
Men denna fläktmodell levereras med förkopplad potentiometer (0-10V), fabriksinställd på 6-10V., inga problem att ställa om, men jag har ändå tänkt sätta in en extern potentiometer. 1-10v istället.
"Den kan varvtalsregleras steglöst för att matcha luftflödesbehovet, Fläkten kan enkel kopplas till extern behovsstyrning via givare och reglering för CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV mm."
Letat här på forumet och det känns som att jag är ett par år efter i detta då flesta lösningar är ett par år gamla. Finns det någon färdig lösning för att styra fläkten på ovan kriterier. dvs CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV osv.
Mitt val står nu mellan att sätta in en liten extern pot. 1-10v... (tråkigt
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Plejd ctr-01 går nogwestman.per skrev:
Hej! Har bytt den gamla "frånlufts-värmepumpen" till bergvärme vilket medförde att frånlufts delen liksom försvann från pannan. De som installerade bergvärmen satte in en alldeles för liten kanalfläkt för att lösa problemet. Men efter mätning har det visat sig att den.. som sagt. Var alldeles för liten. Den vispaderunt 50L.. jag behöver minst 80L.
Jag har nu satt in en Systemair K 160 EC istället och det märks så klart skillnad på luften efter bytet.
Men denna fläktmodell levereras med förkopplad potentiometer (0-10V), fabriksinställd på 6-10V., inga problem att ställa om, men jag har ändå tänkt sätta in en extern potentiometer. 1-10v istället.
"Den kan varvtalsregleras steglöst för att matcha luftflödesbehovet, Fläkten kan enkel kopplas till extern behovsstyrning via givare och reglering för CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV mm."
Letat här på forumet och det känns som att jag är ett par år efter i detta då flesta lösningar är ett par år gamla. Finns det någon färdig lösning för att styra fläkten på ovan kriterier. dvs CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV osv.
Mitt val står nu mellan att sätta in en liten extern pot. 1-10v... (tråkigt) eller något mycket roligare som styr fläkten på vad jag vill.. antingen via en app eller på en display på själva styrmanicken. Hur har ni löst det? Eller hur hade ni löst det om ni stod i samma sits?
Fick du ordning på något kul?westman.per skrev:
Hej! Har bytt den gamla "frånlufts-värmepumpen" till bergvärme vilket medförde att frånlufts delen liksom försvann från pannan. De som installerade bergvärmen satte in en alldeles för liten kanalfläkt för att lösa problemet. Men efter mätning har det visat sig att den.. som sagt. Var alldeles för liten. Den vispaderunt 50L.. jag behöver minst 80L.
Jag har nu satt in en Systemair K 160 EC istället och det märks så klart skillnad på luften efter bytet.
Men denna fläktmodell levereras med förkopplad potentiometer (0-10V), fabriksinställd på 6-10V., inga problem att ställa om, men jag har ändå tänkt sätta in en extern potentiometer. 1-10v istället.
"Den kan varvtalsregleras steglöst för att matcha luftflödesbehovet, Fläkten kan enkel kopplas till extern behovsstyrning via givare och reglering för CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV mm."
Letat här på forumet och det känns som att jag är ett par år efter i detta då flesta lösningar är ett par år gamla. Finns det någon färdig lösning för att styra fläkten på ovan kriterier. dvs CO2, temperatur, fukt, närvaro och VAV osv.
Mitt val står nu mellan att sätta in en liten extern pot. 1-10v... (tråkigt) eller något mycket roligare som styr fläkten på vad jag vill.. antingen via en app eller på en display på själva styrmanicken. Hur har ni löst det? Eller hur hade ni löst det om ni stod i samma sits?
Hej,
Hur fungerar ert upplägg med styrning av frånluftflödet? Plejd i kombination med EC-aggregat?
Hur är ert schema för styrning?
Hur många % går ni upp/ned i Plejd? Någon uppfattning kring vad detta motsvarar i varvtal för fläkten?
Märker ni någon mätbar skillnad i uppvärmningskostnad/elförbrukning, dvs innan styrning?
Skillnad i temperatur inne mot innan, dvs innan styrning?
Någon skillnad i luftkvalitet, dvs innan styrning?
Tror ni styrning och varierade varvtal förkortar fläktens tekniska livslängd?
Tack för era svar
Jag är intresserad av en KVK silent EC 125
Mvh Johan
Hur fungerar ert upplägg med styrning av frånluftflödet? Plejd i kombination med EC-aggregat?
Hur är ert schema för styrning?
Hur många % går ni upp/ned i Plejd? Någon uppfattning kring vad detta motsvarar i varvtal för fläkten?
Märker ni någon mätbar skillnad i uppvärmningskostnad/elförbrukning, dvs innan styrning?
Skillnad i temperatur inne mot innan, dvs innan styrning?
Någon skillnad i luftkvalitet, dvs innan styrning?
Tror ni styrning och varierade varvtal förkortar fläktens tekniska livslängd?
Tack för era svar
Jag är intresserad av en KVK silent EC 125
Mvh Johan
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
