F
fluffe97: Behövs ingen ram för de donet du visar på bilen, böj ner ”vikarna” mot donet ( mot rummets riktning ) så skall de gå och få upp de :) / fluffe
3 svar · 1,1k läst
·
J
jenslun: Hej Jag har ett rum i källaren som används som sovrum, detta rum omges av hålsten, både ovan och under mark. Under mark är de isodrän mot grunden men gissar att den är kall delvis pga en del (ca 80 cm) är över. I detta rum finns det vattenburen golvvärme. Detta rum är 1,60 bredd och 3,2 långt, längt in står en 160x200 säng. Det finns ingen naturligt sätt för luften att cirkulera
0 svar · 809 läst
R
Radhusdröm: [citat] Du föreslår allt att jag ska börja prata med mina grannar? :) Skämt åsido, ibland går man över ån för att hämta vatten och det är en utmärkt början är att höra hur grannarna upplever ljudnivån och hur man har gjort gällande detta.
6 svar · 1,7k läst
·
L
longtimelurker: [citat] Tack! Testar knack-strategin i första hand :)
42 svar · 10,9k läst
·
O
one-: Det är 2 lager. I min fläkt satt 606 2z, men jag hade kontakt med en annan kille här på Byggahus o i hans satt 608. Så skruva isär o kolla vad du har för nåt innan du beställer lager.
4 svar · 1,9k läst
·
G
GuteNoob: [citat] Hej! Har samma problem i min lägenhet. Löste det sig för dig eller kvarstår problemet? Var hittar jag översvämningshålet? Var köpte du ångmaskin? Vilket antimögel använde du?
24 svar · 48,2k läst
·
T
topmount: Har du självdragsventilation, dvs ingen fläkt som suger ut luften? Själv är jag väldigt nöjd med våra termostat reglerade ventiler, som öppnar olika mycket beroende på utomhus temperaturen. Ett självdrags ventilerat hus har ju tyvärr max ventilation när man behöver det som minst. https://www.liljengrens.se/produkt-kategori/friskluftsventiler/
17 svar · 6,4k läst
·
frisken
frisken: Arbetet fortskrider i nån slags takt. Halft omöjligt och jobba i -20 utomhus så blivit stillastående många dagar i vinter. [bild] Allt till- och från-luft nu installerad och isolerad. Avluft också färdig men Uteluften står still då plåtslagaren och kranbilsföraren inte vill vara här på samma dagar vilket behövs ...
4 svar · 2,2k läst
·
P
peterslidingo: [citat] Hej, haha..ja, jag var överraskad över att den frusit fast. Det var antagligen kondens från när det gick från inte så kallt och lite fuktigt till svinkallt på bara någon dag där i november. Tack för ditt engagemang. Jag får ge den kärlek så kanske den fortsätter funka. Remmen verkar ok så det enda jag kan tänka mig är fel på styrkortet eller liknande. OM det inte är
22 svar · 8,2k läst
·
J
Josth: En modell av luftfuktare som kokar vattnet och jag gillar är t.ex.:
10 svar · 2,7k läst
·
E
Emerald: [citat] Super, tack! Ska kika.
6 svar · 897 läst
·
M
M_H: Då var allt bytt! Var några fundersamma ögonblick hur man skulle komma åt men det mesta gick smärtfritt. - Rotormotorn var inga problem alls att byta. Lätt att komma åt, kontakten på den nya motorn hade bytts ut till en ny men det följde ett nytt han/hon-par att byta till. - Borstlisten till rotorn hade annan c-c på sina förborrad hål än vad som var installerat sedan tidigare,
4 svar · 1,6k läst
H
Håbbe01: Ok, viktigast för ljud är att luften mynnar ut i en större dimension i luftdonet då minskar luft hastigheten
3 svar · 1,2k läst
·
B
Bigfoot: Man bör ju också vara medveten om att det inte främst är stora dammråttor och döda getingar som avgör om ett filter har gjort sitt utan de små partiklarna som täpper till porerna.
3 svar · 2,8k läst
·
J
jansson3: [citat] Vill du bara styra manuellt kan man ansluta via relä med timer som styrs av strömbrytare med impulsfjäder, så man inte tvunget måste fippla fram telefonen när man kommer ut ur duschen. Vill man ha möjlighet att styra via telefonen också kan man köpa ett relä som har uppkopplingen via bluetooth, typ Plejd eller liknande. Finns dock fler fläktar som är billigare än calima som
9 svar · 9,9k läst
·
J
JC2: Hej, Jag sitter med mitt examensarbete och jag undrar ifall ni hade kunnat svara på några frågor. Frågorna riktas framförallt till servicetekniker/ventilationstekniker men alla är fria att svara. Tack! Länk: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSerH7jvO956JOmSfPikQW-fbxaGM1V-25GPpn5vug561ldHzw/viewform?usp=sf_link
0 svar · 1,2k läst
M
Micksterdeeno: Hej! Tack för tips! Tänker införskaffa ett flimmerfilter och se om det avhjälper det hela.
6 svar · 1,6k läst
·
N
Novve: En annan fundering jag har är var det vore lämpligt att placera rensluckor för att ha ett så lättskött system som möjligt?
16 svar · 2,9k läst
·
M
Mjolnir: Hej, Drar om lite ventilation här. Alla skarvar har suttit supertajt förutom mot kombihuven. Knappt nåt motstånd när jag la spiroröret på huvens nipplar. Skruvade fast spiroröret mot huven och då böjde röret sig så pass att gummit på nipplarna tappade kontakten med röret och blev otät. Eftersom det böjde sig mot den nedre nippeln, blev det samma problem mot den övre. Blev otätt
0 svar · 590 läst
·
C
cpalm: [citat] Två potentiella problem: 1. Självdraget jobbar med väldigt små naturliga tryckskillnader. Om du sätter dit en fläkt riskerar du att skapa ett undertryck i lägenheten som orsakar baksug genom övriga frånluftskanaler, och alltså drar ner skitig luft från taket in i lägenheten. Det går att hantera genom att se till att begränsa undertrycket och se till att det finns
3 svar · 1,4k läst
F
Fredrik Jacobsson: Bifogar en bild utan mitt kladd på så man kanske ser allt tydligare.
1 svar · 1,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Min erfarenhet av kallskafferier, vilket är från hus/lägenheter bygga under 40-talet till 60-talet, är att de hade en ventil men kalluften som kom in där var inte avsedd att ventilera köket utan att skafferidörren med handtag var gjord för att täta till. I andra trådar om kallskafferiventiler har nog folk kommit fram till att de ska vara stängda (isolerade) när man tar bort skafferiet.
8 svar · 1,8k läst
·
J
Josth: Jo. Om man mäter luftflödena med ACF på men ACJ avslagen så kan man ju se om ventilationen av huset blir som den ska och att frånluftsflödet överstiger tilluftsflödet så det blir ett visst undertryck i huset som det ska vara.
17 svar · 8,1k läst
H
Hybro: Heru 100 här. Ingen tillskottsvärme. Ex - 15 grader på uteluften och efter FTX ca 12 grader. Uppskattar verkligen att inte få -15 grader blåsandes ur tilluftsdonen, rakt in i rummen. För frisk luft utifrån behövs ju in i huset, dygnet runt.
21 svar · 15,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Precis. Men var medveten om att det är mycket rädsla som spelar in. Du har väl dessutom filter på tilluften? Tänkte just på luftkvaliteten och klassisk mögelskräck. Taket kommer klara sig så länge det är torrt
17 svar · 2,8k läst
·
TobbeGe
TobbeGe: [citat] Hej Bra frågor :) här är lite fakta: Ohmigo.server hämtar spotpriser från flera olika källor - dels från Ohmigos egen server, men även från EU's öppna plattform Entsoe där alla som vill kan hämta en egen nyckel om man skaffar ett konto där. Det går också at hämta data från Tibber om man skaffar sig ett konto och en nyckel där. Det är också möjligt att välja att
29 svar · 7,2k läst
·
A
Antemoo: Med bergvärme och FTX så kan man väl få ok kylning på sommaren. Personligen gillar jag FTX och ”teorin” bakom det hela. Det kanske inte går att räkna någon ekonomisk vinst, men ska man räkna på ekonomiska vinster på allt man gör så kan man inte ens gå på dass. Kvalitet och komfort får gärna kosta en slant och vid nybygge är kostnaden för installation försumbar. Det är
2 svar · 819 läst
B
Brellkjell: [citat] https://www.nettoparts.se/shop/frontpage.html
1 svar · 2,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Kanske, en kanalfläkt som du tänkte på är starkare
35 svar · 2,4k läst
·
P
Anonymiserad 170696: Vågar man ge sej på att släppa ut köksfläkten, utsug från ett badrum tillsammans med avloppsventilationen i en gemensam huv eller riskerar man att det kan lukta tvåan överallt?
0 svar · 437 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.