P Peace_105 skrev:
Tack för tipset, ska göra det (troligen imorgon om jag får lite tid över). Lite oklart dock vad som egentligen kan gå sönder på en givare...men visst det kan vara fukt, korrosion etc
Det är inte helt ovanligt att givare pajar, det brukar vara rätt lätt att felsöka eftersom de oftast visar oändligt eller inget motstånd vid resistansmätning. De brukar inte visa fel på några grader, utan max- eller minvärde för givartypen.
 
E Eby90 skrev:
Det är inte helt ovanligt att givare pajar, det brukar vara rätt lätt att felsöka eftersom de oftast visar oändligt eller inget motstånd vid resistansmätning. De brukar inte visa fel på några grader, utan max- eller minvärde för givartypen.
Ok tack
Displayen visar yttertemperaturen som korrekt för stunden dock och likaså i service menyerna "test" som jag precis var inne i, men den kan alltså ev vara kass ändå? Förstår inte riktigt den sista meningen du skrev...

Jag hittade för övrigt ingen speciellt "matnyttigt" i service menyerna i CI600 som kunde hjälpa mig lokalisera orsaken till den uppkomna felkoden "fel på återvinnare". Nu är det iofs så varmt ute att jag får ev vänta tills i höst då temp sjunker igen här i Skåne... Jag såg dock i service menyn att felet uppkom i april (tog ett tag innan jag noterade det alltså) springer inte och kollar i pannrummet dagligen liksom...
 
P Peace_105 skrev:
Ok tack
Displayen visar yttertemperaturen som korrekt för stunden dock och likaså i service menyerna "test" som jag precis var inne i, men den kan alltså ev vara kass ändå? Förstår inte riktigt den sista meningen du skrev...

Jag hittade för övrigt ingen speciellt "matnyttigt" i service menyerna i CI600 som kunde hjälpa mig lokalisera orsaken till den uppkomna felkoden "fel på återvinnare". Nu är det iofs så varmt ute att jag får ev vänta tills i höst då temp sjunker igen här i Skåne... Jag såg dock i service menyn att felet uppkom i april (tog ett tag innan jag noterade det alltså) springer inte och kollar i pannrummet dagligen liksom...
Det jag menar är att en defekt ntc-tempgivare visar -50 grader eller +240 grader, de visar sällan 30 istället för 22 (isf är det fel givartyp som används eller fel skalning).
 
  • Gilla
Peace_105
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
Ok tack
Displayen visar yttertemperaturen som korrekt för stunden dock och likaså i service menyerna "test" som jag precis var inne i, men den kan alltså ev vara kass ändå? Förstår inte riktigt den sista meningen du skrev...

Jag hittade för övrigt ingen speciellt "matnyttigt" i service menyerna i CI600 som kunde hjälpa mig lokalisera orsaken till den uppkomna felkoden "fel på återvinnare". Nu är det iofs så varmt ute att jag får ev vänta tills i höst då temp sjunker igen här i Skåne... Jag såg dock i service menyn att felet uppkom i april (tog ett tag innan jag noterade det alltså) springer inte och kollar i pannrummet dagligen liksom...
Hej, nu har jag ett liknande problem som du beskriver. Samma larm, värmeväxlaren snurrar ett litet tag och stannar sedan. Hur gick det för dig. Kom du på vad det var för fel och hur åtgärdade du det i så fall? Tacksam om du orkar skriva en update :) /Peter på Lidingö
 
Hej Peter
Att rotorn/värmeväxlaren stannar efter uppstart är tydligen normalt då den tydligen kör en testcykel vid uppstart.
Fk, update Jag gjorde bara "enkel" rengöring av elektroniken (kretskortet), blåst rent med tryckluft, dammsög försiktigt mm, vet dock inte om det var det som gjorde det, men nu så har felet inte uppkommit igen under vintern... Det var i mitt fall väldigt smustigt därinne då det inte var riktigt tätt från intaget (i mitt fall fr höger sida), jag har nu fixat det.
 
  • Gilla
peterslidingo
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
Hej Peter
Att rotorn/värmeväxlaren stannar efter uppstart är tydligen normalt då den tydligen kör en testcykel vid uppstart.
Fk, update Jag gjorde bara "enkel" rengöring av elektroniken (kretskortet), blåst rent med tryckluft, dammsög försiktigt mm, vet dock inte om det var det som gjorde det, men nu så har felet inte uppkommit igen under vintern... Det var i mitt fall väldigt smustigt därinne då det inte var riktigt tätt från intaget (i mitt fall fr höger sida), jag har nu fixat det.
Tack för att du tar dig tid att svara! Bra att den funkar nu och utan reparation. För mig så börjar värmeväxlaren snurra sakta efter att jag kopplat på strömmen igen. Kretskortet blinkar då grönt. Sedan blinkar det till rött snabbt och så stannar värmeväxlaren. Efter någon minut startar den upp igen och verkar gå normalt. Flera gånger har den sedan stannat igen utan att starta igen av sig själv, men jag har inte kunnat stå kvar och se hur lång tid det tar innan den stannat. Anledningen till att jag reagerade var att luften som systemet skjuter ut känns kall och det var svårt att få upp värmen i mitt 60-tals hus. Den första gången jag felsökte var innan jul då det varit mycket kallt här. Då hade värmeväxlaren frusit fast inuti aggregatet. Jag tog ut den och lät den tina och torka. Det var en hel del vatten som frusit, kanske 1-2 dl totalt. Den fick sedan torka ordentligt innan jag monterade tillbaka värmeväxlaren. Startade och då gick den men stannade efter en stund. Den går enkelt att snurra på så tror inte att det är axeln/lagret. Efter det har den stannat ändå ett par gånger. Igår kväll startade jag om den igen och ska nu se om den fortfarande snurrar när jag kommer hem idag. Jag har justerat upp tempinställningen så att aggregatet ska värma luften till ca 20 grader (från fabriksinställning 18). Jag läste i en annan tråd där samma problem uppstod på en Uni 3, den användaren hade fått byta utgivaren om jag förstod rätt.

Mycket tacksam på uppslag på vad detta kan bero på.

/Peter
 
Peter, jag förstår frustrationen. I mitt fall verkar det på ngt mystiskt sett ha löst sig (har ej sett fler felmeddelanden på CI600 styrenheten sedan i våras.

Jag kollade på din film. Min enhet betedde sig liknande, dvs dioden blinkar grönt ngn minut efter påslag ström, sedan en gång mkt snabbt orange och då stannar rotorn. Detta skall vara en normal testprocedur. Din diod blinkade dock till helt klart rödare färg än min, men jag tror nog det är samma typ av signal.

Varför sedan din enhet sedan stannar igen (efter den börjat rotera igen) vet jag inte, dvs om det är kallt ute borde den ju rotera hela tiden, kan man tycka om allt var ok.
Får du felmedelande på din styrenhet (CI600)?
PS Jag antar du har kollat remmen?, så den inte stundtals "slirar", men den verkar ju vara ok utifrån filmen.

Intressant att rotorn hade frusit fast (jag bor i Skåne så har inte dessa problem...)
 
P Peace_105 skrev:
Peter, jag förstår frustrationen. I mitt fall verkar det på ngt mystiskt sett ha löst sig (har ej sett fler felmeddelanden på CI600 styrenheten sedan i våras.

Jag kollade på din film. Min enhet betedde sig liknande, dvs dioden blinkar grönt ngn minut efter påslag ström, sedan en gång mkt snabbt orange och då stannar rotorn. Detta skall vara en normal testprocedur. Din diod blinkade dock till helt klart rödare färg än min, men jag tror nog det är samma typ av signal.

Varför sedan din enhet sedan stannar igen (efter den börjat rotera igen) vet jag inte, dvs om det är kallt ute borde den ju rotera hela tiden, kan man tycka om allt var ok.
Får du felmedelande på din styrenhet (CI600)?
PS Jag antar du har kollat remmen?, så den inte stundtals "slirar", men den verkar ju vara ok utifrån filmen.

Intressant att rotorn hade frusit fast (jag bor i Skåne så har inte dessa problem...)
Hej, haha..ja, jag var överraskad över att den frusit fast. Det var antagligen kondens från när det gick från inte så kallt och lite fuktigt till svinkallt på bara någon dag där i november.
Tack för ditt engagemang. Jag får ge den kärlek så kanske den fortsätter funka. Remmen verkar ok så det enda jag kan tänka mig är fel på styrkortet eller liknande. OM det inte är sånt där random fel som en utgivare som ställer till det. Jag har den enklare manöverpanelen så ser inga felkoder tyvärr. Bara arg röd lampa :)
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.