BirgitS
BirgitS: Jag kan ju omöjligen veta vilket luftflöde som den fläkten ger. Det är vanligt med en tilluftsventil uppe vid sovloftet som jag har förstått det.
11 svar · 960 läst
·
J
Jimmynil: [citat] Övertygad att det är tempgivaren som är trasig och därför startar avfrostningen. Inte bytt något utan tänker leva med det tills den ger upp och så sätter jag in ett nytt aggregat. Spädbarn här hemma numera så har inte orken då det är så förskräckligt placerat för att komma åt..
49 svar · 20,3k läst
·
K
Kristoffer Rosenberg: Hejsan. Har ett garage på cirka 25-30 kvm. Har fyra stycken tallriksventiler i garaget. Två nära porten på långsidorna som sitter lågt. Två längst in i garaget på långsidorna som sitter högt. Bifogar en bild. Har golvvärme som håller cirka 15 grader i garaget. Stundtals blir det fuktigt på garageportens insida, dörrens insida och i kanterna på fönsterna. Framförallt när man
0 svar · 1,1k läst
·
M
MidNightSun: Tror ni inte man behöver kunna ventilera mellanrummet? Sätter man pax med rör så blir väl luften stilla?
7 svar · 1,5k läst
·
M
Mjolnir: Nu gick den in. Vidgade hålet något med samma borr. Trädde på nippeln som man gör när man lägger gummidäck på fälg. Det var ju knappast smidigt oavsett. Men tack för tipsen.
6 svar · 552 läst
·
J
Josth: FTX är lurigt. Kan finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen vid köldgrader och elektrisk eftervärmare för att garantera komfortvarm tilluft på vintern. Förvärmaren är nödvändig om den är på men eftervärmaren kan man stänga av om det är okej med svalare tilluft från takdonen. Men har man el-radiatorer i huset för värmen spelar det ingen roll om
1 svar · 956 läst
·
C
Charlize: [citat] Får inte in en kamera. Försökte men ser inte mycket. Det är ett mellanrum mellan gammal fasad eternit och ny tegel/puts. Där verkar det vara en springa nedifrån husgrunden (fast jag ser det inte i källaren. Verkar lika utanför.
19 svar · 3,8k läst
·
R
rocketlauncher: Hej, Någon som vet vad detta är för aggregat. Specar mm? Vart hittar jag en fläkt då den ena är sönder.? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 849 läst
·
J
jonaserik: [citat] Ska du isolera invändigt då ? för det är där vattnet/vätan blir, tänk dig dimma ute, öppna bildörren och hela rutan på insidan blir blöt. I övrigt så har jag ingen isolering på mina rör och ingen kondens på dom.
5 svar · 947 läst
J
Josth: FTX är en typ av ventilationsaggregat, inte uppvärmningsaggregat. FLVP med tilluftsmodul har samma funktion som FTX för ventilationen. Sedan måste man också ha uppvärmning på något sätt. Låter som huset är välisolerat men som ett nybyggt hus blir det ändå inte. En mindre luftvattenvärmepump skulle säkert bli bra.
4 svar · 1,3k läst
namnbyte
namnbyte: [citat] Vi har en liknande variant till vårt badrum, fläkt ut genom vägg. Funkar sådär, blev en viss skillnad men vinden träffar fortfarande fasaden och trycks upp i kåpan/in i badrummet...dessvärre
36 svar · 6,5k läst
·
M
Manio: [citat] Jag drog röret genom taket utan någon stos. Beroende på hur resten av rördragningen ser ut så kan man ju behöva fixera eller stabilisera röret på olika sätt (som normalt när man drar ventilationsrör), men stosen i själva genomföringen genom taket behövs nog inte.
2 svar · 3,0k läst
·
gustavholm
gustavholm: [citat] Okej kan kanske lägga om rören iaf så dem inte behöver bygga ner i en låda 👍
2 svar · 634 läst
A
Antemoo: [citat] Rörskålar finns i de flesta dimensioner. Isolerar man över 80mm så skulle jag rekommendera fler än 1 lager isolering. Nu har jag ingen prisbild på vad rörskålar eller nätmatta kostar, men jag antar att rörskålar kan bli ordentligt mycket dyrare. Lamellmatta är även det ett alternativ. Nätmatta är faktiskt det sista materialet jag hade valt. Inte för att det är dåliga
13 svar · 4,8k läst
·
M
Mjolnir: Måste ge 5 av 5 ⭐🌟 till Alig Ventilation. Har fått sjukt bra support och information för att komma igång. Av- och uteluft typ klart, ska bara skruvas och isoleras mot aggregatet. Till- och frånluft på gång. Väldigt knöligt att jobba uppe på vinden, det värsta jag gjort 😮
5 svar · 2,3k läst
·
B
Bigfoot: Ska du ha ett aggregat med roterande växlare så lär en och annan asbestfiber smita över från frånluften till tilluften. I praktiken blir det kanske en obetydlig mängd, men det lär inte direkt vara en värdehöjande faktor den dag det är dags att sälja huset. När det blir dags att hyra in någon för att rengöra kanalsystemet kanske det också blir lite omständigt om det finns asbest
3 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: [citat] Beror lite på om det är högtryck eller lågtryck i himlen.
5 svar · 1,5k läst
·
J
Jochi: [citat] * Svar på din andra mening: Min fråga är om det finns en självdragskanal till befintlig skorsten eller kanal genom yttertaket, eftersom du skrivit att huset har självdrag. Svar på tredje mening: Små plastfläktar av axialtyp har begränsad hållbarhet och ynkligt lågt tryck. De är vindkänsliga så att flödet påverkas och ljudet varierar med blåsten. En centrifugalfläkt har
6 svar · 1,2k läst
·
E
eplgh: Gammal tråd, men när jag kollar in bilderna på DT250F (se https://www.ftx-online.se/produkt/ftx-aggregat-dt-250f/), då står det "entalpiväxlare". Och om man hovrar över värmeväxlaren står det "paper...". I min världsbild har entalpiväxlare hyfsat avancerade membran som inte bara består av papper. Man får nästan intrycket av att det är nån typ av wellpapp? Ska själv installera
24 svar · 10,6k läst
·
H
Hybro: Heru 100 här. Med fjärrkontroll. Suger ut luft från toaletterna och våtrummet. In till tre sovrum och vardagsrum. Kopplar bort all tillsatsvärme i aggregatet. Min FTX med roterande trumma tar tillvara värmen i stugans frånluft. Säg denna dag. - 5 ute. Kanske 15 grader frånluft in i rotorn, försvinner lite i långa lufttuberna trots isolering. Höjer inluftens temp till ca 14 grader.
11 svar · 3,1k läst
·
J
Josth: Det var ett antal år sedan jag själv höll på och byggde och numera verkar det vara isolerstrumpa som gäller: https://ventilation.se/sv/products/isolerstrumpa-varme-100mm-3m/1711 Ska man komplettera isoleringen i efterhand kanske det då blir enklast med mattor...
4 svar · 960 läst
B
Brf-nisse: [citat] Dvärgbrytare/säkring borde vara rätt nomenklatur då, det var en av de nedre för köket enbart enligt bifogad bild
2 svar · 1,0k läst
·
F
fribygg: Är det inte bättre och billigare att ta bort isoleringen?
1 svar · 932 läst
K
Kiario: [citat] japp har beställt strumpa
12 svar · 988 läst
·
M
Memmo: [citat] Det är sånt fläkt. Läste att att problemet kan blir att det är inte tillräckligt med tilluft. Ska prova med öppet fönster. Om hjälper med att öppna fönstret, kan borra ett hål i väggen och sätta en tilluft ventil eller vad tror du?
84 svar · 44,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Självklart hjälper det att helt enkelt bara lägga mattor (med vindpapp på ovansidan) ovanpå. Byggmattor är ca 120 cm breda för att passa mellan takstolar på cc 120 cm. Det betyder att det täcker ca 50 cm utanför rören när de bara läggs ut ovanpå. Det enda att tänka på är väl att säkra så att det inte blir några längsgående luftkanaler längs rören om isoleringsmattan är
455 svar · 80,0k läst
·
MickGyver
MickGyver: Jag har inte själva vredet kvar, men kåpan ser exakt ut som den ovanför i tråden här. 😊
4 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Glöm inte att alltid ha alla väggventiler öppna. Hoppas ni har väggventiler i v-rum och övriga sovrum också.
8 svar · 4,6k läst
·
M
Maalkl: Man får gå vidare till Östbergs hemsida. Den jag länkade ger 378 kbm i timmen. Och 44 dB. Ska man ha något sånt kraftigt kanske man vill kunna varvtalsstyra den dock
3 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.