15 395 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
FTX i hus - kan det spara energi?
Sida 1 av 2
Jag funderar på att installera FTX i vårat 90 kvadrat hus med källare. Jag tänker nog inte dra ned FTXen till källaren då jag har lite ventilation i dom rummen vi använder redan.
Jag undrar lite hur man kommer fram till att FTX sparar energi? Elkostnaden verkar ju gå upp för dom flesta. Hur går det ihop?
Skulle jag installera FTX är min förhoppning att jag kan dra ned en grad på bergvärmepannan. Är inte det sannolikt med tanke på att mitt blåalättbetonghus är ganska tätt.
Jag undrar lite hur man kommer fram till att FTX sparar energi? Elkostnaden verkar ju gå upp för dom flesta. Hur går det ihop?
Skulle jag installera FTX är min förhoppning att jag kan dra ned en grad på bergvärmepannan. Är inte det sannolikt med tanke på att mitt blåalättbetonghus är ganska tätt.
Det sparar ju energi jämfört med frånluftsventilation som bara skickar luften rakt ut ...
Men har man idag ingen ventilation så sparar det väl inte energi, men man installerar väl också mycket för att få en bättre komfort, så var det iallafall för mig!
Men har man idag ingen ventilation så sparar det väl inte energi, men man installerar väl också mycket för att få en bättre komfort, så var det iallafall för mig!
Som redan nämnts så sparar FTX energi jämfört med att ha mekanisk frånluft med passiv eller mekanisk tilluft men inte jämfört med ingen ventilation alls då både aggregatet drar energi och man ändå blåser ut en del uppvärmd luft. Det är komforten man vill åt. Tycker man det är värt den kostnaden? Det är ju personligt men några av fördelarna som vägde in för mig var att få bort tilluftsventiler som släpper in ofiltrerad luft samt ljud samt att tilluften inte är utetemperatur.
För någon vinter sedan drog min FTX ca 100 kWh i månaden med värmaren på och tilluft inställd på 18 grader. Dock ökar ju komforten eftersom man har ett tätt hus och slipper kallras och drag från kalla ventiler. På så sätt kan nog en del ha lägre temp överlag och då spara energi. FTX har även fördelen att sprida ut värme i huset om man har punktvärme såsom braskamin.
En källare skulle jag se till att få bra ventilation i men om du redan har ventilation där, hur fungerar den? Och kommer den ventilationen fungera med FTX på övervåningen?
För någon vinter sedan drog min FTX ca 100 kWh i månaden med värmaren på och tilluft inställd på 18 grader. Dock ökar ju komforten eftersom man har ett tätt hus och slipper kallras och drag från kalla ventiler. På så sätt kan nog en del ha lägre temp överlag och då spara energi. FTX har även fördelen att sprida ut värme i huset om man har punktvärme såsom braskamin.
En källare skulle jag se till att få bra ventilation i men om du redan har ventilation där, hur fungerar den? Och kommer den ventilationen fungera med FTX på övervåningen?
Har just gjort samma "resa"
90kvm hus med källare, självdrag/ingen ventilation alls.
Stoppade in FTX för att oljepannan inte används längre och då värms inte skortenen och muren upp som såg till att hjälpa till att hålla fukten borta på vinden.
Visst en "trygghets vakten" för vind blir betydligt billigare än en FTX för att hålla fukten borta på vinden, men med FTX så får man som tidigare säger mycket trevligare innomhus luft och man kan dessutom dra ned den till källaren och fixa luften där med.
Har du radon problem så blir det bättre med FTX med.
Sparar jag värme pengar på det? Troligen inte, men det var ju inte anledningen till att jag stoppade in FTX.
90kvm hus med källare, självdrag/ingen ventilation alls.
Stoppade in FTX för att oljepannan inte används längre och då värms inte skortenen och muren upp som såg till att hjälpa till att hålla fukten borta på vinden.
Visst en "trygghets vakten" för vind blir betydligt billigare än en FTX för att hålla fukten borta på vinden, men med FTX så får man som tidigare säger mycket trevligare innomhus luft och man kan dessutom dra ned den till källaren och fixa luften där med.
Har du radon problem så blir det bättre med FTX med.
Sparar jag värme pengar på det? Troligen inte, men det var ju inte anledningen till att jag stoppade in FTX.
Jag har FTX i fritidshuset i kombination med golvvärme till LVVP, fastnar mycket pollen i påsfiltret, nattkyla på sommaren, extremt tyst (jämfört med vårt permanentboende där det läcker in mycket ljud från gatan genom fresh-ventilerna). Brasfunktion gör det löjligt lätt att tända en brasa i kaminen. Kör igång forcering om jag lagar mat med mycket os...... Önskar jag hade samma ventilation hemma, här har vi FLVP. Driftkostnad är svårt att säga då vi har ställt ner till 15 grader när vi inte är där men brukar landa på runt 2200 kwh per år på 60 kvm, alltså värme, ventilation och VV.
Man återvinner ju ca 80% av värmen i frånluften, har du samma uteluftsflöde med F-ventilation så sparar det in en del kwh. Jag gjorde en beräkning på 80l/s häromdagen och jag tror körningen visade närmare 4000 kwh per år. Nu kanske du nöjer dig med halva flödet.
Värmer du upp med direktverkande el så kanske kostnaden är 2500 kr. säg att investeringen för FTX är 55 tkr så blir payoffen 22 år...
Har du bergvärme med COP 3.5 så blir kostnaden för dessa hypotetiska 2000 kwh 700 kr istället, (räknat på elkostnad om 1,25 kr) och payoffen blir 78 år
Det är billigt att värma luft helt enkelt, men det finns andra trevligheter med FTX
Värmer du upp med direktverkande el så kanske kostnaden är 2500 kr. säg att investeringen för FTX är 55 tkr så blir payoffen 22 år...
Har du bergvärme med COP 3.5 så blir kostnaden för dessa hypotetiska 2000 kwh 700 kr istället, (räknat på elkostnad om 1,25 kr) och payoffen blir 78 år
Det är billigt att värma luft helt enkelt, men det finns andra trevligheter med FTX
Ok tack för svar!
En annan fråga som poppade upp nu när jag tänker på mitt eventuella FTX projekt är själva förarbetet på vinden.
Just nu är det ganska dåligt isolerat samt det finns inte ångspärr i taket i alla rum osv.
Jag tänker att eftersom man ställer in FTX så att det har lite undertryck så ställer detta inte till det allt för mycket?
Eller borde man göra grundarbetet på vinden rätt först innan man investerar i FTXen?
En annan fråga som poppade upp nu när jag tänker på mitt eventuella FTX projekt är själva förarbetet på vinden.
Just nu är det ganska dåligt isolerat samt det finns inte ångspärr i taket i alla rum osv.
Jag tänker att eftersom man ställer in FTX så att det har lite undertryck så ställer detta inte till det allt för mycket?
Eller borde man göra grundarbetet på vinden rätt först innan man investerar i FTXen?
Bäst är ju alltid att göra ett schyst grundarbete även om det kan kännas jobbigt.
Och man vet att man kommer att vara riktigt nöjd då det är klart.
Om det inte finns en ångspärr skulle jag nog göra det jobbet först.
Sen det här med isolering. Beroende på hur vinden är konstruerad är det inte bara att slänga upp mer isolering.
Ta tex min vind med väldigt lite isolering (25-30 cm spån) med öppen takfot runt hela byggnaden och byggd för att ha en varm murstock (från en oljepanna)
Eldas det i oljepannan och det inte tilläggsisoleras så finns det inga större fuktproblem på vinden.
Nu används inte oljepannan , utan den är ersatt av en LVVP och därmed är murstocken inte uppvärmd.
Detta gör i sin tur att vinden blir inte lika uppvärmd och det blir ökad fuktbelastning.
Är man då en 2barns familj med vad det innebär med fukt från alla personer samt mat och ducsh är det hyffsad risk att det kan börja bli fuktsakdor på vinden..
Tilläggsisolerar man på det och därmed sänker värmeförlusten genom innertaket upp till vinden (dvs minskar uppvärmingen på vinden ytterligare). Då kommer du att få fuktproblem på vinden.
Så, som jag förstått det, ångspärr (för att slippa att fukten från utandningsluft och dush/bad kommer upp på vinden) , mekanisk frånluft för att få bort fukten från bad/kök = inga fuktproblem på vinden.
MEN mekansik frånluft = elda för kråkorna även om det är en billig installation.
FTX minskar värmeförlusterna (jämförelse med mekaniska frånluft och inte självdrag) med 60-80%
Så allt är beroende på hur din vind byggd för att fungera från början hur mycket man behöver göra.
Och man vet att man kommer att vara riktigt nöjd då det är klart.
Om det inte finns en ångspärr skulle jag nog göra det jobbet först.
Sen det här med isolering. Beroende på hur vinden är konstruerad är det inte bara att slänga upp mer isolering.
Ta tex min vind med väldigt lite isolering (25-30 cm spån) med öppen takfot runt hela byggnaden och byggd för att ha en varm murstock (från en oljepanna)
Eldas det i oljepannan och det inte tilläggsisoleras så finns det inga större fuktproblem på vinden.
Nu används inte oljepannan , utan den är ersatt av en LVVP och därmed är murstocken inte uppvärmd.
Detta gör i sin tur att vinden blir inte lika uppvärmd och det blir ökad fuktbelastning.
Är man då en 2barns familj med vad det innebär med fukt från alla personer samt mat och ducsh är det hyffsad risk att det kan börja bli fuktsakdor på vinden..
Tilläggsisolerar man på det och därmed sänker värmeförlusten genom innertaket upp till vinden (dvs minskar uppvärmingen på vinden ytterligare). Då kommer du att få fuktproblem på vinden.
Så, som jag förstått det, ångspärr (för att slippa att fukten från utandningsluft och dush/bad kommer upp på vinden) , mekanisk frånluft för att få bort fukten från bad/kök = inga fuktproblem på vinden.
MEN mekansik frånluft = elda för kråkorna även om det är en billig installation.
FTX minskar värmeförlusterna (jämförelse med mekaniska frånluft och inte självdrag) med 60-80%
Så allt är beroende på hur din vind byggd för att fungera från början hur mycket man behöver göra.
Tack för väldigt utförligt svar.M MrDizzy skrev:Bäst är ju alltid att göra ett schyst grundarbete även om det kan kännas jobbigt.
Och man vet att man kommer att vara riktigt nöjd då det är klart.
Om det inte finns en ångspärr skulle jag nog göra det jobbet först.
Sen det här med isolering. Beroende på hur vinden är konstruerad är det inte bara att slänga upp mer isolering.
Ta tex min vind med väldigt lite isolering (25-30 cm spån) med öppen takfot runt hela byggnaden och byggd för att ha en varm murstock (från en oljepanna)
Eldas det i oljepannan och det inte tilläggsisoleras så finns det inga större fuktproblem på vinden.
Nu används inte oljepannan , utan den är ersatt av en LVVP och därmed är murstocken inte uppvärmd.
Detta gör i sin tur att vinden blir inte lika uppvärmd och det blir ökad fuktbelastning.
Är man då en 2barns familj med vad det innebär med fukt från alla personer samt mat och ducsh är det hyffsad risk att det kan börja bli fuktsakdor på vinden..
Tilläggsisolerar man på det och därmed sänker värmeförlusten genom innertaket upp till vinden (dvs minskar uppvärmingen på vinden ytterligare). Då kommer du att få fuktproblem på vinden.
Så, som jag förstått det, ångspärr (för att slippa att fukten från utandningsluft och dush/bad kommer upp på vinden) , mekanisk frånluft för att få bort fukten från bad/kök = inga fuktproblem på vinden.
MEN mekansik frånluft = elda för kråkorna även om det är en billig installation.
FTX minskar värmeförlusterna (jämförelse med mekaniska frånluft och inte självdrag) med 60-80%
Så allt är beroende på hur din vind byggd för att fungera från början hur mycket man behöver göra.
Som det ser ut nu är det spån och isolering på vinden, men ingen gångbrygga. Detta måste ju såklart fixas inför FTX.
Tänker nog ta en titt i under spånen och inspektera vinden grundligt innan jag fortsätter.
Ångspärr blir lite svårt då jag renoverar ett rum lite då och då. Tror egentligen bara köket har ångspärr.
Man borde ju kunna lägga ångbroms/ångspärr under spånet direkt på vinden?Ska läsa på lite hur jag går vidare.
Jag kan berätta hur vi gjorde. Vi var i samma sitution, ville installera FTX, spånisolering på vinden, ingen ångspärr och plan på att renovera ett rum i taget.
Vi grävde bort spånet och isolerade yttertaket med sprutat polyuretan. Vi fick då en varm vind och behövde inte isolera ventrören. Nackdelen är att vi inte kan inspektera råspånten i yttertaket längre
Vi grävde bort spånet och isolerade yttertaket med sprutat polyuretan. Vi fick då en varm vind och behövde inte isolera ventrören. Nackdelen är att vi inte kan inspektera råspånten i yttertaket längre
M MrDizzy skrev:Har just gjort samma "resa"
90kvm hus med källare, självdrag/ingen ventilation alls.
Stoppade in FTX för att oljepannan inte används längre och då värms inte skortenen och muren upp som såg till att hjälpa till att hålla fukten borta på vinden.
Visst en "trygghets vakten" för vind blir betydligt billigare än en FTX för att hålla fukten borta på vinden, men med FTX så får man som tidigare säger mycket trevligare innomhus luft och man kan dessutom dra ned den till källaren och fixa luften där med.
Har du radon problem så blir det bättre med FTX med.
Sparar jag värme pengar på det? Troligen inte, men det var ju inte anledningen till att jag stoppade in FTX.
Vad har ni för aggregat?S StefanP skrev:Jag har FTX i fritidshuset i kombination med golvvärme till LVVP, fastnar mycket pollen i påsfiltret, nattkyla på sommaren, extremt tyst (jämfört med vårt permanentboende där det läcker in mycket ljud från gatan genom fresh-ventilerna). Brasfunktion gör det löjligt lätt att tända en brasa i kaminen. Kör igång forcering om jag lagar mat med mycket os...... Önskar jag hade samma ventilation hemma, här har vi FLVP. Driftkostnad är svårt att säga då vi har ställt ner till 15 grader när vi inte är där men brukar landa på runt 2200 kwh per år på 60 kvm, alltså värme, ventilation och VV.
Jag letar efter nåt att ersätta mitt gamla Ventex, men det verkar finnas dåligt med aggregat för förhållandevis små hus.
Jag har HERU S EC 100. Det är rätt oversizat för mitt hus, fläktarna går på ca 40-45% men minsta de hade med EC då, trevligt med riktig påsfilter, löjligt lågt SFP och riktigt tyst på dess låga varvtal, blir också god återvinning med överdimmad rotor vid lägre temp. Har dock denna höst, efter ca 5 års drift börja få problem med rotorstop. Har inte hunnit gräva i det ännu dock, kanske i julA andersmc skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, det är säkert bra, men för min del hade det blivit tre gånger större än nödvändigt. Det är väldigt dåligt utbud på lite nättare FTX-aggregat.S StefanP skrev:Jag har HERU S EC 100. Det är rätt oversizat för mitt hus, fläktarna går på ca 40-45% men minsta de hade med EC då, trevligt med riktig påsfilter, löjligt lågt SFP och riktigt tyst på dess låga varvtal, blir också god återvinning med överdimmad rotor vid lägre temp. Har dock denna höst, efter ca 5 års drift börja få problem med rotorstop. Har inte hunnit gräva i det ännu dock, kanske i jul![]()
23000 är inte lätt att räkna hem heller. Inte så kul heller att kånka 60 kg uppför stegen till vinden.
Nu skummade jag igenom stor del av tråden, så kan ha missat om det nämnts redan, men du nämner blåbetonghus.
Då finns det en betydligt större anledning att ventilera huset än bara komfort, nämligen radon.
Vi har gjort den resan. Ett blåbetonghus med höga värden på radonet och obefintligt självdrag då oljepannan ersatts med bergvärmepump.
Vi valde ett stooort FTX-aggregat som är totalt överdimensionerat sett till ventilationsbehovet, men eftersom vi också vill bli av med radonet valdes ett stort aggregat som kan ventilera bort det, utan att för den skull gå på max och skapa en massa ljud.
Bara lite fler tankar till det hela. Jag anser att man inte bör ta lätt på radon.
Dessutom, så kan man få radonbidrag med upp till 50% numera, vilket gör att överdimensioneringen av FTX-aggregat och mer därtill av kostnaderna kan täckas av bidraget: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/radonbidrag/
Då finns det en betydligt större anledning att ventilera huset än bara komfort, nämligen radon.
Vi har gjort den resan. Ett blåbetonghus med höga värden på radonet och obefintligt självdrag då oljepannan ersatts med bergvärmepump.
Vi valde ett stooort FTX-aggregat som är totalt överdimensionerat sett till ventilationsbehovet, men eftersom vi också vill bli av med radonet valdes ett stort aggregat som kan ventilera bort det, utan att för den skull gå på max och skapa en massa ljud.
Bara lite fler tankar till det hela. Jag anser att man inte bör ta lätt på radon.
Dessutom, så kan man få radonbidrag med upp till 50% numera, vilket gör att överdimensioneringen av FTX-aggregat och mer därtill av kostnaderna kan täckas av bidraget: https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/radonbidrag/
J jajgert skrev:Jag funderar på att installera FTX i vårat 90 kvadrat hus med källare. Jag tänker nog inte dra ned FTXen till källaren då jag har lite ventilation i dom rummen vi använder redan.
Jag undrar lite hur man kommer fram till att FTX sparar energi? Elkostnaden verkar ju gå upp för dom flesta. Hur går det ihop?
Skulle jag installera FTX är min förhoppning att jag kan dra ned en grad på bergvärmepannan. Är inte det sannolikt med tanke på att mitt blåalättbetonghus är ganska tätt.