Hej,

Jag har fått ett larm på displayen som indikerat att värmeåtervinningen inte fungerar som det ska. Vill inte gärna ringa efter service utan att ha försökt själv. Är det någon som har något tips om var man ska börja felsöka? Misstänker att det kan vara remmen till värmeväxlaren som slirar. Tacksam för alla tips!

//Andreas
 
låter som en rimlig misstanke att börja där.Är remmen sliten är det bara att beställa en ersättningsrem. Har den stannat på grund av dålig värmeväxlarmotor så ge inte upp och köp en ny för flera tusen, prova ett lagerbyte på motordelen först, det fick jag lov att göra på VVX-motorn på ett 4 år gammalt Östberg Heru. Ny VVXmotor skulle kosta kring 3tusen, jag böt lager för 200:- och den har snurrat på fint sedan dess. Man kan tycka att dom borde hålla längre än så.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Ropia Ropia skrev:
låter som en rimlig misstanke att börja där.Är remmen sliten är det bara att beställa en ersättningsrem. ....
Tack för svaret! Ger mig på det ikväll så får vi se. //Andreas
 
Uppdatering: Nu har jag varit uppe på vinden och sett över aggregatet. Rotortrumman visar sig inte rotera. När jag testade att starta upp aggregatet några gånger så kunde jag notera typ varannan gång att rotormotorn startade upp och fick rotorn att göra ett kort ryck för att sedan stanna. Rotorn går att rotera utan missljud men jag tycker att den gick trögt. Fick nog "putta på" 5-6 ggr för att den ska gå ett varv. Hur lätt ska den snurra? Vidare är remmen på väg att gå av så den behöver bytas. Men det tror jag inte är förklaringen.

Möjligtvis är rotorn för trög (=dags att byta lager). Kanske är rotormotorn trasig, men varför startar den då upp en kort stund? Eller så är det något annat...?

Filter byttes ut och fläktarna är nu rengjorda så inget fel där.

//Andreas
 
Rotorn skall gå att snurra väldigt lätt när remmen är avtagen från rotormotorn, växlaren på ett flexi uni är ganska liten och skall med lätthet gå attt snurra med handflatan. slirar remskivan vid motorn på remmen när den "stannar" och du får knuffa på? Isåfall är det rembyte som gäller om växlaren snurrar hyfsat lätt med remmen avtagen. Kolla borstlisterna runt växlaren så att de inte ligger och trycker för hårt på växlaren.

Det kan oxå vara lagren i motorn som är slut och anledningen att den ej orkar driva runt växlaren. Om växlaren snurrar lätt och remmen ej slirar så är det förmodligen växellådan på rotormotorn eller lagren på rotormotorn som är slut. är det lagren så kan en normalhändig byta dom. nya lager kostar en eller ett par hundringar max.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Ropia Ropia skrev:
Rotorn skall gå att snurra väldigt lätt när remmen är avtagen från rotormotorn, växlaren på ett flexi uni är ganska liten och skall med lätthet gå attt snurra med handflatan. slirar remskivan vid motorn på remmen när den "stannar" och du får knuffa på? Isåfall är det rembyte som gäller om växlaren snurrar hyfsat lätt med remmen avtagen. Kolla borstlisterna runt växlaren så att de inte ligger och trycker för hårt på växlaren.

Det kan oxå vara lagren i motorn som är slut och anledningen att den ej orkar driva runt växlaren. Om växlaren snurrar lätt och remmen ej slirar så är det förmodligen växellådan på rotormotorn eller lagren på rotormotorn som är slut. är det lagren så kan en normalhändig byta dom. nya lager kostar en eller ett par hundringar max.
Tack för den informationen! Nej, remskivan vid motorn slirade inte. Men jag tyckte att rotorn gick bra segt och när jag läste någonstans att rotormotorn endast är på 3 W så misstänker jag att att det är något som bromsar rotorn. Jag får ta ut rotorn och ta av remmen. Vet du möjligtvis hur man får av remmen på ett enkelt sätt?
//A
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om du inte redan löst att få av remmen är här en instruktion (tror det är ditt aggregat): [länk]
Vet inte om du lätt kan se kretskortet till styrningen i ditt aggregat för om drivmotorn går trögt så blinkar det en röd lysdiod på kortet, sedan larmar aggregatet efter en viss tid.
Tack! Ja, det lyser en röd diod på kretskortet. Jag pratade med en servicekille och han gissade på fel på styrkortet baserat på informationen att rotormotorn startar upp men sedan stannar. Men det kan ju också bero på att rotorn är så (misstänkt) trög.

//Andreas
 
Är inte helt säker men tror det är en röd lysdiod för larm och en för momentlarmet.
Om du bryter strömmen och slår till igen startar värmeväxlaren först, se om lysdioden blinkar/lyser då (momentlarm).
Testa sedan utan remmen på och se om lysdioden inte lyser/blinkar då.

Gör även en kontroll av tätningen runt värmeväxlaren så det inte är den som gör att det går trögt. Det behövs lite kraft för att vrida runt den men känn så att den går jämnt ett helt varv och in fastnar någonstans.
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
A AndBygg skrev:
Tack! Ja, det lyser en röd diod på kretskortet. Jag pratade med en servicekille och han gissade på fel på styrkortet baserat på informationen att rotormotorn startar upp men sedan stannar. Men det kan ju också bero på att rotorn är så (misstänkt) trög.

//Andreas
Hej Andreas, många år senare, men jag har ett mkt liknande (identiskt?) problem med en Flexit Uni 4, dvs larm "fel på återvinnare".
Hur gick det för dig? Vad var felet?

Status i mitt fall, så som du hade det: remmen greppar och rotorn snurrar relativt lätt varvet runt för hand. Rotorn (återvinnaren) snurrar också igång då jag strömsätter aggregatet samt diod blinkar grönt på styrkortet, men rotorn slutar snurra efter ca 1 min (stannar helt). Det blinkar till en gång rött el orange en gång (kom inte riktigt ihåg) sedan blinkar den gröna dioden igen (rotorn står still).
 
Redigerat:
P Peace_105 skrev:
Hej Andreas, många år senare, men jag har ett mkt liknande (identiskt?) problem med en Flexit Uni 4, dvs larm "fel på återvinnare".
Hur gick det för dig? Vad var felet?

Status i mitt fall, så som du hade det: remmen greppar och rotorn snurrar relativt lätt varvet runt för hand. Rotorn (återvinnaren) snurrar också igång då jag strömsätter aggregatet samt diod blinkar grönt på styrkortet, men rotorn slutar snurra efter ca 1 min (stannar helt). Det blinkar till en gång rött el orange en gång (kom inte riktigt ihåg) sedan blinkar den gröna dioden igen (rotorn står still).
Hej!

Det var uteluftsgivaren som var sönder. Jag hittade följande på fakturan från firman som hjälpte mig att åtgärda felet: Ersättningsdelen hette Flexit Temperaturgivare NTC och kostade 228 kr ex. moms. Med arbete (felsökning och montering) och moms så landade kalaset på 1530 kr.

Lycka till!

//A
 
  • Gilla
Peace_105
  • Laddar…
A AndBygg skrev:
Hej!

Det var uteluftsgivaren som var sönder. Jag hittade följande på fakturan från firman som hjälpte mig att åtgärda felet: Ersättningsdelen hette Flexit Temperaturgivare NTC och kostade 228 kr ex. moms. Med arbete (felsökning och montering) och moms så landade kalaset på 1530 kr.

Lycka till!

//A
(y)Tusen Tack för svar och tips. Jag återkopplar då jag har forskat vidare i det hela..och helst löst det utan allt för dyra ingrepp, byte av styrkort etc...
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
(y)Tusen Tack för svar och tips. Jag återkopplar då jag har forskat vidare i det hela..och helst löst det utan allt för dyra ingrepp, byte av styrkort etc...
Du kan mäta upp utetempgivaren med en multimeter. Koppla loss och resistansmät, vid 20-25 grader borde du ligga på mellan 10 och 12kOhm.
 
  • Gilla
Peace_105
  • Laddar…
P Peace_105 skrev:
(y)Tusen Tack för svar och tips. Jag återkopplar då jag har forskat vidare i det hela..och helst löst det utan allt för dyra ingrepp, byte av styrkort etc...
Jag förmodar att du har den "enklare" styrdosan. I den mer avancerade kan man läsa av felkoder tror jag. Jag hade den enklare och behövde då hjälp av installationsfirman för att genomföra felsökningen.
 
E Eby90 skrev:
Du kan mäta upp utetempgivaren med en multimeter. Koppla loss och resistansmät, vid 20-25 grader borde du ligga på mellan 10 och 12kOhm.
Tack för tipset, ska göra det (troligen imorgon om jag får lite tid över). Lite oklart dock vad som egentligen kan gå sönder på en givare...men visst det kan vara fukt, korrosion etc
A AndBygg skrev:
Jag förmodar att du har den "enklare" styrdosan. I den mer avancerade kan man läsa av felkoder tror jag. Jag hade den enklare och behövde då hjälp av installationsfirman för att genomföra felsökningen.
Nej, jag har CI600, har inte riktigt kollat i den "låsta" service menyn fullt ut (tror det är "8888" för att komma in). Har tyvärr inte hittat ngn bra vägledning online hur felsöka där, men det går ev det med om än jag gillar min multimeter. Ska kika lite vad jag hittar via CI600 service menyerna imorgon om jag nu kommer förbi lösen).
 
  • Gilla
AndBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.