BirgitS
När det gäller det böjda röret så associerar jag det med oljetank eller något annat som har med sån panna att göra. Avluftning för oljetanken?

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
I Göteborg med omnejd och i princip hela Bohuslän behöver du alltid förbereda för radonventilation för att få bygglov. Separat ventilation under plattan och en plan för hur det skall kopplas ihop. Dessa ventiler kanske inte är inkopplade till en markventilation än?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Med risk för att jag missat något ....... Är inte en av dom enklaste åtgärderna att skicka in en inspektionskamera för att se om man dra någon slutsats av resultatet av filmningen?

Om det är som ts säger att huset blivit ombyggt/tillbyggt ett gäng gånger så kan det ju vara vilket hemmapulat skit som helst.

• Gilla
Charlize och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan ju inte bara ta bort det, utan måste snarare leda om det isf

En radonutsug vill man ju inte ha in luften ifrån, men man måste ju ventilera ut det (det var ju liksom tanken från första början).
Detsamma gäller väl egentligen ventialtion i fasad - det vill man ju inte stänga in om det är satt där av en anledning. Men man vill kanske itne ventilera inomhusluft heller, så man få klura på hur man kan bygga om det.

Du har inte möjlighet att kontakta tidigare ägare och fråga ?
Annars är det nog detektivarbete som gäller
Du har helt rätt. Det är ett mellanrum ca 1 - 2 cm mellan gamla fasaden (Eternit) och nya som är tegel/puts. Någon idé om vi kan stänga till detta eller måste leda om det. Huset har ca 5 - 10 st likande radonutsläpp runt om huset. Tacksam för alla idéer som man kan kolla. Vilken typ av firma kan fixa detta åt mig i så fall. Ventilation/byggfirma?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Med risk för att jag missat något ....... Är inte en av dom enklaste åtgärderna att skicka in en inspektionskamera för att se om man dra någon slutsats av resultatet av filmningen?

Om det är som ts säger att huset blivit ombyggt/tillbyggt ett gäng gånger så kan det ju vara vilket hemmapulat skit som helst.
Får inte in en kamera. Försökte men ser inte mycket. Det är ett mellanrum mellan gammal fasad eternit och ny tegel/puts. Där verkar det vara en springa nedifrån husgrunden (fast jag ser det inte i källaren. Verkar lika utanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.